Meridian
Vesti

Mali rečnik skraćenica: VR, MR, AR

Šta je realnost? Ono što je stvarno, opipljivo, za šta znamo da postoji i vrši uticaj(pasivan ili aktivan) na okruženje. To je jedan od načina opisivanja realnosti, što je u neku ruku i bespotrebno, jer u neku ruku nemamo potrebu za razmišljanjem o tome šta je stvarno a šta ne, pogotovu kada se radi o industriji zabave.

Kada je u pitanju digitalna tehnologija, pojmu realnosti je pripojena nova dimenzija, ili čak više njih, kako bi onaj ko uživa u nekom sadržaju stekao potpuno novi doživljaj, drugačiji od, recimo, pukog gledanja u ekran. Manipulacija realnošću je dovela do razvoja nekoliko grana koje sa sobom nose različite vidove iskustva i imaju određenu zahtevnost, a brzi rast je veoma teško ne primetiti. Ovim tekstom ćemo se pozabaviti tim varijacijama i opisaćemo svaku ponaosob.

Pojam Augmented reality(AR), iliti izmenjena realnost se odnosni na dodavanje digitalnih elemenata putem nekog softvera u živi svet, što se uglavnom odvija pomoću kamere i na ekranu telefona. AR je najpopularniji na mobilnim telefonima, i zahvaljujući izuzetno prostom načinu funkcionisanja i niskoj zahtevnosti, već se masovno koristi u velikom broju aplikacija, poput filtera za lica koja viđate na Snapchate i sličnim društvenim mrežama. Video igre sa AR komponentom imaju veliku popularnost, a definitivno ste čuli za Pokemon GO, koja vam u stvarnom svetu putem ekrana postvalja Pokemona a vi trebate baciti pokeloptu i uhvatiti ga. Postoji još primera igara, i stalno ih je sve više, sa tim što određeni developeri ne uspevaju da izvuku maksimum potencijala.

Pokemon GO je trenutno najpopularnija AR igra

Virtuelna realnosti(VR) je definitivno pojam sa kojim ste se susreli najviše puta. On korisniku pruža potpunu imerziju u jedan drugi, virtuelni svet, koji isključuje vizuelnu konekciju sa stvarnim okruženjem. To se postiže putem uređaja-kaciga za virtuelnu realnost, koje se sastoje iz ugrađenih slušalica i za svako oko imaju po monitor visoke rezolucije koji sliku prikazuje tako da ne izaziva veliki napor. Uređaji za virtuelnu realnost imaju široku primenu, pre svega u industriji zabave, ali se dosta koriste i za trening budućih radnika, koji u virtuelnom svetu vrše praksu na polju zavarivanje ili upravljanja nekom teškom mašinom, što je skup proces u stvarnosti. Kada su u pitanju video igre, napravljen je veliki iskorak od običnih demo iskustva jer sada čitavi naslovu mogu biti igrani sa VR headsetom, što je moguće sa Resident Evil 7 i Half-Life: Alyx igrama, ali i mnogim drugim. Najpopularniji uređaji su Oculus Rift, Valveov Index VR i HTC Vive. Ipak, VR je još uvek daleko od pojma masovne upotrebe, pošto su uređaji relativno skupi za kupovinu, a uz to je potrebno i dodatno ulaganje u vidu jakog računara ili konzole, kako bi se sadržaj uopšte pokretao.

VR je svima najpoznatiji pojam

Sa druge strane, Mixed Reality(MR) tehnologija predstavlja kombinaciju AR i VR-a, pošto stvarni svet dolazi u interakciju sa digitalnim. Recimo, u stvarnom svetu vidite neki zanimljivi, ali nepoznati logo i onda pomoću uređaja to skenirate i automatski vam iskače prozorče sa objašnjenjem, a da pritom ne gubite uvid u okruženje. Trenutno najpoznatiji uređaj za pomešanu realnost su Majkrosoftove HoloLens naočare, i slična kreacija kompanije Google, koje tek trebaju dostući puni potencijal, i za sada se sa njima eksperimentiše kada je u pitanju primena u svakodnevnom životu.

Možda ste čuli i za skraćenicu XR – extended reality. Ne radi se o nekoj drugačijoj vrsti koja se razlikuje od prethodne tri, već je to pojam koji pokriva VR, MR i AR tehnologije na jednom mestu kao sredstva koja pružaju dodatne informacije o svetu, bilo da je on stvaran ili imaginarni.

Da li imate predlog za sledeću temu?

Comments
Play!Zine - preko 14 godina potpuno besplatan profesionalni gejming časopis na srpskom jeziku. Svakog meseca u digitalnom PDF formatu na preko 100 strana očekuju Vas opisi aktuelnih igara, intervjui, editorijali, recenzije hardvera, novosti sa domaće scene i brojne druge zanimljivosti iz sveta gejminga. A dok čekate novi broj časopisa, tu je i naš sajt - www.play.co.rs , gde vas svakodnevno obaveštavamo o svim aktuelnostima, novostima i zanimljivostima iz industrije video-igara. Naš moto je profesionalnost i posvećenost istraživanju, kako bi za vas doneli uvek najinteresantnije i dobro informisane vesti. Želimo dobrodošlicu svim starim i novim fanovima!

O nama:

PLAY! Zine

Adresa redakcije:

Vele Nigrinove 2/1
Beograd

Kontakt:
redakcija@play-zine.com

To Top