Ah, Mordheim, grad sledbenika boga Sigmara čiji su građani oberučke „prihvatili“ kometu kao izraz njegove naklonosti i nestali zajedno sa polovinom grada u oblaku praha dok je druga polovina ostala u ruševinama. Mordheim je sad „grad prokletih“, moćnih artefakata prošlosti, bogatstva, poprište nebrojno mnogo bitaka između raznih grupa i mesto radnje najnovije Warhammer igre, Mordheim: City of the Damned.
Iza ovog strateškog RPG-a stoji nepoznata kompanija, Rogue Factor, a bez obzira na nedostatak pedigrea i to što je Mordheim još uvek u Steam Early Access fazi razvoja (u kojoj će ostati još nedefinisano „dugo“) moramo priznati da je u pitanju vrlo interesantna igra.
Igrač na početku bira „warband“ koji će voditi ka slavi (ili propasti) u budućnosti, a za sada je izbor ograničen na Human Mercenaries i pacovsku rasu, Skavene dok će puno izdanje prošriti opseg i na Cult of the Damned, Sisters of Sigmar i druge. Odabranu frakciju vodićete kroz serije bitaka koje se odvijaju u proceduralno generisanom Mordheimu protiv ljudskog ili AI protivnika, a svaka pobeda doneće vam zlato, eventualno artefakte i najbitnije, iskustvo koje će od vaših žutokljunaca napraviti mašine za ubijanje. Za sada igra je ograničena na skirmish bitke posle kojih će vam pozitivan ili negativan saldo biti obrisan, pa možete eksperimentisati sa svojom veselom četom koliko želite bez bojazni da ćete nešto pokvariti.
Same bitke, kako smo već naveli, odvijaju se na proceduralno generisanoj mapi Mordheima iz perspektive trećeg lica, a vašu armiju kontrolišete upotrebom plavih, strateških i crvenih, borbenih akcionih poena. Pokretanje jedinica u željenom smeru, čiji je redosled aktivacije određen njihovom inicijativom, troši strateške poene na šta treba posebno obratiti pažnju pošto je vrlo lako upasti u situaciju da vaša jedinica završi daleko, u protivničkom okruženju i da nemate raspoloživih plavih kružića da joj pošaljete pojačanje ili izvučete iz problematične pozicije. Takođe, strateške poene možete potrošiti i na odlaganje poteza jedinice kad dođe red na istu. S druge strane, borbeni poeni troše se za aktiviranje borbenih osobina aktivne jedinice, napadanje, kao i za stavljanje jedinice u guard mod koji će joj omogućiti da uzvrati udarac u slučaju da bude napadnuta.
Kao u svim strategijama i u Mordheimu jedan od najbitnijih faktora je kontrola mape i dobro pozicioniranje. Na primer, uzani prolaz gde ćete postaviti moćnog ogra sa puno hp-a, a iza njega strelce i jedinice koje bacaju magije odlično je mesto da osakatite protivničku armiju ili napravite last stand protiv moćnijeg protivnika. Svaka uspešna borbena akcija pored toga što brojčano slabi protivnika utiče i na moral cele vaše armije. Jedinice sa visokim moralom imaju više „sreće“ i poboljšavaju im se borbene karakteristike, a važi i obrnuto. Valja znati da ako uspete da protivniku moral oterate mnogo u minus njegove jedinice će početi neorganizovano povlačenje sa bojnog polja i ako uspete da ih routujete bitka se automatski završava u vašu korist. Jedinice vrlo teško ginu, a češće će pretrpeti ozbiljne povrede koje se prenose iz borbe u borbu, pa ćete imati vojnike koji su oslepeli, fali im neki od udova i slično. Povrede su kumulativnog karaktera i jedinice mogu da pretrpe nekoliko različitih povreda, a svaka od njih će uticati na njihove karakteristike i borbenu sposobnost i posebno je interesantno da se njihovi modeli menjaju u skladu sa brojem i tipom istih. Pošto jedinice prenose i iskustvene poene, igrač mora da nađe fin balans između toga da li će penzionisati veteransku jedinicu sa odličnom opremom koja je osakaćena trajno i zameniti je regrutom ili će u juriš krenuti skakutanjem na jednoj nozi. Uspeh odnosno neuspeh akcije zavisi od nekoliko faktora, a jedan od njih je i kockica. Ranije spomenuti ogre, na primer, je skoro nezaustavljiva jedinica sa niskim intelektom, pa svaki put kad treba da odigra mora da uspešno prođe „stupidity check“ i tek će onda poslušati igračevu naredbu. U slučaju da padne check umesto željene odradiće nasumičnu akciju (često glupu) i neka vam je bog u pomoći.
Mordheim: City of the Damned za sada izgleda kao odlična adaptacija Warhammer stonih igara prenetih u kompjuterski svet. Hardcore strategija sa odlično inkorporiranim RPG elementima koja je upakovana u lepu grafiku sa fantastičnom muzičkom podlogom. Usudiću se da kažem da u slučaju da Rogue Factor ne napravi drastičnu grešku, Mordheim ima potencijal da dostigne kvalitet i nivo zabave koji je imao legendarni Shadow of the Horned Rat.
Autor: Petar Vojinović