REVIEW: Salt and Sanctuary

This review is also available in English – click here!

Mnogi od vas znaju šta je prebacivanje iz 2D u 3D okruženje uradilo nekim kultnim igrama. Uspešni recepti su se izmrljali, dragoceni sastojci iskvarili… Jednom rečju, proslavljeni naslovi su basnoslovno propali, samo prateći trendove i razvoj tehnologije. Zašto je to tako? Mnogi smatraju da je to iz proste činjenice da se promenom okruženja odnosno dimenzije posmatranja igre, promenilo i njeno ležište. Drugim rečima, fokus originalnosti i privlačnosti igre se razlio do neprepoznatljivosti. Kako je to “tragično” vreme “dimenzionalne tranzicije” prošlo i mnogi proizvođači svoje prastare hitove danas nastavljaju isključivo kroz stari dvodimenzionalni gejmplej istovremeno udarajući na nostalgiju, ovde imamo jedan drugačiji slučaj.

salt1

Šta biva kada se jedna 3D igra prebaci u 2D okruženje? Biva totalna katastrofa! Ne, ipak ne nužno. Iako ovde nemamo istinsko prebacivanje jedne igre iz jednog u drugo okruženje, pred nama se nalazi igra koja nesumnjivo vuče inspiraciju iz nekoliko naslova, što nikako ne možemo ignorisati. Inspiracija je čak toliko jasna da je možemo okarakterisati i kao “kreativna krađa” što nije neobičan slučaj u današnje vreme. Čak naprovit, ako se kvalitetno izvede, u pitanju je metoda koja se itekako ceni. Jer kome je uopšte stalo šta je ko od koga “pozajmio” ako je konačni proizvod sjajan? Tako je – nikoga.

salt2

Salt and Sanctuary je gotovo savršeno oblikovan dvojnik igara iz Souls serijala, prebačen u 2D okruženje i mehaniku igara kao što su Metroid i Castlevania. Gotovo da nema tog elementa u ovoj igri koji vas apsolutno neće podsećati na igre iz ovih serijala. A kako su Souls igre teško objašnjive nekome ko ih nikada nije probao, ostavićemo ovaj put dosta prostora za otkrivanje novim igračima. Stoga ćemo proći kroz ovaj naslov posmatrajući ga kroz “lupu” Souls serijala i takozvanog Metroidvania podžanra video igara.

U Salt and Sanctuary će vas dočekati pravi tempo Souls igara. Ovo je mesto gde nikako nećete sebi moći da priuštite da žurite. Svaki korak mora biti odmeren, inače vas čeka izuzetno brza smrt. Protivnici vrebaju na svakom ćošku i iznenadiće vas kada se tome najmanje nadate. Kada uskladite tempo na talasnu dužinu između onoga što igra nameće i onoga što vama odgovara, otkrićete da igra najednom postaje znatno lakša. Protivničke napade ćete lakše blokirati, izbegavati pa čak i uzvraćati counter udarcima. Za razliku od Souls igara, ovde ćete osetiti i znatno veću raznovrsnost kombo udaraca, što će vam omogućiti i brži gejmplej i donekle atraktivnije borbe. Ali smrt će i dalje imati svoju težinu. Šansa da ćete izgubiti mnogo ako napravite pogrešan potez, te da ćete morati da igrate velike deonice ispočetka, i dalje je prisutna u svoj svojoj veličanstvenosti. Ali, tu su takođe i mnoge mogućnosti. Ako se odlučite više puta da odigrate igru, budite sigurni da neće biti u pitanju dva istovetna iskustva. Odabir klase kao i način na koji ojačavate lika, pa i odabir “order-a” kom ćete pripadati, umnogome će promeniti način na koji ćete igrati igru. Iako Order sistem nije najpodrobnije objašnjen, što moramo priznati pomalo smeta, izuzetno je dubok i predstavlja značajan deo Salt and Sanctuary igre.

salt4

Kako je igra smeštena u “Metroidvania” okruženje, budite sigurni da će pred vama biti ogromni i odlično dizajnirani lavirinti od nivoa. Mehanika koja vam otvara mogućnost pristupa drugim lokacijama sticanjem novih poteza, ovde će vas i dalje slatko mamiti da nastavite s igranjem. Činjenica da Souls igre nemaju mapu, a ovde se radi o velikim 2D nivoima nalik Metroidu i Castlevania-i, nedostatak mape u Salt and Sanctuary delovaće pomalo neobično. Ali čim se priviknete na činjenicu da igrate jedan sjajan sklop svih ovih žanrova i igara, neće vam to nimalo smetati, već će vas mistično vući da otkrivate celu slagalicu. Da ne pominjemo da je ista stvar prisutna i po pitanju priče, jer ćete je isključivo sami sklapati kroz oskudno raštrkane informacije i kompjuterske karaktere koje ćete sretati na svom putu.

salt3

Mislimo da ste do sada već uvideli da zamerke po pitanju gejmpleja u ovoj igri teško možete da pronađete. Ono što se ovde može istaći kao minus jedino je proizvod manjka budžeta. Dizajn likova i okruženja je odabran u skladu sa minimalističkim mogućnostima razvojnog tima. Iako su likovi na pragu simplistički-grotesknog, moramo priznati da je sa ovako malo vizuelnih resursa, razvojni tim odradio odličan posao. Verovatno najlepše dizajnirani jesu protivnici, pogotovo boss karakteri, koji će kao i oni u Souls igrama izazivati nesputanu potrebu da čvrsto držite kontroler u rukama. No, grafičke mane i nedostatke ćete svakako često uviđati, ali nećete se moći otrgnuti utisku da iako ne na sjajnom nivou, sve čini jednu funkcionalnu celinu koja vrši posao.

Ista stvar je prisutna i po pitanju muzike, koja iako očigledno ograničena manjim novčanim fondom, takođe odrađuje svoj deo. Često ćete čuti deonice koje se vrte u krug. Nekada nećete čuti nikakve. Ali iako je sve ovo sačinjeno na takav način da će svojim minimalizmom doprinostiti turobnoj atmosferi kakvu igra i ovako ima cilj da izgradi, moramo priznati da je velika šteta što u igru nije bilo uloženo barem malo više novca.

salt5

Za sam kraj, sročimo to jednom rečju – preporuka. Iako će vas isprva možda odbiti činjenica da je u pitanju jedan Souls klon prebačen u 2D okruženje, ubrzo ćete otkriti ne samo njegovu dubinu već i nesumnjivu genijalnost u rešenjima gejmpleja. Salt and Sanctuary je savršen primer kako prebaciti igru iz jedne u drugu dimenziju na način koji će svaki novostečeni nedostatak nadoknaditi genijalnim poboljšanjima. Kooperativni režim igranja, dubok sistem razvijanja karaktera, pregršt mogućnosti pristupa borbama… Da je ovo prva igra ovog tipa koju biste probali, bili biste uvereni da će biti nemoguće prebaciti je u 3D okruženje a da i dalje funkcioniše. Ali mi sada pred sobom imamo i mogućnost da direktno uporedimo ova dva sveta. Nema sumnje da je Salt and Sanctuary jedan uspešno plasiran produkt koji rame uz rame stoji sa svojim inspirativnim uzorima. Ako ste i najmanje ljubitelj teških 2D platformi koje vas dvostruko nagrađuju za svaki uspešan poduhvat – ni slučajno ne propustite ovaj nečuveno sjajan naslov.

Salt and Sanctuary

8.5

85