Kolumne

GTA Tribute – GTA 1 i skromni počeci

Ovaj tekst je originalno izašao u aprilskom 136. broju časopisa Play!Zine, koji možete preuzeti na ovom linku.

Grand Theft Auto ili skraćeno GTA je serijal igara za koji teško da neko nije čuo ili da ga nije zaigrao. Ovih godina je najpopularniji GTA 5, kojeg i dalje igra ogroman broj igrača, a prodaja i nakon 6 godina ne jenjava i nedavno je premašila cifru od 110 miliona prodatih primeraka.

Mnogo stvari je dovelo do toga da serijal postane toliko popularan, a da bismo videli kako je sve počelo, vraćamo se oko 22 godine unazad, vreme kada se pojavila prva igra u serijalu.

U jesen 1997. godine, ekrane računara(a godinu dana kasnije i konzola) je obasjao naslov nazvan prosto Grand Theft Auto. Iza igre čak nije stojao Rockstar Games, već britanski DMA Design, kojem je prvobitno u planu bilo da igru nazove Race n Chase. Glavni cilj developera je bio da da kreiraju zabavno i zarazno trkanje automobilima za više igrača, što se i nije dopalo mnogima, pa je zato tokom razvojnog puta od 4 godine, više puta pokušavano da se zaustavi razvoj ove igre. Tokom samo rada na igri se menjalo dosta stvari, promenjen je način upravljanja vozilima, grafika i dosta elemenata koji su prvobitno imali drugačiju viziju, što je dovelo do toga da igra dosta kasni sa razvojem. Ona je od samog pojavljivanja bila na meti kritika zbog velike količine nasilja koju pruža, kao i ruganja organima vlasti, te je bila zabranjena u državama kao što su Nemačka, Brazil i Francuska.

Ovako je izgledao omot prve GTA igre

Upornost britanskih developera je nadvladala sve prepreke i donela nam je igru koja nas vodi na ukupno tri lokacije napravljene po uzoru na one iz stvarnog života. Tu su Liberty City, Vice City i San Andreas, lokacije koje su u svom zasebnom obliku prisutne u kasnijim igrama u serijalu. Na svakoj od ove tri lokacije su bila smeštena dva nivoa u kojima su igrači imali zadatak da sakupe određen poena, koji su ujedno predstavljali i novac. Poeni su se sakupljali kroz izvođenje misija koje su se dobijale kroz interakciju sa telefonskom govornicom. Misije nisu bile jedini način za sakupljanje poena, već postoji ogromna sloboda, pa tako možete uletati u sukobe sa ostalim bandama, ubijati nedužne ljude, krasti automobile. Ograničenje je pristupno u vidu života koje karakter ima, kao i u tome da će vam se multiplikator poena znatno smanjiti ako dozvolite da vas uhapse.

Originalni GTA nije bio 3D igra, iako je u godinama kada se pojavio to već bila ustaljena tehnologija, već se sve pratilo kroz 2D grafiku iz ptičije perspektive i gejmplej je bio predstavljen kroz dosta proste kontrole. Sa strane zvuka, GTA je imao veoma proste audio fajlove, poput onih za vozila oružja, pešake, a tu su bili i zvuci podrigivanja i prdeža. Naravno, od samog početka je postojala vizija da GTA igre imaju bogatu ponudu radio stanica sa velikim brojem pesama. Na taj način se GTA 1 pojavio sa 7 radio stanica i ukupno 20-ak numera koje su igrači mogli da slušaju u vozilima u igri.

Ptičija perspektiva je bila prisutna u prva 2 GTA naslova iako su 3D igre bile već uveliko ustaljene

Ptičija perspektiva je bila prisutna u prva 2 GTA naslova iako su 3D igre bile već uveliko ustaljene

Ako mislite da je GTA V prva igra koja je imala više igrivih karaktera, varate se. Prvi gta ih je imao čak 8. 4 muškog i 4 ženskog pola, ali to je bila samo vizuelna raznovrsnost, dok je gejmplej bio isti. Na raspolaganju je bilo svega 5 oružja, obična pesnica za udarce, pištolj koji je sa sobom nosio dosta municije, mitraljez sa rafalnom paljbom ali malo municije, bazuka za uništavanje vozila koje je retko naći i bacač plamena za paljenje grupa neprijatelja, takođe ga je retko naći. Upotreba svih ovih oružja vam značajno pomaže da ostvarujete poene, ali to vam gotovo istovremeno stavlja policiju na vrat. Policija je predstavljena glavama policajaca, kojih je ukupno moglo biti 4, što je bio i najteži nivo gde ste mogli da budete izuzetno lako eliminisani. U kecu ste od policije mogli jedino da pobegnete skrivanjem u farbaru ili podmićivanjem.

GTA je čak i tada imao multiplejer komponentu, gde su igrači sa konekcijom na internet mogli da se bore protiv drugih igrača.

Iako nije ostavio veliki trag na tadašnju gejming industriju i gde je čak smatran inferiornijom igrom u odnosu na ostale iz tog doba, kroz nastavke se pokazalo da serijal može doneti dosta više, nego što se očekivalo.

GTA 1 je dobro očuvan, i najbolje od svega je što je potpuno besplatan i dostupan za preuzimanje sa Rockstarovog sajta(link), tako da ga slobodno možete isprobati i sami iskusiti početak jednog fantastičnog serijala.

*Ovaj tekst je deo serijala posvećenom GTA franšizi. Narednog meseca ćemo se pozabaviti GTA 2 naslovom*

Comments
Play!Zine - preko 12 godina potpuno besplatan profesionalni gejming časopis na srpskom jeziku. Svakog meseca u digitalnom PDF formatu na preko 100 strana očekuju Vas opisi aktuelnih igara, intervjui, editorijali, recenzije hardvera, novosti sa domaće scene i brojne druge zanimljivosti iz sveta gejminga. A dok čekate novi broj časopisa, tu je i naš sajt - www.play.co.rs , gde vas svakodnevno obaveštavamo o svim aktuelnostima, novostima i zanimljivostima iz industrije video-igara. Naš moto je profesionalnost i posvećenost istraživanju, kako bi za vas doneli uvek najinteresantnije i dobro informisane vesti. Želimo dobrodošlicu svim starim i novim fanovima!

O nama:

PLAY! Zine

Adresa redakcije:

Vele Nigrinove 2/1
Beograd

Kontakt:
redakcija@play-zine.com

Play!Zine 2006-2019

To Top