Kada kažem ground-breaking ne mislim nužno i best ever. Ta titula je i dalje rezervisana za WotLK i to će teško da se promeni. Ali, WotLK je bio davno davno. Na mnogo načina i to je bila ground breaking ekspanzija sama po sebi. Ipak, ne pričamo sada o tome. Fast forward deceniju unapred i imamo đuskanje po Kul Tirasu i Zandalaru. Zašto je sve ovo ground breaking? Well, krenimo redom.
Prva ekspanzija koja je potpuno promenila sistem
gearovanja, da ne kažem „izbacivanja“ tier setova. Ovo je nešto oko čega su se
najviše lomila koplja i po čemu je cela ekspanzija postala nepopularno poznata.
Ground-breaking da! Dobro prihvaćeno? I ne baš. Ipak kako ekspanzija odmiče,
tako se i igrači polako navikavaju na to što imaju i uz konstantne (iako sve
manje) kritike na račun RNG sistema, ipak prihvataju „azerite armor“ kao nužno
zlo.
Druga stvar po kojoj će ova ekspanzija biti upamćena jeste implementacija RTS
komponenti u MMO seting. Naravno, govorim o
Wafrontovima. Nikada pre nismo imali priliku da u WoWu gradimo bazu,
skupljamo resurse i regrutujemo trupe kao u klasičnom RTS-u. Kao i većina
stvari u ovoj ekspanziji i ovo možda neće ostati upamćeno kao nešto najbolje
što se desilo. Naravno, deo toga ide na dušu i samog Blizzarda jer jednostavno
nisu iskoristili potencijal koji warfront nosi sa sobom. Bar nisu još uvek.
Island expeditions su takođe nešto što do sada nismo imali u WoWu, ali ni ovaj
kontent nije dobio dovoljnu pažnju. Jednostavno, igračima ova ostrva nisu legla
osim eventualno onih na mythic težini. Doduše, u poslednjim patchevima dodate
su mnoge nagrade što bi možda trebalo da ih učini privlačnijim. Ali, sve je to
i dalje pod znakom pitanja.
A sada da krenemo u meso. Ono po čemu će se
sigurno pamtiti ova ekspanzija jeste drugi raid, „Battle for Dazar’Alor“. Mala
je šansa da ne znate zašto je ovaj raid toliko bitan. Ovo je prvi i jedini raid
ove vrste u WoWu. Sama ideja da imamo instancu koja je dvosmerna datira još od
vremena WotLKa. Ali, sistemski zahtevi, složenost posla i jednostavno „nemanje“
dovoljno dobrog trenutka su odlagali spektakl. A tematika ove ekspanzije je
došla kao poručena. Eksplicitan konflikt na teritoriji koja je pod kontrolom
jedne od frakcija je sasvim zadovoljavajuće mesto za egzekuciju najambicioznijeg
raida koji je ikada postojao u WoWu. Različitih par boss fajtova za obe strane,
a onda switch u kožu neprijatelja da se rewinduje ono što se desilo sa druge
strane ružičaste piramide. Dodajmo tome da su obe strane pretrpele gubitke
veoma bitnih figura, pa čak za malo da skinemo skalp i samoj ledenoj princezi.
Remek delo u svakom smislu reči.
Idemo dalje, kada sam već pomenuo eksplicitnost, treba da kažem da je ovo prva
ekspanzija koja se ne bavi čarkama već pravim ratom koji besni između Horde i
Alijanse. Do sada je uvek konflikt bio nešto što je bilo sporedna stvar i to
više u formi kontrolisanih okršaja. Otvoren sukob nikada nije postojao, barem
ne kao tema. U BfA, Blizzard konačno izlazi iz zone komfora i rat konačno
stavlja na pijedestal i kao glavnu temu nečega što od početka ima reč „RAT“ u
imenu. Kako će se rat završiti to ne zna niko izuzev ljudi u vrhu. Ali jedno je
sigurno, na kraju ništa neće biti isto.
U vezi sa ratom je i „War Campaign“, serija kvestova kroz koju se odmotava
drugi krak priče. Ovo je takođe svojevrsna inovacija i simpatičan način da se
dvostrano odmotava priča koja će na kraju eventualno da se slije u jednu jedinstvenu
kulminaciju.
I na kraju, možda i najbitniji detalj po kome će cela ekspanzija ostati upamćena jeste taj da smo već gotovo godinu dana kao guske u magli. Zašto? Pa jednostavno je. Prvi put u istoriji ne znamo sa sigurnošću ko je glavni zloća. I uprkos tome sto su wow related topici po internetu preplavljeni špekulacijama i teorijama, sa sigurnošću se ne može reći čiji skalp ćemo poslednji skinuti. N’zoth? Najverovatnije ali… Azshara je (ponovo) živa, da li ćemo opet da je ubijemo? Šta ćemo sa Dark Lady? Da li je ona Garosh 2.0? Neko totalno neočekivan? Bah, sve ovo je plodno tlo za teoretisanje i činjenica je da još neko vreme nećemo znati sa sigurnošću. I to je lepota BfA ekspanzije. Njena snaga možda nije u dobrim gameplay mehanikama. Možda joj integritet narušavaju konstanti store dodaci koji igračima izvlače keš. Ali jedno je sigurno. Narativ je ono gde BfA sija punim sjajem. Priča i odmotavanje raznoraznih plot threadova je dovedeno do savršenstva. I zaista na kraju imamo ground-breaking iskustvo kao nikada pre. Nekada loše, nekada dobro ali sigurno interesantno do samog kraja.