REVIEW: Aeterna Noctis

Aeterna Noctis je ogromna igra. S obzirom da je još jedna u nizu metroidvania igara koje dosta podsećaju na i dalje neprikosnoveni Hollow Knight, uvek se postavlja pitanje – šta je razlikuje od konkurenata i, u ovom slučaju, zašto je Aeterna Noctis najbolja metroidvania igra 2021. godine (da, čak i pored Metriod Dreada Nintendo fanovi)?

Ovaj skriveni dragulj indie scene koji nas je zadesio krajem prethodne godine će mnogima proći ispod radara, mada ako ste fan žanra, definitivno ste za njega barem čuli, ako ne već i isprobali. Počevši od priče, koja u metroidvania igrama ne vuče glavni fokus, Aeterna Noctis se odlikuje jako dobrim pisanjem, iako ne preterano originalnim, razvijajući pažljivo kreiran svet ne samo kroz vizuelne aspekte (o kojima ću kasnije pričati), već i kroz jako intrigantno napisanu priču fantastike. Naime, vi ste kralj tame, osuđeni na besmrtnost zajedno sa svojom suprotnošću, kraljicom svetla, beskonačno se smenjujući na prestolu u nebesima.

U poslednjem ciklusu borbe, kraljica svetla vas je svrgnula sa vašeg vladarskog mesta, te ste pali nazad na Aeternu, svet u kojem se igra dešava, pa imate zadatak da po ko zna koji put povratite svoje moći, uzdignete se u nebesa i ponovite duel koji se odigrava već beskonačan broj ciklusa. Odatle, likovi koje srećete, stanje Aeterne kao sveta i uloga boga Haosa koji je pripremio ovu celu zakusku, će vam postepeno davati uvid u pravac ove celokupne farse. Priča je od početka do kraja veoma zanimljiva – ne predstavlja ništa revolucionarno, ali svakako pruža vrlo zabavno iskustvo.

Ono što krasi Aeternu Noctis primarno jeste njen metroidvania gejmplej, koji sadrži više nego impresivan broj sistema, sa svojim prednostima, ali i manama. Naime, ovo je 2D platformer, a u ovom slučaju akcenat na platformisanju je jači nego u većini konkurenata, pa ne očekujte lagane sekvence, s obzirom da čak i pri jednostavnijim manevrima igra će zahtevati veliku preciznost i veštinu. Ovde se javlja doduše i prvi problem sa igrom, koji je donekle poboljšan menjanjem tajminga skoka, kao i pružanjem veće mobilnosti i bržom reakcijom vašeg lika u vazduhu. Aeterna Noctis je imala probleme sa responzivnošću i generalnim nezgrapnim osećajem prilikom kontrolisanja vašeg lika. Iako je to donekle poboljšano, skok i dalje može davati previše „plutajući“ efekat sa blagim kašnjenjem, što u igri koja zahteva veliku preciznost prilikom platformisanja, kao i borbe, ume dosta da oduzme na iskustvu.

Iako je razvojni tim uveo dosta poboljšanja na ovom polju, i dalje ćete često uhvatiti sebe kako niste baš oduševljeni mobilnošću kojom se kreće kralj tame. Ipak, to ne znači da Aeterna Noctis predstavlja loše iskustvo, jer su ovi segmenti dosta proređeni, i generalno će vam borbeni sistem o kojem ću upravo pričati, zajedno sa izazovnim platformisanjem biti zabavni. Ovo je ipak dosta subjektivno, jer je Aeterna Noctis znatno teža igra od većine metroidvania, pa ako ste neko ko ne voli jači izazov, onda ovo nije igra za vas.

Što se tiče borbe, ona je u velikoj meri slična onoj iz Hollow Knight-a, gde udarac ima određeni odbačaj, zasniva se na tajmingu i pozicioniranju, ali predstavlja i dalje jednostavno iskustvo udarca na jedno dugme bez određenih komboa, osim udarca iz skoka. Naravno, ovde se kombinuju i brojne sposobnosti koje donose poboljšanja u kretanju i dodatne opcije prilikom borbe, kao što su dash i brojne druge koje ćete kasnije otključavati. Na raspolaganju vam je i veliko drvo u kojem ćete trošiti iskustvene poene koje budete dobijali od ubijanja neprijatelja, pa ćete imati nekoliko različitih pravaca napretka, dok se između uglavnom nalaze bazični procentualni inkrementi na nivo štete koju nanosite ili za šansu za critical udarce.

Ipak, drvo se razvija u kompleksnijem maniru kako budete prolazili dalje i svakako doprinosi na vašem specifičnom stilu igre. Pored toga, postoje i dragulji koje možete ubacivati u svaki deo oklopa koji nosite koji mogu dodatno definisati vašeg kralja tame. Borba je brza i relativno dosta responzivna, iako ne na nivou Hollow Knighta, ali taj nešto više sporiji osećaj nije toliko negativan koliko diferencira Aeternu Noctis kao igru.

Ono gde Aeterna Noctis stvarno briljira jeste dizajn. Igra izgleda maestralno, poseduje fascinantan broj različitih okruženja, od kojih su sva prelepo ručno dizajnirana i animirana. Apsolutni raj za oči od početka do kraja, zajedno sa sjajno animiranim segmentima i zanimljivo osmišljenim likovima. Čak i pozadine u ovom 2D okruženju konstantno imaju nešto što se dešava i kreće, svakako gradeći ogromnu količinu prostornog narativa i živosti, kao i smrti, sveta u kojem se nalazite. Bez ikakvog premca, Aeterna Noctis spada u jednu od najlepših 2D igara uopšte.

Odatle, sa strane dizajna postoji nekoliko propusta, s obzirom da igra veoma često ne ume najbolje da objasni kuda treba da idete, dok je mapa znatno više zbrčkana nego kod na primer Hollow Knighta, pa je prilično teško protumačiti gde se trenutno nalazite. Postoji i ogroman broj stvari koje možete skupljati, skrivenih puteva i slično, koji zapravo u ovoj količini mogu biti čak i previše za nekoga, jer se možete lako pogubiti u opštoj količini sadržaja kojom vas Aeterna Noctis zasipa od samog početka igre. Međutim, ako ste spremni da prebrodite to, očekuje vas i dalje odlično iskustvo praćeno zaista predivnom muzikom koja se savršeno uklapa sa maestralnim vizuelnim dizajnom. Glasovna gluma je nažalost ovde svedena na izmišljeni jezik kojim NPC-ovi govore, ali se svakako uklapa u univerzum u određenoj meri, iako bi bilo poželjnije možda da postoje istinske rečenice na engleskom, ali to je svakako subjektivno.

Sa time izrečenim, Aeterna Noctis ne odiše nekom nenormalnom originalnošću, na dosta mesta igra na sigurno, ne uvodeći ništa revolucionarno u žanr, već ispunjava postojeće standarde metroidvania žanra, prezentujući sebe kao jedno remek-delo audio-vizuelnog dizajna i solidne priče. Sve u svemu, predstavlja mandatorno iskustvo za svakoga ko voli izazov i ovaj tip igara.

Igru ustupio: Aeternum Game Studios

Aeterna Noctis

€29,99