REVIEW: Mortal Kombat 11

Ovaj broj je originalno izašao u majskom 126. broju časopisa Play!Zine, koji možete preuzeti na ovom linku.

Poslednja istraživanja navode kako su video igre jedna od najunosnijih grana industrije zabave. Svakog dana se obaraju novi rekordi prodaje, igranja, ali i gledanja istih na platformama kao što su Twitch i Youtube, te su video igre dostigle visine o kojima niko nije ni pomišljao. Da bi stigli do ovog stadijuma treba se zahvaliti kultnim starim igrama, poput naslova Super Mario, Sonic, Metroid, Street Fighter, ali i Mortal Kombat.

Počevši od ributa iz 2011. godine, Mortal Kombat je dostigao nove visine u popularnosti na nivou one iz 1992. kada niko nije ostao ravnodušan beskompromisnim nasiljem koje je igra ponudila. Nakon izleta u 3D vode sa igrama kao što su Mortal Kombat: Deadly Alliance, skoro petnaest godina kasnije Mortal Kombat se vratio svojim korenima (Mortal Kombat 2011), ali i uneo mnogo novina, što po pitanju samih mehanika, tako i po inovacijama u naraciji kada je reč o tabačinama. Mortal Kombat X je nastavio da se širi na temeljima prethodnika, te je pred najnoviju iteraciju u serijalu postavljen veliki zadatak? Da li Mortal Kombat 11 ispunjava sva očekivanja? Saznaćemo u nastavku teksta.

Mortal Kombat 11, kao i prethodne dve igre, je 1v1 tabačina  u 2D ravni i cilj je da prvi ispraznite protivnički Health bar kombinacijom napada. Igra trenutno ima 25 likova, od čega su na startu svima dostupna 23 lika, dok Frost otključavate tako što stignete do četvrtog poglavlja u priči, a Shao Kahna možete preuzeti kao DLC, ili ga dobiti kao bonus ukoliko ste prednaručili igru. Potvrđeno je da će igra imati još barem šest novih boraca uz season pass, koji košta 40 evra, a prvi DLC lik koji je otkriven jeste Shang Tsung. Igra ima četiri osnovna moda: Konquest, koji nudi singlplejer opcije, kao što su Story, Klassic Towers i Towers of Time, kao i Krypt, te Fight, gde imate oflajn i onlajn opcije za borbu sa drugim igračima, Kustomize koji nudi kozmetičke opcije, te Learn, gde imate Practice mode, ali i tutorijale o kojima će biti reči.

Počećemo od glavne radnje same igre. Priča počinje tačno tamo gde je Mortal Kombat X stao, Raiden je zarobio Shinnoka i muči ga, a daje se naznaka da su silne borbe i gubici ostavili traga na boga munje. Raiden odlazi da se sukobi sa snagama Outworlda i u tom trenutku se pojavljuje misteriozna figura koja oslobađa Shinnoka i za koju se ispostavlja da je Kronika, čuvar vremena, koja smatra da je Raiden poremetio tok istorije svojim postupcima u prethodnim igrama, te dolazi do mešanja različitih kontinuiteta, pa će se tako vratiti Shao Kahn, a moći ćemo da vidimo mlađe i starije verzije likova kao što su Johnny Cage, Jax, Kung Lao i Scorpion.

Priča ima 12 poglavlja i preko tri sata isečaka, a u svakom poglavlju ćete upravljati sa jednim ili dva lika kao i u ranijim igrama. Kroz priču ćete sresti sve likove koji su u samoj igri, ali i neke koje još ne možemo da igramo, kao što su Cyrax i Sektor, koji imaju svoje Mortal Kombat X poteze.  Na momente deluje kao da priča puca po šavovima i pojedine odluke likova su upitne u najbolju ruku, ali Mortal Kombat 11 uspeva da efektno završi sagu “putovanja kroz vreme” koja je počela sa rimejkom, i sada  ostavlja prostora za novi početak.

Pored glavne priče, svaki lik ima poseban kraj kada pređe Klassic Towers. Ovi krajevi su crtani lepim stilom, ali bez animacija, i nude zanimljiv potencijalni obrt kao što je to bio slučaj sa tabačinama u danima automata, te će igrači sigurno imati razloga da otključaju kraj sa svim likovima u igri.

Možda i najveći adut ove igre jeste vizuelni aspekat. Mortal Kombat raspolaže najvećim budžetom od svih tabačina do sada, i nimalo se ne stide da to i pokažu. To se vidi u  prelepim mapama, na kojima se konstantno nešto dešava, što unosi život u svaki nivo i svaku borbu, ali i na mikroskopskim detaljima na oružju, odeći i maskama. Efekti iskri i projektila su ispeglani do savršenstva. Animacije pokreta su i dalje pomalo krute, ali se definitivno vidi pomak u pravom smeru. Uz sve ove detalje jeste pomalo čudno što pojedini ženski modeli i dalje ne izgledaju najbolje, ali svakako se vidi napredak. Kvalitet zvuka se ne ogleda toliko u muzičkoj podlozi, koliko u bolnim efektima lomljena kostiju, krkljanja krvi i smrskavanja iznutrica, a ako vam je neprijatno dok ovo čitate, uživo je doživljaj još intenzivniji.

Singlplejer sadržaj sa jedne strane donosi i najviše hvale i najviše kritika. Već smo spomenuli Klassic Towers, ali igra takođe nudi i Towers of Time mod, koji pruža serije borbi, svaka sa svojim posebnim izazovom. Svi ovi tornjevi se smenjuju vremenom, a takođe donose pare, kao i druge nagrade potrebne za otključavanje sadržaja u Krypt modu. Krypt je zamišljen kao kripta sa određenim brojem prostorija koje možete otključati i gde možete pronaći kovčege kojima otključavate dodatan sadržaj u igri. Koncept modova je dobar, ali trenutno postoji dosta problema u sakupljanju sadržaja.

Tek pošto je izašla igra, Krypt i Towers of Time su bili na meti brojnih kritika. Towers of Time je po mnogima napravljen namerno isuviše težak kako bi se naterali igrači da plate kako bi preskočili borbe, a takođe, igrači su primetili da je sadržaj koji možete kupiti u kripti isuviše skup. Time su počele brojne kritike o mikro transakcijama i na Redditu je izračunato da je za sav sadržaj u igri potrebno preko 6000 dolara. NRS se potom oglasio i rekao je da će u narednom peču da se olakša Towers of Time, kao i da će da se poveća dobit novca u drugim modovima, jer u trenutnom obliku nije održivo, ali ipak, nedovoljno da bi potpuno pokvarilo utisak o samoj igri.

Što se multiplejer modova tiče. prisutni su Ranked, King of the hill, privatni lobiji, Practice mod (što je za pohvalu), a takođe kada uđete u onlajn, pojaviće vam se Kombat League, koji će se aktivirati za manje od mesec dana. Za sada se ne zna šta je tačno Kombat League, niti kako funkcioniše, osim da će igrači kroz nadmetanja u rankedu imati priliku da se kvalifikuju na finale sa povećim nagradnim fondom.

NRS zaslužuje svaku pohvalu kada je u pitanju kvalitet konekcije, koja je ravna FightCade platformi i Killer Instinct, te se ne oseća lag čak ni u mečevima sa igračima iz Amerike, što je nečuveno za moderne tabačine. S obzirom da će onlajn biti bitan za dalje turnire, konekcija nije privilegija, već nužnost.

NRS je takođe vratio sistem varijacija, ali po ugledu na Injustice 2, igrači mogu da menjaju poteze koje će njihov lik imati i praviti sopstvene varijacije. Doduše, postoji ograničenje. Svaka varijacija ima tri slobodna mesta, a napadi mogu da zauzimaju, jedno, dva ili sva tri mesta. Svakako bi ovo dalo dosta slobode igračima, ali NRS je odlučio da zaključa ove opcije u Ranked i Rournament modu. Turnirske varijacije postoje, ali morate ih ručno podešavati, što nije baš najpraktičnije, a varijacije su osiromašene. Može se pretpostaviti da je do takve odluke došlo iz logističkih razloga za turnire, ali svakako nije najsrećnije rešenje.

Još jedna stvar u kojoj NRS prednjači jeste po pitanju tutorijala. Tabačine se smatraju, bilo to ispravno ili ne, za jedan od žanrova u koji je najteže ući, a tome ne pomaže činjenica da se mali broj naslova odlučio da ubaci dobar i promišljen tutorijal u svoje igre, te se na prste jedne ruke mogu nabrojati primeri kao što su Skullgirls, Guilty Gear, UNIST, Killer Instinct. Tutorijal objašnjava frame data, kako napraviti kombo, kako napadati i braniti se na sasvim pristojan način, iako postoje par pogrešnih informacija, te recimo, kažu da je Jaxov ground pound napad unblockable, a zapravo može da se blokira. U svakom slučaju, NRS će sigurno ovim tutorijalom umnogome da olakša učenje igre.

Učenje postaje i lakše zahvaljujući Practice modu, koji ima sve opcije koje bi trebalo da ima, te tako možete menjati poziciju, varijacije, koliko energy skale će imati, napad kojim ustaje, a možete i sami snimiti šta želite da kompjuter uradi. Takođe, unutar same igre postoji frame data, te tako ne morate tražiti po internetu kao što je slučaj sa Tekkenom.

Treba reći nešto i o mehanikama, samoj srži igre. Tvorci igre su u više navrata rekli kako žele da uspore igru u odnosu na Mortal Kombat X, u kojoj su igrači stalno morali da vode računa o kombinacijama visokih i niskih udaraca gde ako ne pogode koji napad će ići, gube preko pola života. Kako bi usporili igru, najpre je iz igre izbačena Run mehanika, ali je izvršena i izmena u samim skalama. Umesto jedne super skale koja je bila u prethodnim igrama, Mortal Kombat 11 ima ofanzivnu i defanzivnu skalu koje se pune vremenom, a ne napadima. Ofanzivna skala pojačava svojstva specijalnih napada kao i ranije, dok defanzivna skala služi za nove defanzivne opcije. Naime, ovoga puta, na zemlji više ne možete da uradite specijalne napade kao ranije, već uz jednu defanzivnu skalu imate opciju da se otkotrljate napred ili nazad, slično kao u King of Fighters, gde u trajanju kotrljanja protivnik ne može da vas udari, ili možete da uradite gore trougao ili gore iks, koji će vam dati dva posebna udarca, slično Tekkenu. Takođe je i Breaker promenjen i zove se Breakaway, i sada umesto da odbaci i vas i protivnika, sada po ceni dve defanzivne skale prosto padate na zemlju, što otvara novu dimenziju taktika, gde napadač može da predvidi Breakaway i da vas kazni. X ray je zamenjen Fatal Blow napadom, te umesto cele super skale, sada imate Fatal Blow, kada vam ostane manje od 30% života i možete ga uraditi jednom po partiji.

Komboi su znatno kraći u ovoj igri nego ranije i često se svode na jedan string u specijalni napad i onda u još nekoliko udaraca i retko prave više od 30% štete. Veliki deo komboa sada čini i nova mehanika po imenu Krushing Blow. Krushing Blow je posebno svojstvo koje određeni napadi imaju i mogu se izvesti jednom u partiji, kada se ispune određeni uslovi. Primer univerzalnog Krushing Blowa je kada uradite aperkat, nakon što ste čučnuli protivnikov visok napad. Osim što je Krushing Blow aperkat jači, takođe iz njega možete nastaviti kombo koji može da nanese veliku štetu, Krushing Blow bacanja rade i po 30% više štete. Strateški element se javlja kada treba doneti odluku kada ćete uraditi Krushing Blow, kao i da li ste u tom momentu ispunili uslove.

Za razliku od MKX, gde ste stalno imali osećaj da bacate novčić, slabljenjem overhead napada sada se igra mnogo više bazira na poznavanju distanci i kažnjavanju. Ovim promenama, NRS je zasigurno napravio “pošteniju” igru, gde nećete izgubiti, a da niste ništa uradili, ali postoji osećaj kao da su potezi zaključani varijacijama i krushing blow, što odaje utisak ogoljenosti. Ipak može se reći da Mortal Kombat 11 predstavlja korak u pravom smeru i bazu na osnovu koje će se serijal dalje razvijati.

Mortal Kombat 11 nije samo još jedan igra u kultnoj franšizi, već je hrabro sa sebe zbacila tragove prošlosti. To će možda na kraće ostaviti pojedine uskraćenim, ali je pored svih svojih trenutnih kvaliteta svetla tačka u daljoj budućnosti serijala.

AUTOR: Miloš Mitrić

Igru za potrebe opisa ustupila CD Media

Mortal Kombat 11