Domaća Scena

Intervju sa Darkom Peningerom – domaćim developerom i osnivačem Entertainment Forge studija

Danas smo razgovarali sa Darkom Peningerom, osnivačem i developerom iz studija Entertainment Forge, koji se bavi razvojem igre Gladiator Guild Manager. Darko otkriva izazove u razvoju igre, a kasnije daje odlične savete mladim i ambicioznim domaćim indie developerima.

Play!Zine: Pozdrav Darko! Reci nam nešto o tvojim počecima u industriji video igara.

Darko: Bavim se razvojem igara nekih 9 godina. Krenuo sam od browser igara, i ostao u toj industriji malo duže nego što je trebalo. Zatim sam prešao na PC igre pre 4-5 godina. Do sada sam napravio 15-20 browser igara i sada sa timom radim na trećoj igri za PC.

Play!Zine: Kako i kada si odlučio da želiš da se baviš developmentom igara?

Darko: Posle srednje škole sam se dvoumio između fakulteta i drugih opcija kako bih naučio da programiram. Istraživao sam dosta po internetu i video da postoji čitavo tržište za browser igre koje mogu da se naprave sa malim timovima, za relativno kratko vreme. Još kao dete sam pravio mape u Warcraft 3 editoru i sitne igre u Game Maker-u, tako da kada sam otkrio da je moguće i živeti od toga, karijera u gejming industriji mi je delovala kao najbolji izbor. Takođe sam veoma kreativna osoba, a pravljenje video igara zaista pruža beskonačne opcije.

Play!Zine: Reci nam nešto o Entertainment Forge studiju i njegovim počecima.

Darko: Kao sto sam rekao, krenuo sam od browser igara. Trebalo mi je godinu i po dana da naučim da programiram, crtam, animiram i napravim prvu igru koju sam uspeo da prodam. Za to vreme sam napravio dve igre za koje nisam mogao da nađem izdavače (to jest u to vreme, sponzore koji bi platili da se ubaci njihov logo i linkovi ka njihovom sajtu u igru).

gladiator-guild-manager-1

Srećom, treća igra je imala solidan uspeh. Tu sam naučio da ne treba da se fokusiram na stvari za koje nemam talenta, to jest crtanje i animiranje, pa sam počeo da sarađujem sa kolegom sa Filipina koji bi preuzeo taj deo posla, dok sam ja smišljao šta ce igre biti i programirao ih. Tada sam bolje razumeo šta je potrebno da bi igra bila uspešna i za svaku sledeću je bilo lakše naći sponzore, sve dok industrija browser igara polako nije propala. Tada je uveliko bilo vreme za promenu.

Play!Zine: Koliko vas ima u timu? Da li radite iz kancelarije?

Darko: Gladiator Guild Manager sam počeo da pravim sa Danijelom Damčevskim. Tim smo osnovali nas dvojica, dok nisam sklopio ugovor sa izdavačem. Zatim smo počeli da sarađujemo sa freelance ilustratorom Goranom Pešićem, sa kojim sam već radio i na prethodnoj Steam igri. Takođe smo našli i freelance animatora, a sarađujemo sa još ljudi sa vremena na vreme, koji su zaduženi za muziku, proveru gramatike, kao i glasovnu glumu (voice acting). Trenutno radimo svi od kuće.

Play!Zine: Kako bi ti kao developer opisao Gladiator Guild Manager? Reci nam nešto o glavnim gejmplej mehanikama igre.

Darko: Igrač gradi tim gladijatora, kupuje im opremu i polako ih unapređuje. Bitke su automatske ali sve pre i posle bitke je na igraču. Pre bitke treba da izabere gladijatore koji su idealni za tu bitku, zatim može da im da instrukcije koje neprijatelje da prioritizuju. Cilj igre je da pobedite u arenama, ali imamo i priču sa tri različite frakcije koje traže razne usluge van gladijatorske arene. Tu igrač može da nabavi dodatnu opremu i resurse kako bi ojačao tim pred sledeću arenu.

Play!Zine: Gladiator Guild Manager je prošlog meseca izašao u Early Access na Steam-u. Kako je prošao release?

Darko: Jednom rečju, stresno :) Da bismo izgradili publiku, pre godinu dana izbacili smo besplatan demo koji je i dalje na Steam-u, što je bio odličan potez jer smo time privukli dosta publike, ali i podigli očekivanja glavne igre. Posla je bilo mnogo, a preostalo vreme je isticalo. Zbog toga smo u poslednjem momentu sređivali neke stvari koje su odavno trebale da budu završene i istestirane.

Jedan primer je lokalizacija na druge jezike. U tom haosu i žurbi došlo je do greške sa fajlovima lokalizacije, i svi zadaci (questovi) su ostali na engleskom jeziku. Srećom, igrači su nam pružili ogromnu podršku i nismo završili zatrpani lošim ocenama iako je igra prvih nekoliko dana imala dosta problema. Gladiator Guild Manager je izdat u Early Access formatu, što znači da je igra nedovršena, ali igriva. To je sigurno dosta pomoglo da ljudi budu blaži sa ocenjivanjem. Bar na početku.

Play!Zine: Reci nam nešto o samom razvoju igre. Koji su vam bili najveći izazovi?

Darko: Prvi izazov je bio smisliti kod za ponašanje gladijatora, sa ciljem da prave “pametne” odluke u bici, iako su svi različiti i svaki ima druge sposobnosti. Sećam se da smo u početku Danijel i ja izneli tablu u moje dvorište, popili bezbroj kafa, lupajući glavu i planirajući kako bi bilo najbolje napraviti ceo taj sistem, ali kada smo konačno imali prve gladijatore koji se kreću i bore jedni protiv drugih, bio je neopisiv osećaj videti ih žive na ekranu :)

Posle toga bilo je još programerskih problema. Danijel je imao veliki izazov sa inventory sistemom gladijatora i itema koji se večito menjao sa novim odlukama o dizajnu.

Ovo nas dovodi do poslednjeg izazova, a to je: Kako napraviti ovu igru zabavnom? Problem je bio što ne postoji mnogo igara na čiji proveren dizajn možemo da se oslonimo. Postoje auto-battle igre, ali ovo što smo mi pravili je ipak bilo dosta drugačije, tako da je bilo mnogo ”izmišljanja tople vode”. 

Kada zamišljamo igru u glavi ona je uvek savršena i sve se perfektno uklapa. Međutim kada se to zapravo napravi onda se tek vide sve mane, stvari koje ne funkcionišu ili koje bi mogle biti bolje, tako da smo imali nekoliko ogromnih izmena gde bi mnoge završene delove igre jednostavno obrisali ili pravili drugačije ispočetka. Čak i kada smo izbacili besplatan demo, videli smo šta igrači misle o igri i opet promenili mnogo toga.

Play!Zine: GGM zaista nudi mnogo opcija i stavlja veliki akcenat na strategiju, što je zaista fantastično. Kao takva, koliko je igra pristupačna više casual igračima?

Darko: Verujemo da je pristupačna i casual igračima. Ciljali smo da igrači mogu lako da krenu da igraju, ali da ima dovoljno kompleksnosti za one koji žele da se udube još više. Na početku može da se izabere težina igre, sto omogućava da se igra bez previse strategije ili razumevanja svih sistema, dok veća težina pruža solidan izazov.

Da biste dobili prednost treba pažljivo da birate gladijatore koje kupujete i pazite kakve osobine imaju, da kombinujete gladijatore koji dobro funkcionišu jedni sa drugima, dobro isplanirate bitke i podesite prioritet neprijatelja svojim gladijatorima.

Play!Zine: Kakvo je tvoje iskustvo sa razvojem igara u Srbiji i generalno sa ovom scenom u našoj zemlji?

Darko: Uživao sam u svim gejming konferencijama koje su bile organizovane. Uvek je lepo upoznati druge developere, razmeniti ideje i iskustva, kao i igrače koji su zainteresovani za to što pravimo. Mnogo toga smo naučili o igri samo gledajući kako je ljudi igraju na tim konferencijama. Nikada nisam bio vezan za to da sarađujem samo sa developerima iz Srbije, ali definitivno imamo talentovanih ljudi.

Play!Zine: Koji je tvoj savet za mlade i ambiciozne developere u Srbiji?

Darko: Specifično za one koji žele da rade na svojim projektima: Nađite ono u čemu ste dobri, a za ono u čemu niste prepustite kolegama. Istražite tržište na kome želite da izdate igru kako biste razumeli šta igrači žele. Dakle ključno je da pronađete šta želite da napravite, šta možete da napravite, i šta igrači žele. Ovaj poslednji deo je verovatno najkomplikovaniji!

Na primer, neki žanrovi su veoma popularni ali su takođe prezasićeni hit igricama koje svi igraju. Kako kažu, da bi se probio neki proizvod mora da bude ili bolji od kompeticije ili drugačiji. Lakše je biti drugačiji, mada u isto vreme ne bas toliko drugačiji – ljudi kupuju igre koje su ima najprepoznatljivije. Žanrove koje već vole. Tako da je idealna kombinacija nečega što ljudi već žele i razumeju, ali da je dovoljno inovativno i drugačije da bi imali razlog da kupe baš vašu igru, umesto nekog super popularnog naslova.

Mnogo toga sam naučio samo istražujući. Jedan odličan resurs je Brace Yourself Games YouTube kanal ili Twitch. Sada izbacuju svašta vezano za svoje igre, ali mogu da se nađu stariji videi pod nazivom “Clark Tank”, gde developer koji ima ogromno iskustvo u industriji i još veći uspeh, analizira tržište i priča o tome kako trebati gledati na ove stvari ako želite da vam game dev bude posao.

Play!Zine: Kakvi su planovi Entertainment Forge studija za budućnost?

Darko: Gladiator Guild Manager je tek u Early Access fazi. Verujemo da će nam trebati barem još godinu, možda i godinu i po da završimo ovu igru. To nam je za sada glavni prioritet.

Play!Zine: Da li imaš vremena za igranje igara? Koja ti je omiljena igra/žanr?

Darko: Manje nego pre, ali odigram po neku igru sa vremena na vreme. Ponekad League of Legends ili Teamfight Tactics. Sto se tiče singlplejer igara, polako prelazim Disco Elysium. Neverovatna igra. Većina igre se svodi na razgovore i istraživanje, ali je odrađena na mnogo interesantan način. Samo građenje karaktera na početku već pokazuje da je nešto novo kada možete da stavite poene na osobinu kao sto je “Jeza” (Shivers).

Zatim svi ti statovi, zajedno sa mislima karaktera interaguju u toku igre. Tako da u sred konverzacije sa nekim, može da se desi da odlutate u svoje misli, imate raspravu sa samim sobom i na kraju još izgubite argument, što je poprilično inovativan način za storytelling. Developeri često pokušavaju da naprave igre koje liče na filmove ubacivanjem cut-scena i slično, dok su u ovoj igri uradili obrnutu stvari i napravili storytelling mehaniku koja može da funkcioniše samo u video igrama.

Play!Zine: Hvala ti mnogo na odličnom intervjuu! Play!Zine ekipa ti želi mnogo sreće u daljoj karijeri!

Bacite pogled na Gladiator Guild Manager ovde! Više o Entertainment Forge možete saznati na zvaničnom sajtu.

Za još intervjua sa domaće scene posetite ovaj link. Ako ste domaći game developer i želeli biste da malo popričamo o vašim projektima, pišite nam na redakcija@play-zine.com

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.

Pretplatite se na Play! Newsletter

* indicates required


Comments
Play!Zine - preko 14 godina potpuno besplatan profesionalni gejming časopis na srpskom jeziku. Svakog meseca u digitalnom PDF formatu na preko 100 strana očekuju Vas opisi aktuelnih igara, intervjui, editorijali, recenzije hardvera, novosti sa domaće scene i brojne druge zanimljivosti iz sveta gejminga. A dok čekate novi broj časopisa, tu je i naš sajt - www.play.co.rs , gde vas svakodnevno obaveštavamo o svim aktuelnostima, novostima i zanimljivostima iz industrije video-igara. Naš moto je profesionalnost i posvećenost istraživanju, kako bi za vas doneli uvek najinteresantnije i dobro informisane vesti. Želimo dobrodošlicu svim starim i novim fanovima!

O nama:

PLAY! Zine

Adresa redakcije:

Vele Nigrinove 2/1
Beograd

Kontakt:
redakcija@play-zine.com

Prijatelji:


Play!Zine 2006-2019

To Top