Dugo očekivani nastavak slavnog city-buildera je dobio svoju zatvorenu betu u februaru. Nakon nešto manje impresivnih instalacija franšize u vidu Anno 2070 i Anno 2205, postavlja se pitanje da li se razvojni studio Blue Byte može vratiti starim danima slave. Najkraće rečeno – da. Anno 1800 je fascinantna igra na toliko različitih nivoa, pogotovu zbog svojeg intuitivnog gejmpleja. Igra uspešno kroz svoje jednostavne sisteme i pregledan korisnički interfejs uspeva da redefiniše Anno formulu i napravi ponovo jedan veliki iskorak napred u odnosu na starije delove franšize.
Unutar zatvorene bete, dobili smo tri različita doba napretka našeg grada i kolonijalnog trgovačkog carstva koje gradimo, dok je razvojni tim rekao da će se u finalnoj verziji igre naći čak pet različitih doba. Kao i u svakoj prethodnoj igri, nalazite se na ostrvu, postepeno otkrivate svet oko vas, i vašeg ostrva, nalazeći druga. Sve to postižete izgradnjom vašeg prvog gradića na početnom ostrvu, a kako bude igra tekla, posedovaćete sve više i više gradova, čak i na drugom kontinentu, koji se nalazi na potpuno odvojenoj mapi. Progres same igre je jednostavan – gradite kuće za vaše stanovnike i ispunjavate njihove potrebe u vidu različitih komunalnih i luksuznih dobara. Kada ispunite sve potrebe jedne faze vašeg stanovništva(npr. vatrogasna stanica, odeća, hrana itd.) dobijate opciju da dom stanovnika, kojem ste ispunili sve potrebe, podignete na nivo sledećeg doba. Time povećavate njegovu korisnost, porez koji vam plaća i čime se može baviti, ali zato se i povećavaju njegovi zahtevi i obuhvataju nešto viši spektar dobara koja vam se takođe otključavaju kad pređete u novo doba. Ceo ovaj sistem i baratanje resursima i zadovoljstvom stanovništva čini najveći deo igre, a odrađeno je na jedan veoma intuitivan i jednostavan način, pa ćete se veoma lako uhodati i da nikad niste igrali jednu Anno igru ranije.
Igra vas veoma lako podstiče da istražujete nova ostrva u potrazi za vama nedostupnim resursima, a i popunjena je sa pregršt različitih questova i događaja koji uključuju i međusobne odnose između vas i AI igrača. Svaki lider u igri ima pristojnu glasovnu glumu, što dodaje dodatnu imerzivnost pri interakciji sa njima. Naravno, ta interakcija obuhvata i ratno stanje, uglavnom izraženo kroz borbu na moru. Borbe su odrađene jednostavno, ali dovoljno zanimljivo da budu izazovne i da se baziraju u nekoj meri na vašoj veštini. Sam AI je malo pasivan na svim težinama, osim na najvišoj, gde je apsurdno agresivan i neće vam dati puno mesta za disanje. Sva ostrva drugih igrača možete taksirati ili okupirati ako ih pobedite, gde svaka opcija donosi svoje benefite. Neke druge sitnije opcije, kao što je uticanje na propagandu u novinama, su odrađene prilično uprošćeno, ali sam razvojni tim je rekao da će to funkcionisati nešto drugačije kada igra bude izašla.
Možda i najveći adut Anno 1800 jeste vizuelna prezentacija. Igra izgleda maestralno i predstavlja raj za oči. Od detalja na građevinama, gde i svaka građevina ima svoju animaciju, preko ljudi koji konstantno idu nekud, rade i žive svoje živote, do neverovatnih vizuelnih efekata mora, vode, vegetacije i svega uopšteno. Za razliku od nekih drugih city-buildera, svaki građanin nema svoju rutinu zasebno, već je delimično samo reprezentacija određenih poslova koje radi. Uprokos tome, gradovi deluju živopisno i realistično kao nikad do sad viđeno u jednom city-builderu gde ćete videti mase ljudi na ulicama, zgrade kako rade punom parom(pogotovu u kasnijim dobima kao što je industrijsko). Postoji nekoliko različitih šablona i za kuće, putevi koje gradite i između građevina takođe deluju nešablonski i sve izgleda kao da ste napravili jedan pravi grad početkom 19. veka.
Sve ovo radi relativno dobro i začuđujuće glatko, s obzirom na to kako igra izgleda, iako ćete za najviše detalje ipak morati da posedujete nešto jaču mašinu, pogotovu kada vam grad preplave stotine ljudi na ekranu. Ipak optimizacija je dobro odrađena, i imajući u vidu da je ovo beta, bagovi su svakako bili prisutni. Iako su neki bili poveći, gde questovi nisu očitavali da ste završili njihove prohteve, razvojni tim je obećao da će se dodatno ispeglati sve, a dodatno uliva nadu i to što je igra odložena dva meseca, preciznije za april, baš iz tog razloga. Zvučna podloga je kao i uvek ambijentalna i prijatna za uši, dok su zvučni efekti pun pogodak i stvarno vrhunski reprezentuju radnje koje se dešavaju na ekranu. Sve u svemu, iako je ovo zatvorena beta, developer Blue Byte je po svemu sudeći na pravom putu da povrati Anno franšizu staze stare slave, i da ispune i prevaziđu sva očekivanja koja su postavljena pred njima. Jedva čekamo.
AUTOR: Nikola Aksentijević