REVIEW: The Surge

Ovaj tekst se originalno pojavio u 105. junskom izdanju časopisa Play!Zine

Voren nije bio od onih koji odustaju i lako klonu duhom. Život u kolicima naučio ga je da je svaki dan bespoštedna borba i da nema (p)opuštanja. Kada je ugledao ponudu za posao korporacije CREO, nije časio ni časa, konkurisao je, vođen željom da poboljša svoj život, a potom da indirektno pomogne čovečanstvu i osigura bolju budućnost čitave planete.

Razne misli prolazile su mu kroz glavu dok se približavao operacionoj sali. Blago ushićenje da će, uz pomoć EXO odela, ponovo moći da hoda, trči i vodi normalan život prožimalo mu je celo telo.

Zahvat je uspešno počeo, ali ubrzo je bilo očigledno da ne funkcioniše sve po planu…

Znao je da će biti bolno, ali ovoliko…poslednje čega se Voren sećao bile su mehaničke ruke koje su se nadvijale nad njim, a onda je ostao bez svesti…

Dobrodošli u The Surge…

Pred vama je nova igra studija Deck 13, tvoraca ne baš najsjajnijeg Lords Of The Fallen naslova, jedne od prvih igara koja je pokušala da iskopira koncept Souls igara. Surge je njihov najnoviji pokušaj da slavodobitnu formulu prenesu i ponude igračima na jedan nov i svežiji način. Smeštena u daleku distopijsku budućnost igra vas stavlja u kožu nesretnog Vorena, koji dolazeći na svoj novi posao, ni ne sluti kakva ga sudbina čeka.

Igra vas lagano uvodi u svoj svet, uči vas pravilima i kako da preživite. Ovoga puta, skupljaćete bukvalno tehnički otpad kojim ćete levelovati svog Vorena. Da stvar bude još nezgodnija, kad poginete, imate određeno vreme za koje možete skupiti ostatke jer u suprotnom nestaju. Tajmer se produžava svakim palim protivnikom, što je koliko-toliko, olakšavajuća okolnost. U početku, igra će delovati lako, protivnici su spori i razglasom najavljuju svoje naredne poteze, ali neka vas takav početak ne zavara, Surge je jedna vraški teška igra, nateraće vas da pažljivo planirate svaki sledeći potez i uz maksimalan oprez napredujete kroz nivoe.

Žila kucavica ove igre i zvezda koja sija najjačim sjajem jeste njen borbeni sistem.

Na početku igre birate da li ćete igrati kao teškaš  ili brža i agilnija verzija radnika. U skladu s tim dobijate početnu opremu.

Umesto lakih i teških udaraca, ovde imamo vertikalne i horizontalne, koje možemo koristiti u zavisnosti od protivnika. Ukoliko uspešno vežete više udaraca, Voren će izvesti određene kombo poteze, koji se razlikuju prema vrsti oružja koju koristite, nanose veću štetu, ali troše staminu u dobroj meri. Ali najzanimljiviji detalj kod borbi je trenutak kada lockujete svog protivnika. Nakon toga možete odabrati određeni deo tela koji želite da napadnete, a potom izvedete završni udarac koji će ga ostaviti bez tog dela njegovoga “tijela”.

Pored efektne animacije, završni udarac ima još nekoliko bitnih uloga. Pre svega, da biste nabavili novi ili kasnije bolji, a možda i lepši oklop, moraćete da skupite njegove šeme. To radite tako što protivnike koji nose taj oklop skraćujete za glavu, torzo i preostale udove da bi dobili tehnički nacrt određenog dela oklopa. Isto tako, treba napomenuti da, ukoliko napadate deo koji nije zaštićen opremom nanosite daleko više štete protivniku, te stoga valja odlučiti vredi li se izlagati riziku ili ići na sigurniju varijantu.

Završni udarci donose i dodatni plen koji ostaje iza protivnika pa treba voditi računa i o tome.

Na taj način dobili smo veoma zanimljiv način skupljanja opreme i dodatnih resursa kroz igru.

Levelovanje i proizvodnja/nadogradnja opreme odvija se u Medbay centru. Surge nema klasičnu podelu po skilovima. Osnovnim levelovanjem povećavate nivo svog energetskog jezgra koje utiče na zdravlje i izdržljivost vašeg  Vorena. Na taj način otključavate energetska skladišta u vašem odelu gde možete ugrađivati raznorazne perkove koji su dostupni i koje ćete nalaziti raštrkane kroz postrojenja kojima se budete kretali. Svaki deo opreme i oružja se može levelovati na 5 različitih nivoa pa se ovde vraćamo na onaj dobri stari sistem gde sa prvim oružjem i oklopom koje dobijemo, možemo završiti igru. Oružja i oklopa ima više nego dovoljno i možete ih kombinovati i prilagoditi vašem stilu igranja.

Surge krasi kvalitetna atmosfera, na momente klaustrofobična i depresivna. Mračni hodnici, ventilacioni otvori, napuštene prostorije, tragovi borbe u kombinaciji sa iščekivanjem sledećeg protivnika i osećajem da svaka naredna borba može biti fatalna doprinose tome.

Surge je igra koja je mnogo više fokusirana na obične protivnike, nego na boss borbe. Svaki od njih može vas patosirati sa dva ili tri udarca, bez obzira u kojoj zoni da se nalazite i koliko ste odmakli u igri. U pitanju je zaista teška igra, svaki od protivnika je vrlo nezgodan i morate pažljivo planirati kako očistiti određenu zonu, jer zaletanje i istovremen okršaj sa više njih rezultovaće game over znakom u roku od par sekundi.

Napomenuo bih samo jedno, ma koliko da je bilo teško, nijednog trenutka nisam imao utisak da je igra bila nefer prema meni.

Takav pristup je doveo do toga da The Surge ima svega pet (5) boss borbi. Nedostatak može biti to što, iako ih ima malo i kvalitetne su, nedostaje im sitnice da budu baš spektakularne i pamtljive. No, kao što rekoh, zbog strukture same igre biće prisutan osećaj da je više problema bilo prilikom dolaska do bossa, nego sama borba.

Dizajn nivoa je kvalitetan, iako će svaka zona delovati kao već viđeno ili slična prethodnoj, treba imati u vidu da se nalazite u fabrici. Svaka zona ima svoj centralni HUB, gde se nalazi Medbay, a istraživanjem ćete otkrivati prečice koje će vas vraćati do Medbaya radi levelovanja. Nakon nekih veoma teških deonica, imaćete i aparate za dopunu zdravlja i injekcija kojim se lečite. Inače otpad koji skupljate za levelovanje može se skladištiti i kasnije koristiti, ali tu postoji jedna kvaka, ako sa sobom nosite veće količine “duša” dobijaćete veće količine otpada u određenim procentima (koji nisu baš mali), tako da važi ono “ko riskira profitira”.

Postoje dve zamerke koje su više nego očigledne.

Najveća zamerka ide na račun priče. Iako počinje misteriozno , dovoljno da vas zaintrigira i motiviše da nastavite dalje, odluka da se dalji tok radnje odmotava kroz skupljanje audio logova i preslušavanje TV emisija u gostima sa idejnim tvorcima projekta koji je stvoren za spas planete, pokazala se kao pogrešna. Ne pomažu ni NPC likovi koje srećete i kojima, ako želite, možete pomoći. Niko od njih ne zna šta se desilo, a jako malo će vam i otkriti o sebi.  Svesni ste da se desilo nešto, ali do kraja sve ostaje nekako nedorečeno i ostavlja mlak utisak.

Tu je i problem sa kojim se relativno rano suočavate, a to je da pojedini oklopi, kada ih konacno sastavite, nakon navlačenja na Vorena delovati kao parče nekvalitetne plastike sklopljeno u nekim od onih sumnjivih fabrika gde radi najjeftinija radna snaga. Ma koliko da ste se namučili da ubijete nesretnike koji su ga nosili i bili impresionirani njegovom izdržljivošću, na Vorenu sve to pada u vodu. Dobijaćete već uobičajene i standardne batine.

Dodao bih još da igra, sa grafičke strane izgleda veoma lepo i da je Deck 13 po tom pitanju odradio dobar posao.

Jedno pitanje visi u vazduhu…

Kako to da je The Surge, kod kritike prošao skromno i da mu se i pored svih kvaliteta zameraju stvari, koje bi, ako se objektivno gleda, mogle zameriti i Niohu, koji je pobrao silne savršene ocene i hvaljen je kao igra, koja je bolja i od samog Dark Soulsa. Gejming industrija je postala toliko surova pa ukoliko niste veliko ime ili nemate neke sponzore pored sebe i ogromne svote novca, svojim direktnim uticajem na igrače dovode do toga da se mnoge igre prodaju veoma slabo. Gde je tu budućnost za manje studije i talentovane ljude sa ograničenim budžetom…

Ova ocena nije poklon, The Surge je dobra igra, ona je podstrek i motivacija da Deck 13 nastavi sa dobrim poslom i da su na pravom putu.

AUTOR: Dejan Stojilović

The Surge