“Kapetanov dnevnik, dan 27. Dva člana posade izgubljena na moru. Neka neman ih je ščepala toliko brzo, ni vrisci se nisu čuli. Dan 31. Ukotvili smo se u blizini ostrva kamenih ljudi zarad popravki. Ne znam šta nas je lupilo, ali je dobro ulubilo stranu mog parobroda. Glavni inženjer kaže da bi popravke mogle potrajati i nekoliko dana. Dan 40. Tama je svuda. Goriva nam je gotovo nestalo, a zalihe hrane je jedan od mornara pobacao u more vrišteći na nekom nerazumljivom jeziku. Ubrzo potom se bacio na najbližeg sledećeg, ali smo stigli da ga sprečimo da učini išta više. Lično sam morao da mu presudim. Stresem se i kad pomislim kako su me njegove potpuno lude oči fiksirale sa zluradom mahnitošću i do poslednje sekunde. Dan 49. Ostali smo još samo nas trojica na celom brodu. Jedino svetlo koje imamo su brodske signalne lampe. Motor je odavno presušio. Dogodila su se još dva slučaja iznenadnog ludila među posadom. Samo nas je trojica sada. Dan 56. Glad. Ova tama i udaljeni zvuci kapanja će me izludeti. Ali ne dam se. Moram preživeti. Moja preostala dva mornara sigurno planiraju da me ubiju i pojedu moje truplo. Ali zaboravili su da ja jedini imam pištolj. I dva metka. Tako sam gladan. Odlučeno je onda, to je jedini način – moram preživeti. Čujem ih i sad, šapat prenesen na vetru, nerazgovetan, nekim jezikom koji ne razumem. Sigurno su to oni, dogovaraju se. Sladiću se njihovim mesom dok pomoć ne stigne. Preživeću. Dan 71. Pojeo sam čak i korice ovog dnevnika. Bar je voda svuda oko mene. Tmina me zove…”
Ovakva i još mnoge druge priče mogu nastati kroz avanture u Unterzee-ju, svetu u koji je smeštena igra Sunless Sea. Razvojni studio Failbetter Games je odlučio da svoj svet, popularizovan kroz browser igru Fallen London, proširi pomoću Kickstarter kampanje. Veoma uspešna kampanja rezultovala je igrom Sunless Sea – avanturom smeštenom u distopijski kvazi-viktorijanski svet Fallen London-a, koja se bavi pomorstvom i preživljavanjem, ispredajući priče o neustrašivim kapetanima i njihovim brodovima koji se suočavaju sa mnogim užasima ovog podzemnog sveta.
Smešten u podzemlju, gotovo Lovecraftovski svet Sunless Sea-a je mračan i depresivan, naseljen čudnim mutantima, ljudima od kamena, živim mrtvacima u zavojima, demonima, bogovima mora i desetinama podvodnih užasa. Budući da su ostrvca, mora i okeani duboko pod zemljom, sunčeva svetlost je jedan od retkih komoditeta koji može biti krijumčaren, između ostalih, tamo gde je potražnja velika. Sve zavisi od luke u koju se vaš brod ukotvi i onoga što tamošnje stanovništvo ceni. Gde neki traže sunčevu svetlost, drugima su potrebne sveže ljudske duše za proždiranje, dok neki prosto samo žele da odigraju partiju šaha ili pitaju zagonetke. Ali nekada je cena koju traže previsoka za kapetana koji je pomislio da može lako da se obogati. Prosto rečeno, u ovoj igri opasnost vreba uvek i svuda, često tamo gde se najmanje nadate. Utapanje, ručak za morsku neman, ludilo i glad su samo neki od mnogih načina na koje vaš kapetan može da dočeka svoj prevremeni kraj. Muzika, iako uglavnom gotovo neprimetna, savršeno odgovara ambijentu i pomaže da se dočara beznadni podzemni svet u kom se sve dešava. Uglavnom je propraćena zvučnim efektima žubora vode ili kapanja sa visoke tavanice i sve to pomešano sa promuklim zvukom vašeg parobroda na sjajan način pojačava utisak tokom igre.
[huge_it_gallery id=”42″]
Na prvi pogled Sunless Sea deluje kao spoj klasične stone društvene igre i knjige avantura u kojoj sami birate svoj sledeći korak. Gameplay kao takav je vrlo jednostavan i sveden gotovo na minimum, a primat preuzimaju izbori igrača i priča koju razvija u ulozi kapetana. Igra ima samo nekoliko jednostavnih kontrola za koje se mogu koristiti skraćenice na tastaturi, ili klikovima mišem odgovarajućih dugmića na ekranu, i uglavnom se tiču kontrole broda na pučini. Jedna od osnovnih premisa igre je i to da će eventualno svaki od tih kapetana umreti na jedan od mnogobrojnih načina. Tako da se pre može reći da vodite “dinastiju” kapetana, nego jednog zasebnog. Ohrabrenje u tom pravcu je i neka vrsta ‘hardcore’ moda igranja koji ne dozvoljava manuelno čuvanje igara, već postoji autosave isključivo pri interakcijama u lukama. Doduše, ovaj mod je moguće isključiti i omogućiti klasično čuvanje, koji se ovde zove “mercy mode” (ali gde je zabava u tome?).
Svaki kapetan počinje sa nekoliko opcija, kao što su njegova pozadinska priča pre nego što je postao kapetan (koja određuje primarni atribut), njegova motivacija (koja određuje šta mu je cilj igre), kao i nekoliko estetskih elemenata, kao što je vrsta oslovljavanja i portret slika. Sve što ima je mali brod sa prostim topom, brodsko svetlo, nekoliko novčića i članova posade. Od tog trenutka na igraču je da nađe način da ostvari ciljeve svog kapetana, kao i sredstva kojima će to postići, bilo to trgovinom, lovom na retka čuda mora, pomažući raznim fakcijama ili nekom od mnogih drugih opcija. Glavni pokretač radnje igre je priča koju igrač sam piše kroz avanturu. Samim tim, igra zahteva puno čitanja redova i redova teksta i, iako nije obavezno, neophodno je za imerziju u svet i dočaravanje njegove atmosfere igraču. Upravo zbog toga se i stiče osećaj da se igrate kroz roman i svaki novi kapetan je novi nastavak u serijalu.
Iako ih nema puno, zamerke ipak postoje. Pre svega se tiču često istovetnih izbora, tako da sva varijacija u igri dolazi iz izbora igrača da prosto igra drugačije i donosi različite odluke nego prvi put. Pored toga, malo šta je objašnjeno i tutorial je krajnje škrt, tako da svo učenje o igri igrač mora da obavi sam, često metodom “trial & error”. Takodje, ne bi bio na odmet malo bolji log zahteva i questova, jer trenutna varijanta nije baš najpreglednije rešenje. A vezano za to, bilo bi zgodno da postoji i nekakva ‘notepad’ opcija ili sistem pinova za mapu, i u koje bi se mogle upisivati razne informacije vezane za lokacije, putovanja, cene, i slično.
Sunless Sea je izuzetno zabavna i zarazna avantura za sve koji vole priče smeštene u svetove kakav je Unterzee. I pored svih nedostataka, lako je zaludeti se i satima i satima ploviti morima podzemnog sveta istražujući svaki njegov kutak i boriti se sa podzemnim piratima i morskim čudovištima. Kvalitet pisanja je na jako visokom nivou i priča zaista drži pažnju. Ukoliko u igru uđete otvorenog uma i sa željom da prosto učestvujete u jednoj sjajnoj priči, radije nego sa ciljem da igru pređete ili pobedite, sledi vam puno sati napete i izuzetne zabave. Zato ugasite svetlo, skuvajte šolju toplog čaja, stavite kapetansku kapu, upalite lulu i podesite kurs za Unterzee.
Autor: Miljan Truc