REVIEW: FIFA 20

Ovaj tekst je originalno izašao u 130. oktobarskom broju časopisa Play!Zine, koji možete besplatno preuzeti na ovom linku.

Ukoliko ste autor neke od najpopularnijih sportskih simulacija današnjice, pa svake godine iz nekog, samo vama poznatog razloga, ne uspevate da servirate novitete na polju glavnog segmenta igre (čitaj – gejmpleja), onda svakako pribegavate alternativnim rešenjima kao što su ubacivanje novih modova u igru. Upravo za takvo rešenje se FIFA, reklo bi se opredelila ove godine, uvevši u igru “VOLTA football”.

Da li je ovo deža vi ili loš san? Nažalost, ne, ovo je ipak tužna realnost svih nas Srba, koji iz godine u godinu igramo “fifu” i nadamo se. Nadamo da će nas se jednog dana setiti i obradovati nas uz velelepnog dvoglavog orla na zastavi Srbije, koji bi nas uz osmeh dočekao i namigujući nam rekao: “Uspeli smo, brate!”. Ali, ovo do daljnjeg ostaje samo san. Da li zato što orlovi ne umeju da se smeju, govore i namiguju, ili iz prostog razloga što je Srbija isuviše mala da bi je FIFA radar dokačio, ostavljamo na vama da odlučite. A sada, posle jadikovanja i otvaranja patriotske duše, bilo bi vreme da pređemo na posao.

Dakle FIFA 20, šta reći, koju posluku porati… poslati? (Što je jednom jedan divan čovek izrekao.) Pa, možda bismo mogli da krenemo od muzike, koja je ove godine malo raznovrsnija, jer ima dva repertoara – jedan za regularni fudbal, a drugi za novi “VOLTA football” mod. Oba su zaista jako dobra i uklapaju se u ambijent koji vam svaki od modova nudi.

Vizuelni momenat igre, tačnije meniji, su ove godine nešto više… avangardni, nego inače. Mada, ne odskaču mnogo izgledom i stilom od prethodnika ove fudbalske simulacije. Poziciju na meniju, gde je nekad bio “Journey” mod, je sada zauzeo “VOLTA football”, koji u svom sklopu ima “story” mod, pa će na neki način ovo biti i potpuna zamena za “JOURNEY”, koji je, podsetimo se, prošle godine doživeo svoj epilog. Ove godine, Hantera i ortake zameniće Revi i drugari.

Ono što se na prvi pogled razlikuje od “JOURNEY” moda, je što ćete u “VOLTA story” modu, vašem protagonisti moći da podarite jedinstven izgled, sa mnogo opcija za editovanje. Odmah da kažemo, nema skeniranja lica, tako da ukoliko želite da vaš protagonista liči na vas, moraćete svojski da se potrudite. Na raspolaganju je veliki izbor frizura i garderobe, uključujući čak i čarape! Neke ćete zapravo moći tek kasnije da otključate. Te koje kasnije otključavate su u najmanju ruku specifične…

Ne možemo, a da ne prokomentarišemo više varijanti frizura sa pink bojom kose. Čemu to? Pretpostavljamo da se radi o kolaboraciji FIFA sa Zoricom Brunclik, znajući da je ona veliki obožavalac fudbalske igre. Priča kaže da su se ona i njen dragi Kemiš upoznali upravo u parkiću, igrajući mali fudbal jedno protiv drugog.

Dobro, sada ozbiljno, ne znamo čemu te frizure i pocepane košulje maskirnog dezena, kao ni uski šorcevi koji više podsećaju na gaće, nego ozbiljnu sportsku opremu. Ali, znajući da je tako nešto popularno u Japanu i generalno na dalekom istoku, onda samo možemo da pogađamo da je to pokušaj tvoraca ovog moda da im se dodvore i povećaju prodaju FIFA simulacije i na tom tržištu.

Što se tiče samog “VOLTA” moda, moramo reći da je zaista zanimljiv i da daje jednu novu dimenziju fudbalskoj igri. Praktično, ovde je fudbal prikazan iz jedne druge perspektive – perspektive uličnih fudbalera. Pored “story” moda, “VOLTA” nudi i mogućnost egzibicionih mečeva u različitim formatima tima: 3vs3, 4vs4 i 5vs5. Tu je i opcija za futsal egzibicioni meč, koja se nama posebno dopala. Dakle, ono što VOLTA pruža je zaista za pohvalu, jer ipak daje nešto novo i uzbudljivo. Verovatno bi upravo u tome i trebalo tražiti razlog slabog unapređenja osnovnog moda fudbalske simulacije, jer je on ove godine jako sličan prethodnoj…

Istini za volju, jedna od najupečatljivijih promena je način izvođenja prekida, odnosno, da budemo precizniji, izvođenje slobodnih udaraca i penala. Sigurno se pitate o čemu je reč. Zapravo, izvođenje prekida se svodi na sledeće faze: određivanje gde želite da šutirate, u čemu će vam pomoći kružni indikator, jačina šuta za šta isto postoji indikator, zatim određivanje rotacije lopte desnom palicom (pogađate – postoji indikator) i na kraju za idealan tajming, još jednom morate pritisnuti taster, upravo pre nego što igrač ostvari kontakt sa loptom. Naravno, i za to postoji indikator! “Previše komplikovano” je prvo što vam pada na pamet, zar ne?

A zamislite sada sve to bez indikatora! Jer ćete upravo morati da sklonite sve te silne pokazatelje, ako ne želite da vaš drugar, protiv koga igrate u lokalu, vidi gde ćete šutirati. Tada bi lako mogao da pomeri golmana na tu stranu ili usmeri živi zid… E pa dragi moji, hvala lepo na trudu i novom načinu izvođenja prekida, ali – ne hvala! Pa radije ćemo uložiti vreme da naučimo da vozimo avion ili doktoriramo nukleranu fiziku, nego da idealno šutiramo ovakve slobodnjake! Uostalom, postoje i drugi načini da se da gol. Pristajemo na pink frizure, ali na ovo ne! Za slobodnjake – minus.

Iako, ruku na srce, kada uspete sve to da izvedete kako treba, možete postići neke zaista prelepe pogotke. Sa druge strane, daljih većih promena gotovo i da nema. Jedino još vredno pomena su animacije i kretanje igrača koji su malo dotegnuti, pa ćete u nekim situacijama videti nekolicinu odgurivanja i padove koje ranije niste viđali. Takođe, igra je malo usporena, kao u pokušaju da dobije na realizmu (u šta sumnjamo da je mnogo doprinelo). Sve u svemu, bili smo zadovoljni prošle godine, tako da smo i ove. Ali da smo očekivali više, to svakako jesmo.

Ono što je takođe vredno pomena je da je FIFA izgubila licencu za fudbalski klub Juventus, jer je puna prava na taj klub preuzeo rivalski “eFootball PES 2020”. Znajući da je stara torinska dama jedan od najpopularnijih timova na svetu, i da za nju igra verovatno i najbolji igrač svih vremena, Kristijano Ronaldo, ovo se može smatrati ozbiljnim udarcem u rebra ljudima iz EA. Pogotovo prisećajući se činjenice da je upravo Kristijano Ronaldo bio glavni promoter na omotu za FIFA 18 i 19.

Interesantno je da Juventus, za razliku od drugih timova iz “Serije A”, ima autentične modele lica gotovo svih igrača. Sa tako nečim se ne može ni jedan drugi klub ove lige pohvaliti, što je zapravo veoma tužno. Jer zamislite da ste recimo fan Intera, i da svake godine dobijete po jednu novu realističnu facu igrača iz vašeg kluba. Svaki put čekate kraj godine, i pre izlaska igre guglate koji igrači su dobili autentičan izgled lica. I onda, kada vidite, obradujete se kao malo dete i odete do prodavnice, kupite pivo, i vratite se da proslavite kao da ste postali otac. Oni koji igraju ovaj tip sportskih simulacija, znaće o čemu pričamo…

No, nije Serija A jedina sa tim problemom. Naprotiv, jedina liga koja ima većinu lica glavnih igrača svih klubova realistično i autentično odrađena je Premijer Liga. Da ne pominjemo što se njihovi modeli i teksture redovno ažuriraju. Tužno je da jedna tako bogata kompanija, ne pridaje dovoljno značaja i drugim ligama. Bar top 5 liga bi bilo očekivano da bude, ako ništa bar na približnom nivou kao Premijer liga, ali ne. Moraćemo da se pravimo ludi i da kada igrači našeg omiljenog tima istrče na teren, klimamo glavom kao da je to – to. I da ih kao sve prepoznajemo, iako će većina njih likom više podsećati na majstora Mišu iz Boljkovca, nego na fudbalske zvezde.

Zapravo, neke teksture i modeli pojedinih igrača se vuku po nekoliko godina unazad, kao da su zaustavljeni u vremenu. Što je možda u nekim slučajevima čak i gora opcija, nego da imate facu majstora Miše na vašem omiljenom igraču. Jer evo, uzmimo za primer lice Edina Džeka, koje vuče korene još iz dana koje je provodio u Volfsburgu. Tekstura i model su toliko zastareli, da Džeko više liči na Džeka kog ste poručili sa AliExpress, nego na sebe ovih dana. Ti možda sitni detalji, odnosno njihovi nedostaci, umeju veoma dobro da ubiju onaj poseban osećaj i “napaljenost” prilikom igranja.

Sada je možda vreme da pomenemo i jedan od najpopularnijih modova poslednjih godina, a to je, pogađate, “FIFA ultimate team”. Koji ove godine ima par noviteta, a uglavnom su vezani za sezonske zadatke koje će igrači ispunjavati i za njih biti nagrađivani na određen način. Postoji više nivoa napredovanja na tom planu. Jedan od njih se meri iskustvom koji stičete igranjem onlajn mečeva, ili ispunjavanjem nekih sezonskih zadataka. A tu je i “milestones” fascikla, koja će od vas zahtevati određen broj pobeda u nekom od modova, kao i “foundations” fascikla, koja će vam u startu jednostavnijim zadacima pomoći da “podignete” vaš klub.

U svakom slučaju, podržavamo uvođenje ovog sistema, jer svakako ne promoviše “pay 2 win” praksu, koja je, u ovoj igri i igrama sličnim njoj, veoma zastupljena u današnje vreme. Naravno, kupovina novčića je i dalje tu, ali ako ne želite baš najbolji tim na svetu, svakako vam savetujemo da ne ulažete pravi novac, već da kroz zadatke, igru i malo sreće dođete do neke vredne kartice, koju ćete dobro moći da unovčite ili iskoristite u vašem timu.

Posle svega navedenog, postavlja se pitanje da li je nova FIFA vredna kupovine ili ne. Mi vam svakako savetujemo da joj pružite šansu, jer pored  novog “VOLTA”  moda, i ostale promene koje je igra pretrpela, nisu uticale na pad kvaliteta igre koja je i dalje veoma… pa, igriva. Krucijalne promene očekujte tek sa novim endžinom i sledećom generacijom konzola, a do tada – izađite na ulicu odigrajte koji mali fudbal, pa se vratite kući i isto uradite i ispred ekrana. Zašto? Eto, jer volite fudbal i jer ste zaraženi najbitnijom sporednom stvari na svetu. Do sledeće prilike, sportski pozdrav prijatelji, i neka “VOLTA” bude uz vas!

AUTOR: Miloš Živković

Igru za potrebe opisa ustupio Computerland

FIFA 20