Opisi
REVIEW: Battlezone 98 Redux
This review is also available in English – click here!
Bićemo iskreni sa vama: grafika ove igre nam se više sviđala kada je prvobitno izašla pre 18 godina. Redux verzija je presvetla i šarena kao da je smeštena u filmskom studiju (teorijo zavere, ahoj) umesto u slabo osvetljenim područjima Meseca, Venere, Marsa i drugih planeta, dok je original imao mračan i zlokoban izgled. Znate, brodovi i građevine koji svetle kao Božićna drvca nisu baš energetski efikasni, a bogami ni neprimetni za uvek naoštrene protivnike. Kakogod, gameplay je ovde netaknut, što je jedina zaista bitna stvar.
Battlezone 98 Redux je HD grafička nadogradnja klasika iz 1998. godine, poprilično intrigantne stvarčice koja je u to vreme donela jedinstvenu kombinaciju FPS i RTS gameplaya. Upravljate teško naoružanim lebdećim tenkovima, pucajući u sve što se miče i ne nosi boje vaše zastave, istovremeno koristeći jednostavan komandni interfejs iz prvog lica da izdate naređenja prijateljskim jedinicama da vas slede, ukopaju se na određenim lokacijama, kao i da naredite proizvodnju dodatnih jedinica, ukoliko imate dovoljno resursa za to. Apsolutno dinamitna stvar, budući da je upravljanje letelicama iskustvo koje vam nikada neće dosaditi zbog ozbiljno naprednog fizičkog modela koji dobro simulira inerciju pri lebdenju i kretanje preko neravnih površina. Imajte u vidu i to da neprijateljske jedinice obično neće stajati u mestu kao omamljeni lenjivci dok ih pokušavate razneti u paramparčad i možete zamisliti koliko je zapravo teško igrati ovo čudo i uspešno završavati misije umesto da izgledate kao dezorijentisani oposum.
Povrh svega, možete lako potrošiti svu municiju ako pokušate neselektivno zasipati neprijatelje rojevima raketa i metaka, ostavljajući se na njihovu milost i nemilost. Da, to je totalno old-school. I da, to nam se totalno sviđa! Ako ništa drugo, ne možete ostati bez goriva. Drugim rečima, ovo je jedna od onih igara koje je lako naučiti, ali teško za savladati.
Battlezone je baziran na plemenitoj ideji da se Sjedinjene Američke Države i Sovjetski Savez rokaju po svemiru umesto po zemaljskim šumama, livadama i živahnim gradovima, bez maltretiranja normalnih ljudi budalaštinama o svetskim supersilama. Američke svemirske odbrambene snage su na Mesecu, gde kao i obično brane demokratiju, ali i skupljaju bio-metal, resurs koji omogućava razvoj naprednog oružja i tehnologije. Na svoje veliko razočarenje, brzo otkrivaju da svemir nije tako prazan kako su mislili – Crveni tim je također tamo i spreman je da praši guzove. Ah, ti dosadni Rusi nikada ne odustaju, jel’ da? Srećom (ili ne, zavisi od toga šta mislite o svetskoj politici), na raspolaganju imate i sovjetsku kampanju, u kojoj vam je cilj da destabilizujete američko prisustvo u svemiru kroz zasede i iznenadne invazije na njihove baze.
Ono što spašava ovakvu radnju od toga da bude bezlična jeste otkriće vanzemaljske tehnologije od strane Amerikanaca i Rusa. Da ništa ne spoilamo, dovoljno je da kažemo da to nije nikakva velika misterija u rangu one u Nexus: The Jupiter Incidentu ili Freespaceu, ali svejedno predstavlja zgodan dodatak inače ispranoj ideji hladnoratovskog konflikta.
I dok je američka kampanja manje-više prošireni tutorial koji vas nežno upoznaje sa različitim gameplay mehanikama, strategijama i vrstama građevina, sovjetska kampanja je pravi-pravcati švedski sto. Možete od samog njenog početka koristiti sve građevine i graditi ogromne armije, pa ako se prije toga niste u sandbox modu dobro upoznali sa svakom dostupnom tehnologijom i navikli na brzo izdavanje komandi svojim jedinicama, nećete hteti odmah uskočiti u ovu kampanju.
Recycler je osnovna građevina koja vam omogućava da gradite sakupljače bio-metala, mitraljeske kupole koje predstavljaju osnovnu odbranu vaše baze i naprednije zgrade poput fabrika i skladišta oružja. Prva stvar koju ćete hteti da uradite u bilo kojoj misiji jeste slanje par sakupljača da se šunjaju okolo u potrazi za bio-metalom te postavljanje mitraljeskih kupola oko vašeg Recyclera. Ako želite odbiti brojnu protivničku flotu, moraćete postaviti i par tenkova da kruže oko Recyclera i drugih ključnih struktura u vašoj bazi. Možete odrediti vašim jedinicama da prate ili brane druge jedinice, pa tako, naprimer, ne morate biti lično prisutni u odbrani Recyclera ako ga odlučite izmestiti na drugu lokaciju.
Tokom napada na posebno veliku neprijateljsku bazu, nije neuobičajeno da vaša čitava napadačka flota ostane bez municije. U tom slučaju, imate dvije opcije: bržebolje se spakovati i otperjati pre nego što vas neko pomete ili narediti vašem skladištu oružja da lansira potrebnu opremu na vašu lokaciju, nakon čega trebate sačekati da ona i sleti do vas. Čak imate mogućnost da nekom tenku naredite da vas pokupi u slučaju da je vaš brod uništen, tako da ne morate ponovo učitavati snimljenu poziciju ili – bože sačuvaj – šetati do svoje baze. A, ukoliko morate eliminisati jaku protivničku odbranu, dovoljno je da izgradite howitzer – monstruozno jaku jedinicu koja je veoma efikasna u uništavanju ojačanih utvrda i građevina preko sedam brda i tri doline. Stvari će se posebno zahuktati kada dobijete constructora, jedinicu koja vam omogućava izgradnju elektrana i izuzetno naprednih zgrada za automatsko popravljanje letelica i generisanje njihovih zaliha municije. U prevodu, Battlezone 98 je taktički ekvivalent roštiljske plate sa 16 pljeskavica, 60 ćevapa i kilom pomfrita sa strane.
Očekivano, multiplayer mod ovakve igre ne može biti ništa drugo nego apsolutno fantastičan, sa izborom između Deathmatcha za brzinsko napucavanje i Strategy moda, u kojem gradite baze i armije baš kao i u singleplayeru. Redux verzija također uvodi i bolju podršku za modove kroz ugrađeni editor, kao i Steam Workshop integraciju. Biće zanimljivo videti da li će nas ovo eventualno odvesti do Battlezonea 3 – znate, one igre koju su svi čekali umesto ovog Reduxa.
Nažalost, developer Big Boat Interactive je propustio priliku da ispolira veštačku inteligenciju i potpuno redizajnira određene jedinice (walker izgleda presmešno i diskutabilno je koliko je koristan). Iako možete preleteti preko planinskih rubova, vaše jedinice vas nisu u stanju pratiti, pa tako idu dužim putem te time rizikuju da nalete na protivnike i dođu do vas u kljakavom stanju. Zbog toga ne možete računati na njih da vam prave društvo ako odlučite iznenaditi protivnike upadom u nebranjeno područje preko neke nezgodne planinske prečice.
Definitivno je reč o zabavnoj i kompleksnoj igri, ali je teško preporučiti Redux izdanje ako ste igrali original. Nadogradnja jednostavno nije dovoljno velika – naprimer, bilo bi lepo imati podzemne baze u stilu Hellbendera – dok se AI povremeno ponaša kao stado pijanih ovaca.
Autor: Senad Matić Karić