REVIEW: Samorost 3

Šta vam je sve potrebno da se otisnete u svemir? Jedna kada, stoličica, dve ručice za upravljanje, vrh plastične flaše (zatvorene pampur-čepom), sve to čini jednu svemirsku kabinu – kokpit, koju je potrebno da stavite na pečurku „puharu“ i vaša svemirska avantura može da počne. Tako je bar u Samorostu 3, koji nam dolazi od kreatora čuvenog Machinariuma i  fenomenalne Botanicule. Razvojni studio Amanita Design i ovoga puta potrudio se da nas povede na interesantno putovanje.

samorost1

Primetili ste broj tri u nazivu igre, međutim, možete ga zanemariti, jer je Samorost 3 prva i prava kompletna igra, sa čijim poređenjem prethodnici deluju kao demo „koncept“ projekti rađeni u Flashu. „Treća sreća“ donosi nam punokrvnu point & click avanturu, u čijem potpunom uživanju vam nije potrebno iskustvo i poznavanje predhodna dva dela, a koje opet možete odigrati besplatno na sajtu razvojnog studija.

samorost3

Prva stvar sa kojom će vas Samorost kupiti jeste prelepa grafika, koja se nalazi na granici grafičkog art-a i prave fotografije. Ovakav grafički stil uz odličnu muzičku podlogu daje jedinstven šmek i atmosferu ovoj igri, dok zvučni efekti dodatno pojačavaju taj osećaj kroz igru. Naglasili bismo da su zvučni efekti vrlo kvalitetni i može se reći da su centralni deo igre, s obzirom da je igra dosta melodična, a to pokazuje i na početku svoje priče koju želi da vam ispriča u ovoj avanturi.

samorost2

Vi ste u ulozi omalenog gnoma koji bezbrižno živi na svom planetoidu koji pluta svemirom, kome društvo pravi veran pas. Jednoga dana sa neba vam pada mala trubica u dvorište. Vrlo brzo shvatate da sa tom trubicom možete da osluškujete razne predmete u prirodi, da prikupite „melodiju“ različitih objekata i pojava, a često i da istim, „vratite“ melodiju, što za uzvrat može izazvati određenu reakciju ili kroz animacije otkriti deo priče koja se polako odmotava pred vama kako napredujete kroz igru. Nećemo otkrivati puno o samoj priči jer ima malih elemenata iznenađenja koji su vredni čuvanja, ali početna priča je manje više uobičajena i već viđena, gde vašem svemiru i postojanju preti opasnost od ogromne svemirske lignje koja se stvorila iz crne rupe negde duboko u svemiru (jel neko rekao Lavkraft?) i proždire svaki svet koji joj se nađe na putu. Shvatate da je na vama da to pokušate da zaustavite.

samorost6

Vaše putovanje počinje pronalaženjem delova i sklapanjem svemirskog broda, čiji proces smo vam malo otkrili na početku teksta. Tokom vašeg putovanja, posetićete nekoliko vrlo različitih planetoida koji se kreću svojim putanjama kroz ovaj fantazijski kosmos. Interesantno je zamišljen koncept kretanja od planetoida do planetoida, pomoću uzajamnih orbita. Na taj način je onemogućeno da sa prvog sveta odmah otputujete na poslednji svet. Potrebno je koristiti manje posredničke planetoide koji orbitiraju u blizini drugih planetoida – svetova na koje je potrebno da dođete. Kod nekih ćete izvršiti vrlo jednostavne operacije pre nego što se otisnete na glavnu mapu putovanja, dok na drugom moraćete promeniti pravac kretanja samog planetoida, rešavanjem zagonetki, kako biste prošli bliže sledećem planetoidu na koji planirate da se iskrcate. Svaki planetoid je unikatan kako po vizuelnom stilu tako i po flori i fauni koju srećete na njemu, što stvarno doprinosi utisku da putujete svemirom i pritom otkrivate raznolike i interesantne svetove. Rešavanjem zagonetki na određenom svetu korak ste bliže glavnom kvestu, što igri daje prijatan tempo i polako otkrivanje glavne priče.

samorost5

Zagonetke nisu teške, uglavnom ćete ih rešavati spontanim istraživanjim i interakcijom sa objektima i bićima na koja nailazite sa povremenim kombinovanjem predmeta iz inventara. Donekle problem stvara iznenadni skok u težini zagonetke, gde se od vas očekuje da tačno na određeni način razmišljate kako je to dizajner zamislio, ali to nije nikako sugerisano niti prezentovano. Ovde se igra oslanja na svoj interni hint sistem, koji je sam po sebi mala zagonetka, što je interesantna novina u žanru. On vam neće otkriti kako tačno da rešite problem pred vama, ali će vas usmeriti u pravom smeru kako da razmišljate, odnosno da vam bolje prezentuje šta se od vas očekuje, što je zapravo sama igra trebalo bolje da uradi. Pored glavnih zagonetki, igra obiluje sa dosta sporednih zagonetki čije rešavanje vas može nagraditi interesantnom scenom, animacijom i naravno ačivmentom. Dosta zagonetaka je apstraktnog i po malo ezoteričnog karaktera, što se donekle uklapa u prelepi uvrnuti univerzum koji nam je prezentovan. Tu negde između metafore i apstrakcije, u naznakama, igra pokušava da nam pošalje i neku ozbiljnu poruku, koliko u tome uspeva, zavisi od vaše želje da je nađete i prepoznate.

samorost4

Samorost je prelepa i vesela avantura, koja će vam vrlo brzo prirasti za srce svojim šarmom i na par sati vas odvesti na jedno vrlo interesantno putovanje, a nakon povratka možda shvatite da vam za putovanje svemirom nije potrebno ništa više do jedne pečurke

Autor: Bojan Petrović

Samorost 3

8