Za one manje upućene u kinesku istoriju, igra se zasniva na istoimenom istorijskom romanu koji opisuje pad kineske dinastije Han (2. vek nove ere), rat između tri kraljevstva te ponovno ujedinjenje Kine. Koliko je ovo uticajan period, a i roman, u kineskoj kulturi, govori i činjenica da je naš “Mi o vuku a vuk na vrata” na kineskom “Mi o Cao Caou a Cao Cao na vrata”, lepota ove igre je da u nekim nastavcima vi možete biti onda i oličenje vuka i igrati kao jedna od najozloglašenijih i najomraženijih kineskih istorijskih ličnosti, Cao Cao. A jedan od nastavaka se i zvao „Romansa tri kraljevstva: Legenda o Cao Caou“. Igra, verovatno, pruža svoj maksimum ukoliko ste iole upoznati sa ovim periodom kineske istorije, što nije tako neočekivano s obzirom da su mnogi kineski blokbasteri zapravo iz ovog perioda, najpoznatiji od njih je „Crvena litica“ smešten u doba samog raspada dinastije Han. A to predznanje i te kako pomaže planiranju, tj. strategiji koju ćete razviti kroz poznavanje odlika frakcija kao i njihovih oficira i službenika.
Ne čudi da je “Romansa tri “kraljevstva toliko dugovečna strateška igra da ove godine slavi čak 35. godišnjicu postojanja. Ova igra je izrodila i spinof igru Dynasty warriors. S obzirom da sam pre petnaestak godina igrala neki od prethodnih naslova, zamolila sam našeg urednika da mi dozvoli da probam i opišem i ovaj.
Pošto sam propustila barem desetak naslova između ovog i prethodnog dela kojeg sam igrala, prvo sam kao pravi štreber sela i pogledala tutorijal. Tutorijal je podeljen na nekoliko scenarija i ne objašnjava sve aspekte igre. Posle tutorijala sam prva dva sata potrošila da shvatim šta ova igra hoće od mene, pola menija jednostavno nije imalo smisla, pola poruka koje sam dobijala od same igre nije imalo smisla jer nisam znala kako da ih sprovedem. Help u igri je vrlo štur i nedovoljno razjašnjen, a i FaQ na zvaničnom sajtu je podjednako beskoristan. Tako da sam ostavljena sebi i svojoj želji da naučim i vidim čemu igra služi, što bi bilo sjajno da se ista nije non-stop gasila. Tri ili četiri puta sam u par dana morala da pokrenem novu kampanju, što je psihički iznurujuće. Pošto sam pomislila da je problem u mom kompjuteru otišla sam na njihov sajt i pogledala zahteve. Da se razumemo, zahtevi za ovakvu igru su sumanuti. I da, moj komp je podržava, tako da stabilnost igre odslikava njenu neupeglanost.
Ova igra, kao i sve istorijske strategije vam daje opciju da krenete sa igranjem po već određenim scenarijima i istorijskim trenucima ali se i poigrava sa idejom “šta bi bilo da je”. Glavni meni vam omogućava da izaberete frakciju koju podržavate u ovoj istorijskoj sagi i da izaberete scenario koji ćete da igrate. Cilj je, naravno, da osvojite teritoriju i ujedinite Kinu pod vašom zastavom. Težinu igre možete podesiti na početku svake kampanje a neke frakcije su teže od drugih u zavisnosti od dostupne teritorije, resursa ili službenika. Osnovna ideja je da ste vi vladar neke države i teritorije koji vlada i reguliše unutrašnju politiku, ekonomiju i razvoj, i šalje vojsku u pohode, a zatim kliknete na dugme koje posle vaših naredbi zapravo sve pokreće i pusti vas da gledate kako se vaše naredbe odigravaju.
Radnja se odvija na mapi kontinentalne Kine koja je podeljena na delove koji drži svaka frakcija, koje su onda podeljene u šestouglove. Zanimljivo je što te šestouglove možete zasebno zarobiti pa tako neprijatelju odseći njegovu logistiku i glavne magistrale. U tim šestouglovima možete izgraditi kule i druge građevine te ih uključiti u svoju ukupnu strategiju. Obrni okreni i sa ovim su bitke dosadne, vi imate neku kontrolu na vojskom, izborom komandanata, formacija i taktika ali kad stisnete to dugme da se odvija vaša strategija dosta je konfuzno rešeno praćenje situacije na terenu tako da izgubite interesovanje.
Kad uhvatite momenat da igra zapravo radi, njen tempo vam uopšte ne daje želju da nastavite da je igrate. Teza da su strategije generalno sporije i da se na to treba navići ne pije vodu kad znate da je moguće napraviti nešto poput Civilizacije, ili Alpha Centaury (obe su Sid Majerove) strategije koju sam obrnula petnaestak puta i koja nikad nije bila spora ili dosadna i kojoj bi se i dan danas sa punom pažnjom vratila. Romansu tri kraljevstva 14 ne želim više u životu da upalim i ne preporučujem da potrošite 60€ na nešto ovako neispeglano.
AUTOR: Dragana Ličina Danojlić
Igru ustupio: CD Media