Rečenica u podnaslovu je izvedena iz jednog citata na koji ćete naići u igri, a čija je poruka u osnovi glavna tema ove sjajne psihološke p&c avanture koju nam je doneo ne baš poznati studio OhNoo. Da li vas oduke koje ste doneli u životu čekaju na kraju vašeg puta da bi vas progonile ili da vam sude, jer na kraju krajeva, šta je čovek ako ne zbir svojih dela koje je za života uradio, svesno ili nesvesno.
Igra vas stavlja u ulogu neznanog junaka (o kome ne znamo ništa ni mi, ni on sam) u kavezu na putu ka zlokobnoj tvrđavi poznatoj po ne baš rafinisanim metodama „ispravljanja“ zlih ljudi. Naravno, tamo svi misle za sebe da su nedužni i nije im jasno kako su dospeli tamo. Kroz nekoliko poglavlja, ova avantura će vas voditi ka vašem putu iskupljenja i saznanja o tome ko ste i šta ste i kako ste dospeli na to čudno i bizarno mesto. Mehanike igre su veoma jednostavne, krećete se od scene do scene jednostavnim kliktanjem na dostupne strelice po ivicama ekrana i isto tako istražujete lokacije klikom na „klikabilne“ predmete kako bi ste videli o čemu se radi. Scene su u duhu klasičnih p&c avantura statični prizori sa osobama i predmetima od interesa za vaš progres. Inventar je veoma jednostavan i nema „miksovanja“ predmeta kao u nešto kompleksnijim avanturama, već se njihova upotreba svodi na stavljanje prave stvari na pravo mesto (no pun intented). Zagonetke su u osnovi poprilično , ali ne baš previše, lake, taman toliko koliko je potrebno da vas gejmplej drži, ali i da ne donosi nepotrebne prekide u fluidnosti igre. Svako ko ima iole iskustva sa p&c avantura neće imati problema sa zagonetkama jer je upotreba predmeta veoma očigledna i jedino vam se može desiti da se kraće zaglavite ukoliko ste nešto propustili da vidite na nekoj lokaciji kada ste prvi put prošli kroz nju. Strelice koje pokazuju mogućnost kretanja ka novoj lokaciji često su veoma teško uočljive ukoliko ne prođete mišem preko njih, pa može da vam se desi da ne skontate da postoji nova lokacija i da se bezveze zaglavite na kratko. Ovo je urađeno kako se ne bi remetila atmosfera scene na kojoj se nalazite i nije toliko strašno, ali valja pomenuti kako bi ste obratili pažnju na to. Kao da zadaci nisu dovoljno laki, za svaki objekat imate i „plan“ sa informacijama koji mu delovi fale, pa ako niste sigurni šta gde ide, samo bacite pogled na taj papir. Osim začkoljica sa predmetima, u igri ima i raznih mini-igara kako bi ste nešto pokrenuli, otključali, otvorili, isključili, itd. Kao ni zadaci sa predmetima, ni ove igre nisu previše teške, a i za njih postoje uputstva koja nalazite po lokacijama u blizini.
Glavni adut igre jesu sjajno i maštovito dizajnirane lokacije i likovi koji ih nastanjuju. Svet ove igre je nadrealni svet groteske, apsurda i bizarnosti čije košmarolike i morbidne lokacije odišu stilom čuvenog tvorca Alinea, H. R.Higera. Svaka scena je autentična, bogata detaljima i zanimljivostima. Dizajn je i u praksi odrađen sjajno, pa možemo reći da je svaka ručno crtana scena pravo malo remek delo za sebe, a igra ih sadrži ukupno 75. Što se audio komponente tiče, numere su mračne, depresivne i pomalo jezive , pa tako vizuelni dojam odlično prati sjajna atmosferična muzika koja se organski uklapa sa okolnim i lokacijama na kojima se nalazite. Zvukova u igri nema previše, ali oni koji su ti su urađeni kako treba, što se posebno oslikava kod nekih ne baš prijatnih scena poput konstantnog probijanja oštrica kroz telo jedne mučene duše. Dijaloga (zapravo monologa) u igri nema previše, ali ono što je tu, napisano je sasvim korektno i u stilu koji prati igru i priču. Mala zamerka priči jesu moralne dileme sa kojima se suočavate, jer su često previše očigledne u smislu šta je zla, a šta dobra odluka. Igra vas ne nagrađuje ukoliko izaberete zlu opciju, jer su ishodi u smislu napretka kroz igru isti, samo je krajnji rezultat igre drugačiji. Mislimo da je trebalo pomeriti tas nagrade u korist zle opcije, kako bi izbor bio balansiraniji i teži za odlučivanje.
Tormentum – Dark Sorrow, je obavezno štivo za svakog ljubitelja p&c avantura i nešto što nikako ne bi trebalo da propustite. I mada su zagonetke u igri lake i neizazovne, ova igra zaslužuje svu svoju pažnju zbog sjajne atmosfere, kreativno dizajniranog bizarnog sveta koji je isto tako fenomenalno sproveden u delu ručno crtanim scenama.
Autor: Nikola Savić