REVIEW: Bravely Second: End Layer

Kada neka igra postavi neustrašive, odbrambene bedeme oko svog zapostavljenog žanra, lako prelazi u legendu. Baš takav slučaj bio je sa, slobodno mogu reći kultnom igrom među japanskim RPG-ovima na 3DS platformi, Bravely Default-om. Svakako pomalo zaboravljeni žanr poteznih japanskih RPG-ova, ova fenomenalna igra osvežila je na način koji je bio za svako divljenje. Od “remasterizovane” mehanike, preko sjajne muzike pa sve do, za žanr uobičajene priče koja je ovde svojim obrtima izuzetno dobila na težini, Bravely Default je prosto oduvao svakog ljubitelja ove vrste igara. I sada, svega nekoliko godina kasnije, pred nama je pravi pravcati nastavak ovog dragulja, pod nazivom Bravely Second: End Layer. Sa nadom da će barem održati kvalitet prethodnika, hrabro zaronih u ovo novo izdanje…

bravely art1

Neću lagati, uz Bravely Default sam proveo oko stotinu kvalitetnih sati koje samo tvrdokorna RPG avantura može da pruži. Bio sam oduševljen njenom dubokom, strateškom mehanikom. Raspamećen nestvarno dobrom i originalnom muzikom. Neosporno osvojen likovima čiju dubinu je definisala obimna glasovna gluma. Da ne dodajemo svemu tome i neodoljiv vizuelni šarm i priču koja iznenađuje kada to najmanje očekujete. Bravely Default je bio igra toliko jezivo kompletna, da bi se svaki pokušaj promene formule mogao razvojnom studiju obiti o glavu. Zato su i postupili najbolje što su mogli i pružili nam nastavak na čiji ćete prelazak jedva i osetiti razliku. Ali ona ipak postoji.

bravely3

Borbeni sistem gotovo je u celosti prenešen iz prethodnog dela. Ako ne znate o čemu se tu radi, evo u čemu je caka – klasični potezni RPG pristup gde se potezi likova smenjuju u krug, ovde je produbljen takozvanim “brave” poenima (BP). Svaki potez troši jedan BP, dok jedan dobijate na kraju svakog kruga. Preskakanje poteza i ostavljanje karaktera u defanzivnoj Default poziciji, neće vam trošiti BP. Na ovaj način, možete akumulirati poene do maksimalnih 3 i, u odgovarajućem momentu, napasti protivnika više puta odjednom. Sa druge strane, ako potrošite više poena nego što imate i odete u minus (obično do maksimalnih -3), nećete moći da kontrolišete karaktera dok mu se poeni ne vrate na nulu. Ovaj sistem možda ne deluje kao da nudi previše, ali zapravo će vam pružiti ogroman broj strateških mogućnosti. Pa nije prva igra za džabe dobila ime po njemu!

bravel art3

Bravely Second: End Layer je pak ime dobio po jednoj drugoj strategiji koja je bila prisutna i u prvom delu. Bravely Second je sistem akumuliranja specijalnih poena, koje dobijate jednom na osam sati, i uspomoć kojih možete zaustaviti vreme i odigrati potez u bilo kom trenutku. Baš u bilo kom trenutku, bez obzira da li je to na početku ili kraju vašeg kruga, ili čak u sred protivničkog napada. Ova tehnika često može odlučiti između života i smrti u nekim od najtežih borbi u igri.

Tu je i dalje prisutna mogućnost ubrzavanja tempa kojim se akcija odvija, kao i opcija za ponavljanje seta komandi iz prethodne borbe, s tim da je ovde ovo još unapređeno. Sada možete napraviti tri proizvoljna seta poteza koje će vaši karakteri automatski koristiti jednostavnim pritiskom dugmeta. A tu je i dalje mogućnost povećavanja ili smanjivanja šansi za nailaženje na protivnike, s tim da je ovde još pristupačnija pozivanjem na R dugme.

bravely art2

Što se noviteta tiče, tu je mogućnost uskakanja u novu borbu odmah po završetku prethodne, pod uslovom da ste protivnike porazili još u prvom krugu. Kako odabir ove opcije dodaje množilac na experience poene i novac, najtoplije preporučujem da se kad god ste u prilici, borite barem u dve uzastopne borbe. Mana ovoga je to što vam se i BP prenose, tako da ako u narednu borbu uletite sa -3 Brave poena – golemo ste nadrljali. Takođe, sada imate i mogućnost da odaberete na koji način ćete sticati pravo na “special” poteze. Uslov više neće zavisiti od oružja i neće se resetovati promenom istog. Ovo je za svaku pohvalu.

Jedna od najsvetlijih tačaka Bravely Default-a bio je “job” sistem. Drugim rečima, u pitanju su klase kojima mogu pripadati vaši likovi, a dobijaju se pobeđivanjem nekog od boss likova, od koga nakon toga dobijate “job asterisk”, predmet koji vam daje mogućnost da koristite njegovu klasu. Ovih “poslova” je bilo zaista dosta u prvoj igri, a ovde je ta lista ogromnim delom ponovljena ali još i proširena sjajnim klasama. U Bravely Second-u ćete se susretati sa mnogim likovima iz prethodnih delova, od kojih ćete moći (ponovo) da uzmete asterisk, s tim da ćete često biti primorani da odaberete jedan od dva. Nema sumnje da će oni koji su igrali Bravely Default ovde biti u blagoj prednosti jer će znati koji je posao bolje odabrati, ali će ujedno i više uživati kada budu otkrivali u kakvim su se novim situacijama obreli karakteri prethodnog dela. Iako je Bravely Second: End Layer igra za sebe, svakako najtoplije preporučujem prethodno igranje prve igre.

bravely2

Ko se “opekao” uživajući u priči Bravely Default-a, ovom delu će nesumnjivo pristupiti sa dozom sumnje. I to itekako opravdane sumnje! U skladu sa ovim, preporučujem i da prvo odigrate sjajan prolog “demo” besplatno dostupan u Nintendovoj eshop prodavnici. Osim što će vam pokazati šta možete da očekujete od glavne igre, pružiće vam i dragoceni zalet u glavno jelo po pitanju priče. Ne propustite ovu odličnu uvertiru…

Sa audio strane, tu su standardno dobre (i dugačke) sekvence sa glasovnom glumom kao i mogućnost da birate između engleskog i japanskog jezika. Dok je moj lični izbor originalna japanska glumačka postava, nećete mnogo pogrešiti ni odabirom druge koja je jako dobra. A tu je i muzika… Iako odlična, sa dosta novih melodija i tema, muzika Bravely Default-a je bila nešto što je teško nadmašiti. Na svu sreću, tu je dosta pesama iz prvog dela, ali ipak zadržimo naše pravo da budemo blago razočarani. Ipak to nije to…

bravely1

Što se tiče ostalih “mini igara”, i dalje je prisutna ponovna izgradnja uništenog grada koja će vas povremeno nagrađivati korisnim predmetima i potezima. Ali tu je i jedna nova mini igra vredna pomena – pravljenje igračaka. Iako zvuči neobično, u ovoj mini igri ćete provesti barem nekoliko sati, jer je užasno zarazna, što će vam se na kraju itekako (novčano) isplatiti.

Za kraj, priznaću, nije bilo lako nadmašiti priču i misterioznu veličanstvenost prvog dela. Ali ako u tome nije uspeo, Bravely Second je barem pošteno nasledio ono što je njegovog starijeg brata činilo tako posebnim. Iako ne preterano zanimljiva u početku, vremenom će dobiti na težini i nesumnjivo vam se zavući pod kožu sa sve svojim živopisnim protagonistima.

bravely4

Može se tu još mnogo toga reći, ali bilo bi zaista šteta tako površno razotkriti šta je to sve što Bravely Second: End Layer ima da ponudi. Ako ste voleli prvi deo, neoprostivo bi bilo preskočiti ovaj. Ako niste igrali Bravely Default a ignorisali biste najtopliju preporuku da to učinite, nećete imati mnogo problema da odmah zagazite u svet Bravely Second-a. Ovaj izglancani i ponosni predstavnik svog žanra, prosto ćete morati da volite. Iako neke od najsvetlijih tačaka prethodnog dela bacaju senku na ovaj, nema sumnje da je u pitanju jedan od najboljih naslova za 3DS platformu. A što se novijih japanskih RPG-ova tiče, svakako je u samom, neustrašivom vrhu.

Bravely Second: End Layer

9

90