Nvidia je u septembru najavila svoju novu generaciju grafičkih kartica baziranih na Ampere arhitekturi koja je delovala vrlo impresivno. Međutim kako je prodaja trebala da počne krajem septembra kupci su se uglavnom susreli sa situacijom da uopšte ne mogu da kupe proizvod jer ih prosto nema u dovoljnim količinama. Da li je razlog nestašice poteškoće u proizvodnji izazvane globalnom pandemijom, nedovoljno dobro planiranje od strane Nvidia ili tek nešto treće mi smo uspeli konačno da se dočepamo najjačeg – RTX 3090 modela i da se uverimo u to šta možete sada kupiti ako imate baš mnogo para koje vas žuljaju u džepu a u perspektivi nešto što bi trebalo biti dostupno i običnim smrtnicima.
Nvidia Ampere
Na prezentaciji koja je naravno održana online Nvidia je predstavila tri modela grafičkih kartica RTX 3070, RTX 3080 i RTX 3090. RTX 3080 je prva lansirana 24. septembra da bi je pratila nedelju dana kasnije RTX 3090 dok se izbacivanje 3070 modela očekuje krajem oktobra posle nekoliko odlaganja. Ono što ja najimpresivnije u novoj generaciji kartica jeste kakve performanse donose i za koji novac – naime RTX 3080 ima 8.704 CUDA jezgara za procesiranje slike (veći broj je bolji) dok flagship prethodne generacije RTX 2080Ti ima samo 4.352. Najbolja kartica u ponudi trenutno ima neverovatnih 10.496, a čak i 3070 sa 5.888 bi trebalo da prestigne nekadašnjeg kralja gejming performansi. Sve to još više dobija na značaju kada se uzmu u obzir cene koje su preporučene na $1499 za najjači model, $699 za srednji i čak $499 za RTX 3070. Sve u svemu to praktično znači da bi 3070 okvirno trebalo da bude u rangu sa 2080Ti karticom koja je do pre samo par meseci koštala preko $1.000 što je zaista neverovatan pad cene za iste performanse u tako kratkom periodu. Ono što je problem jeste što je proteklih mesec dana pokazalo da je do novih RTX kartica u praksi jako teško, da ne kažemo skoro nemoguće doći, jer je potražnja višestruko veća od ponude.
Pročitajte još: Zahvaljujući RTX 3090 grafici, Crysis 3, Horizon Zero Dawn i The Witcher 3 su igrivi u 8K rezoluciji
Pritom Nvidia je dodatno potencirala svoju fokusiranost na Ray-Tracing tehnologiju pa je tu i veći broj specijalizovanih RTX jezgara što bi u budućnosti trebalo da dovede do zaista velikog poboljšanja prilikom primene ovih efekata u igrama. Druga bitna stvar koju Nvidia itekako potencira jeste DLSS – Deep Learning Super Sampling tehnologija koja praktično uz pomoć algoritama veštačke inteligencije analizira samu sliku i onda praktično daju više detalja tamo gde zaključe da je potrebnije, a štede procesor na onim mestima gde se to neće videti. U praksi to može dati i za korisnika bolji kvalitet slike ali i povećanje broja frejmova u sekundi s obzirom da je grafička kartica rasterećena da ne mora da da se bavi nebitnim delovima slike koje igrač svakako i ne primećuje. Videli smo nekoliko primera gde to radi zaista dobro, ali ostaje da se vidi da li to može da se prenese baš na sve naslove.
MSI 3090 Gaming X Trio
Dolazimo i do kartice koja će nama biti prvi susret sa Ampere arhitekturom a u pitanju je upravo najjači model baziran na RTX 3090 grafičkom čipu. I za početak treba biti potpuno jasan – ovo je pre kartica namenjena profesionalcima iz oblasti 3D renderinga ili obrade video materijala nego što je namenjena gejmerima. Praktično je ova kartica, iako ne nosi taj naziv, u rangu ranijih Nvidia Titan grafičkih kartica. O tome pored paprene cene i ogromnog broja CUDA jezgara svedoči i poprilično suluda količina video memorije koju poseduje – čak 24GB.
Test konfiguracija: Inte i9 9900K, 32GB RAM, 750W napajanje
U skladu s time je i izgled kartice koja nam je došla na sto – MSI Gaming X Trio je najjača serija ovog proizvođača i samim tim ima masivni hladnjak koji se sastoji od tri ventilatora prečnika 90mm. Ovako nešto i nije novo, ali je sama dužina kartice 32.3 cm što je otprilike malo manje od standardne tastature sa sve numeričkim delom, dok je debljina celih 5.6 cm što znači da će zauzeti tri slota na pozadini kućišta. Pri tome u pakovanju dobijate i dodatni metalni bracket da ojačate položaj grafičke kartice da vam nekim slučajem ne izlomi ploču, on zauzima još dva slota (ali nije neophodno da se koristi). Težina same kartice je oko 1.6 kg što se praktično graniči sa nekim celim gejmerskim laptopovima. Razlog za ovako veliki hladnjak na samoj kartici i jeste delimično količina memorije koju poseduje pošto su memorijski moduli zbog prostora pozicionirani i sa gornje i sa donje strane štampane ploče, a to prouzrokuje i da se sa donje strane osim samog backplate-a koji štiti karticu nalazi i dodatni hladnjak koji odvodi toplotu sa memorije sa te strane. Treba napomenuti i da je ovde primenjen novi sistem TORX Fan 4.0 posebnih ventilatora koji služe da se vazduh brže odvodi sa samog hladnjaka.
Što se vizuelnih detalja tiče kod ventilatora se nalaze mali RGB LED elementi, sa strane se može podešavati osvetljenje MSI logotipa a iznad njega se nalazi i jedna LED traka koja će baš lepo osvetliti kućište. Dakle ko voli da mu se nešto u računaru šareni sigurno neće biti razočaran a za sve ostale je tu ipak opcija da se RGB ugasi. Sa zadnje strane kartice se nalaze tri DisplayPort v1.4a porta i jedan HDMI 2.1 izlaz, što moramo priznati da za karticu ovog ranga deluje poprilično siromašno.
U pogledu napajanja treba naglasiti da proizvođač za ovaj model predviđa potrošnju struje od neverovatnih 370W pa je preporučeno napajanje od 750W. Mi smo bili spremili i jedno od čitavih 1.000W „za svaki slučaj“, ali je i sa kvalitetnim napajanjem od 750W sistem radio zadovoljavajuće. Sva ta struja se do kartice prenosi preko čak tri 6-pinska konektora pa morate unapred proveriti da li važe napajanje poseduje dovoljan broj, ranije je ta količina bila neophodna samo za sisteme sa više grafičkih kartica.
Moramo priznati da u samom radu nismo imali bitnijih zamerki na hlađenje ili količinu buke koju proizvodi kartica – pod opterećenjem je temperatura procesora bila oko 75 C, što nije malo za Nvidia kartice, ali nije ni previše, a ventilatori su radili svoj posao korektno bez (pre)visokog nivoa buke.
Performanse
Dosta je teško proceniti performanse za karticu za koju sama Nvidia kaže da je namenjena za 8k gejming. Iskreno kod nas uopšte nije u ovom trenutku lako naći 8k ekran na kome bismo uopšte i probali ovu mogućnost, a sa druge strane nisam siguran da bismo uopšte videli tako značajnu razliku u kvalitetu slike između 4k i 8k rezolucije na nekom ekranu realno namenjenom za igranje od recimo 27-30“ dijagonale. U svakom slučaju to smo ostavili po strani i posvetili se testiranju u 1440p i 2160p (4k) rezoluciji. Opet je čudno što nismo čak ni pokušavali da isprobamo 1080p (Full HD) jer je prosto besmisleno – u svakoj igri sa bilo kojim podešavanjima koje smo probali je broj slika u sekundi obično bio preko 150 a često se dešavalo da je isti rezultat u 1080p i 1440p što nas navodi da je zaključak da je problem u nečemu drugom, ili u optimizaciji igre ili u procesoru kao uskom grlu, a korišćen je Intel i9-9900K procesor.
U 1440p rezoluciji RTX 3090 kartica postiže zaista sjajne rezultate i deluje da će se vrlo lako izboriti sa bilo kojom igrom i doglednom periodu i sa korišćenjem monitora sa visokim refresh rateom. Sa druge strane nema baš mnogo monitora koji u 4k rezoluciji imaju visoki refresh rate, iako bi ova kartica realno i sa time mogla da se jako dobro izbori, prosto bilo je jako malo naslova koji su se u 4K uopšte približili granici od 60 fps, i to sa gornje strane, a i tu je pre za pretpostaviti da je problem u samoj igri nego u sirovim performansama kartice. Čak recimo Battelfieled V je sa uključenim RTX i DLSS opcijama u 4K rezoluciji bio tek nešto ispod 100 fps u proseku što znači da čak ni ray-tracing ne uspeva da značajno utiče na performanse RTX 3090. U tom smislu ukoliko se zaista pojavi veći broj naslova koji podržavaju RTX u narednom periodu zaista druga generacija Nvidia kartica bi mogla da debelo profitira od toga.
Sve u svemu performanse RTX 3090 su zaista na nivou koji do sada nismo mogli ni da zamislimo – pomak je itekako značajan u odnosu na prethodnu generaciju i omogućava vrlo komotno igranje u 4K rezoluciji sa ostavljanjem dovoljno prostora da se i neki naslovi u narednih par godina pokreću bez ikakvih problema. Što se 8K igranja tiče njega nismo probali, ali kada pogledam koliko ljudi uopšte ne vidi razliku između 2K i 4K na nekom iole prosečnom monitoru plašim se da tu dolazimo u domen takozvanih opadajućih prinosa – procesorska snaga koja je potrebna za tako nešto je ogromna, a poboljšanje u kvalitetu slike je relativno minorno.
Zaključak
Sa cenom od oko 1.600 evra u inostranstvu koliko treba izdvojiti za ovu MSI grafičku karticu jasno je da je ovo model koji sigurno neće moći da priušti baš svako. Međutim ostaje pitanje čak i da imate zaista ogromnu količinu novca da potrošite na grafičku karticu da li to ima smisla? U suštini ako ste neko ko se bavi ozbiljnim radom u nekom 3D programu ili često montira video materijal velike rezolucije ili ste tim developera koji razvija neku zahtevnu igru, RTX 3090 moooožda može imati smisla. Ako ste samo gejmer koji igra video igre ova kartica nema baš nikakvog smisla, osim da možete da se pohvalite prijateljima i saigračima kako imate baš baš najbolju grafičku karticu trenutno. Međutim to i dalje ne znači da cela linija Ampere grafičkih kartica nije izuzetno uzbudljiva – RTX 3080 vam nudi nešto slabije performanse od 3090 a za manje novca nego što je do pre neki mesec koštao RTX 2080Ti koji je opet značajno slabiji, a uporedivi 3070 bi trebalo da košta još manje. Čak mislim da će za prosečnog gejmera biti najbolje da sačeka da se sledeće godine pojavi neki recimo RTX 3060 koji bi za oko 300 evra trebalo da ponudi tek nešto slabije performanse a opet dovoljne za komotan 1440p gejming. Sa druge strane trenutno je ionako skoro pa nemoguće nabaviti jednu od Amepre kartica (pogotovu na tržištu kao što je naše) tako da je čekanje nekako neminovnost. A tu se onda pojavljuju i glasine o novim Radeon grafičkim karticama za koje AMD tvrdi da će od prvog dana biti dostupne u dovoljnim količinama. Sve u svemu deluje da će tržište grafičkih kartica u narednom periodu biti itekako zabavno, a kao i uvek od zdrave konkurencije najviše profitiraju krajnji korisnici. Za sada RTX 3090 ako uspete da ga nađete svakako predstavlja najjaču grafičku karticu koju smo do sada testirali.
Testiranje:
Igra (average FPS) Ultra settings 2560×1440 |
2560×1440 |
3840×2160 |
Witcher 3 |
170.4 |
107.6 |
Battlefield V |
175.3 |
128.4 |
Assassin’s Creed Odyssey |
101.5 |
69.3 |
Shadow of the Tomb Raider |
156.5 |
100.9 |
Autor: Stevan Starović
Elden Ring Nightreign će biti dostupan za jednog i tri, ali ne i za dva igrača
Novi spin-off Elden Ring serijala, Nightreign, najavljen je tokom The Game Awards manifestacije ovog decembra. Iako je gejming zajednica uzbuđena što dobijamo novu igru u Elden Ring univerzumu, mnogi fanovi su bili zbunjeni, a neki čak i razočarani što Nightreign neće biti klasičan soulslike, već igra sa survival i co-op elementima. Međutim, nedavno smo saznali novi…
Continue Reading Elden Ring Nightreign će biti dostupan za jednog i tri, ali ne i za dva igrača
Play!Con Winter 2024: Vuk Spalajković – Ono “ART” u “TECHNICAL ART” – snimak predavanja
Dobro došli na Play!Con Winter 2024, konferenciju posvećenu domaćoj game dev industriji! Play!Con Winter 2024 se održao uživo u sklopu Games.con 2024 festivala, 23. i 24. novembra. Sva predavanja sa konferencije su snimljena, tako da narednih dana možete očekivati sve snimke na našem YouTube kanalu! Naš sledeći gost bio je Vuk Spalajković, technical artist iz Three…
Skull and Bones dobija sadržaj još dve godine – da li Ubisoft zna šta radi?
Ubisoft je objavio da planira novi sadržaj za svoju pomorska avantura Skull and Bones, uprkos mizernom broju igrača. Pre četiri meseca, igra je dostigla pik od 2600 aktivnih igrača, a trenutno beleži tričavih 139. Ubisoftov plan uključuje redovne sezonske događaje, nove misije, oružja i opcije kastomizacije brodova. Sve to lepo zvuči na papiru, ali statistike…
Continue Reading Skull and Bones dobija sadržaj još dve godine – da li Ubisoft zna šta radi?
Stalker 2 već povratio troškove razvoja – GSC Game World očekuje zaradu od milijardu dolara
Još pre kraja tekuće godine, Stalker 2: Heart of Chornobyl je postigao neverovatan uspeh – razvojni tim GSC Game World je potvrdio da su troškovi razvoja igre već u potpunosti pokriveni. Uprkos višestrukim odlaganjima i problemima sa početnom verzijom koja je bila prepuna bagova, igra je prodata u preko milion kopija za samo 24 sata.…
Diablo veterani prikupili ogromna sredstva za novi ARPG projekat
MoonBeast Productions, tim veterana koji je zaslužan za uspeh Diablo serijala, prikupio je čak 4,5 miliona dolara u prvoj rundi finansiranja za svoj novi ARPG projekat. Developeri su naglasili da žele da se vrate korenima žanra, ali da će se fokusirati na unapređenja zastarelih sistema kako bi ih prilagodili modernoj publici. Osnivači studija su istakli…
Continue Reading Diablo veterani prikupili ogromna sredstva za novi ARPG projekat
Oblivion Remaster navodno izlazi 2025. godine
Prema najnovijim glasinama, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remaster je u fazi aktivnog razvoja i mogao bi se pojaviti već 2025. godine. Ove informacije dolaze iz izvora bliskih Bethesdi, koji tvrde da studio radi na novom izdanju jedne od najpoznatijih RPG igara svih vremena. U izveštaju se navodi da će remaster koristiti kombinaciju originalnog i…
Continue Reading Oblivion Remaster navodno izlazi 2025. godine