REVIEW: 11-11 Memories Retold

Ovaj tekst je originalno izašao u januarskom 122. broju časopisa Play!Zine, koji možete besplatno preuzeti na ovom linku.

11-11 Memories Retold je igra koja će vas provesti kroz dešavanja Prvog svetskog rata iz ugla dvojice vojnika sa suprotnih strana fronta. Jedan Kanađanin, u želji da impresionira devojku u koju je zaljubljen i njenog oca, i jedan Nemac, u potrazi za istinom o svom sinu koji je otišao u rat i koji se vodi kao nestao, proći će emotivni pakao i strahote rata, ali i pronaći sreću barem na kratko tokom svog putešestvija. Igra na drugačiji način prikazuje rat u odnosu na druge igre sa istom tematikom trenutno na tržištu, ima emotivniji pristup za razliku od „pucaj odmah, ne pitaj ništa“ pristupa koje imaju ostale igre. Pitanje je da li je to dovoljno za ovu igru da bude vredna vaše pažnje i vremena?

Kao što sam već spomenuo, igru možete igrati  iz dva ugla. Kao Hari, mladi fotograf iz Toronta zaljubljen u ćerku njegovog šefa koji se prijavljuje u vojsku na nagovor komandanta Bareta da slika dešavanja na frontu za potrebe ratne propagande kao i dalje regrutacije mladih Kanađana. A možete igrati i kao Kurt, nemački inženjer i porodični čovek koji odlazi u rat u potrazi za svojim sinom i koji za razliku od Harija tokom igre ima probleme i na frontu i kod kuće. Možete zaključiti iz ovoga da su priče ova dva lika kroz celu igru veoma različite i vi ćete uvek imati opciju na prelasku iz jednog poglavlja u drugo da izaberete sa kojim likom želite da igrate to poglavlje, što doprinosi ideji ponovnog igranja kako biste pokrili sve scenarije. Koliko smo mi mogli da otkrijemo ta ideja nije baš najbolje sprovedena u delo, jer smo nekoliko puta probali iste delove da igramo sa različitim likovima i uvek smo dobijali istu priču sa par dodatnih rečenica koje su činile jedinu razliku i koje nisu uopšte uticale na tok priče.

Pošto je Hari fotograf, imaćete opciju da slikate svet oko sebe, ali ćete biti ograničeni koliko slika možete slikati jer resursi nisu nepresušni, tako da morate dobro da razmislite koju sliku ćete sačuvati, a koju odstraniti. Ovo naravno ne važi za slike koje slikate kao deo neke misije, a te slike takođe možete poslati vašoj dragoj. Sa druge strane, Kurt će najviše raditi kao inženjer u vojsci, pa će vaš zadatak biti da popravljate razne radio uređaje, mašine i dizalice, kao i da prisluškujete neprijatelja. O vašem progresu u potrazi, kao i o svakodnevnom životu na frontu, možete pisati vašoj ženi, ali i ćerki, pa ćete tako imati opciju da zbog njenih godina odaberete šta ćete joj napisati u pismu, tj. da li ćete da je lažete ili da joj kažete istinu, da li ćete da spominjete rat ili da ste negde na putu… Ovo je interesantan dodatak igri, jer tako morate ne samo da preživite rat, već i da razmišljate kako ono što pišete utiče na vaše dete. Naravno, oba lika će materijal za pisma nalaziti kroz razgovore sa drugim sapatnicima u rovovima. Još jednu stvar koju ovde možemo dodati je da u igri postoje i „collectibles“ u vidu pocepanog papira, koje ćete skupljati tokom igranja na različitim lokacijama, i koje kasnije možete pogledati u svom albumu.

Vizuelno, igra izgleda prelepo, ali samo na površini. Pod tim mislim da izgleda kao da igrate kroz neku akvarelnu sliku kakvog nadobudnog umetnika, što je i jedna od glavnih karakteristika ove igre. Međutim, kao u Photoshopu, igra grafički ima više slojeva, te iako je glavni sloj lep i slikovit, kada se on ukloni čini nam se da se ispod nalaze modeli koji bi možda grafički odgovarali igri sa PS2 ili možda početka PS3 generacije, što nije baš pohvalno. Stoji da u ovoj igri dobra grafika nije najbitnija stvar, ali i jeste bitna jer u neki trenucima baš ume da bode oči. Takođe smo primetili da titlovi, iako svedeno urađeni, imaju dosta bagova, tako da je bilo trenutaka prilikom menjanja naracije između likova da se titlovi pojave na sekund i nestanu, što je otežavalo praćenje priče. Glasovna gluma je veći deo igre bila na nivou, ali je bilo delova gde smo imali osećaj da su glumci mogli sa više emocije da pokriju određene delove priče. Veliki minus je što dok igrate kao Kurt svi Nemci oko vas pričaju normalno nemački dok vi pričate engleski, i to dosta ubija atmosferu. Shvatamo da je ovo najpre zbog lakšeg marketinga igre, ali nije trebalo biti ovako rešeno. Muzička podloga kroz celu igru je svedena i lepo prati dešavanja na ekranu.

Najveći adut ove igre, pored emotivne priče i originalnog grafičkog dizajna, je mogućnost izbora odluka i pravca u kojem će se vaš lik kretati. Kao što sam već spomenuo, Kurt će birati šta će da piše kući, dok će Hari birati šta da slika i šalje devojci. Naravno, izbor u igri nije samo sveden na to, tako da u zavisnosti od vaših izbora tokom igre možete dobiti čak 6 različitih završetaka (barem koliko mi znamo, možda ih ima još). Oni su po običaju podeljeni na dobre, loše i najgore, ali kada prođete par puta igru sa drugačijim izborima shvatićete da kad je rat u pitanju teško tu može da bude dobar završetak, pogotovo za sve uključene partije.

Za kraj moram da spomenem dva veoma bitna sporedna lika, a to su mačka i golub za koje neću otkriti kako ih dobijate, ali moram da kažem nešto o njima pošto sam zbog njih realno i zapamtio ovu igru kada je bila najavljena na nekoj dodeli gejming nagrada ili nečemu sličnom. Tokom igre ćete u određenim delovima moći da kontrolišete i jednu i drugu životinju, i dok je golubova uloga u igri više pesnička jer čini neke stvari koje se nikada u realnosti ne bi desile (ili su barem šanse za to ekstremno blizu nuli), mačka se pokazala kao veoma koristan dodatak, jer će vam ili pomoći da otkrijete kuda treba da idete ili vam pronaći kolekcionarske stvarčice na različitim mestima. Istina, i golub ima svojih momenata, ali kao što rekoh ponašanje mačke je mnogo realnije.

11-11 Memories Retold je interesantna igra, ali ne previše emotivna da biste se povezali sa likovima i njihovom patnjom, a takođe i previše kratka da to postigne. Kreatori igre su imali odličnu ideju, koju nisu u potpunosti realizovali. Možete je probati, čisto da napravite mali predah od akcionih igara vezanih za ovaj period, ali i ne morate jer ne verujemo da će vam ostati u sećanju kada je završite, niti da ćete imati želju da je pređete još koji put da vidite sve završetke.

AUTOR: Ivan Danojlić

Igru za potrebe opisa ustupio Bandai Namco

11-11 Memories Retold