REVIEW: X4: Foundations

Ovaj tekst je originalno izašao u januarskom 122. broju časopisa Play!Zine, koji možete besplatno preuzeti na ovom linku.

Fanovi Egosoft studija i njihove X franšize su se i te kako načekali za sledeći pravi naslov, pogotovu posle veoma loše primljenog prethodnog člana X Rebirth. No, da li se svo vreme čekanja isplatilo i da li smo dobili dobru sandbox svemirsku igru? Pa, donekle.

Konkretna priča u ovom svetu praktično ne postoji. Na samom početku igre ćete biti obavešteni o nekoliko krucijalnih momenata u univerzumu, koji vezuju igru za prethodne delove i koji postavljaju osnovu za trenutno stanje. Od tog momenta ste potpuno prepušteni da sami pišete ostatak priče i učinite univerzum svojim. Jedino što se može više nazvati nekom startnom pozadinom je izbor između tri pilota: mladog koji je tek završio obuku i sa prvim brodom krenuo da istraži mogućnosti svemira, ratni veteran sa svojim bojnim brodom, i mlada devojka svemirski istraživač, sa svojim „naučnim“ brodom baziranim na otkrivanju tajni svemira.

Da pređemo odmah na glavni deo igre, ono što je i cela poenta X igara, a to je potpuno otvoreni sandbox univerzum, vama na tacni u kom možete otići bilo gde i uradite skoro bilo šta, sve sa ciljem stvaranja sopstvene sudbine ili imperije. Kao što sam naziv odaje, ovde je prikazan jedan odličan temelj, na koji je klimavo postavljen ostatak građevine. Kao prvo X4 je opet ubacio tutorijal kao opciju za jednog od pilota i ovog puta moram da kažem da je obavezan čak i iskusnim igračima ovog žanra. Sistemi kojima raspolažete su obimni i veoma bangavo i loše razbacani kroz razne menije i UI, tako da će vam trebati nešto da vam pokaže gde vam je zapravo inventar za brod i kako da ga modifikujete.

Kad smo kod modifikacija, sistem za unapređivanje opreme na brodu i njeno veoma lako i brzo postavljanje je jedan od najboljih elemenata igre, pogotovu što ćete imati potpunu slobodu da pozamašan deo sistema ugradite ili izmenite. Pored svega ovog možete zaposliti i posadu da vozi te brodove i izvršava misije i zadatke za vas. Drugi odličan sistem se svodi oko pravljenja svemirskih stanica. Za razliku od prethodnih delova, to nisu samo građevine koje treba napraviti, to su sad centrale koje možete u potpunosti izgraditi kako vi želite. Bukvalno svaki tip stanice ili modula na koji naletite u toku igre ćete i sami moći da izgradite i prilepite na vašu glavnu svemirsku stanicu. U igri je takođe predviđeno da postoje i veliki ratovi kao i osvajanje sektora, ili bar njihovo menjanje u odnosu na stranu koja vodi, ali to je trenutno isključeno. Doduše, prisutan je neki vid multiplejera, koji se svodi na to da možete dozvoliti da igrači uskaču u vaš univerzum ili da vi idete u njihov, no i ovo je u svojoj prvoj vazi i dodatno će biti doterano. Borba je poprilično jednolična i konkretna, jači ili izdržljiviji brod će pobediti, letenje je tu osrednje bitno. Trgovina je takođe potpuno validna opcija da osvojite svemir, ali će zbog ekonomije, ili bolje rečeno nedostatka prave, to biti relativno lako i doći ćete do momenta kad ćete imati previše para.

Vizuelno, igra je pretrpela veoma velike promene i mnogo se više koncentrisalo na detalje, kako brodova i stanica, tako čak i do interijera istih. Do te mere, da čak i lično možete i istražiti sva ova mesta. Pa čak i imati, po prvi put u serijalu, direktnu interakciju sa NPC likovima. Ali nažalost, zbog veoma loše optimizacije, frejm rejt pada do brutalno niskih nivoa čim ima neka prevelika svemirska stanica ili ukoliko se desi mega veliki okršaj u svemiru, iako to igra izgledom nikako ne opravdava.

Glasovna gluma je na apsolutnom minimumu, no na tome se radi i već je bilo par dodataka za igru koji su to malo doterali. Muzika je prisutna ali ne preterano jaka, dok zvučni efekti mogu biti ili iritantni ili iznenadni, zavisi od situacije.

Eh sad, da pređemo na glavni deo koji će izbušiti rupe u vašem svemirskom brodu, a to je ogromna, prevelika, i stvarno presmešna količina grešaka koje muče igru. U prvih par minuta igranja smo imali priliku da vidimo NPC likove kako prolaze kroz zidove, iznenada se stvaraju ni iz čega, zaglave se u T pozi, a čak i vi sami možete ispasti iz vašeg broda. AI je toliko užasan, da em što ne može da nišani, em što su letenja kroz svemir kao prvi čas auta stidljive tinejdžerke, da je razvojni tim igre morao da isključi štetu nanetu tokom sudara inače bi ogroman broj svemirskih stanica i brodova jednostavno eksplodirao od udaraca jedni o drugih. Da, može se reći da igra ima grešaka skoro kao i Fallout 76, do te mere da neki od bazičnih sistema neće raditi, pa može da vam se desi da vam se i save fajl uništi. Jedina dobra stvar u celom ovom paklu grešaka jeste da developer aktivno radi na popravljanju i krpljenju istih, i svakih par dana izlazi po neki patch. Ali, ovako nešto odaje izgled ko da nisu imali QA testiranje.

X4: Foundations ima neizmernu količinu potencijala, i za svakog fana koji želi potpuno slobodan i otvoren svemir da istraži i da ga osvoji je savršeni naslov. No, preterana količina grešaka koje stvarno mogu da unište užitak igranja su problem koji bi svakog drugo sputali u isprobavanju ovog naslova. Ukoliko ste fan i želite da podržite naslov slobodno ga nabavite, ali ukoliko vam ovo samo delimično zvuči zanimljivo onda najbolje sačekajte jedno šest meseci do godinu dana pre nego što vidite da li su greške ispeglane i ukoliko je igra na nekom popustu. Pogotovu što će igru verovatno i pre developera moderi da uzmu pod svoje i naprave ludilo.

AUTOR: Stefan Mitov Radojičić

Igru za potrebe opisa ustupio Egosoft

X4: Foundations