Simulator čekanja u redu: Lost Ark recenzija

Na Lost Ark sam slučajno nabasao pre par godina dok je još bio u korejskoj beti i odmah mi je privukao pažnju. Pomislio sam da je Lost Ark zapravo bolji Diablo 3 sa prelepom grafikom, fenomenalnim sekvencama i vrlo zanimljivim okruženjima i klasama. Svakako sam bio u pravu, ali nisam mogao da je igram jer je igra bila isključivo za korejsko tržište, a kasnije za rusko. Redovno sam pratio igru na Twitch strimovima, gledao kako da se bavim modovanjem i VPN da i ja igram na ruskim serverima, ali mi je uvek bilo to previše posla za nešto za šta sam siguran da će izaći pre ili kasnije u Evropi. Amazon Games me je obradovao kad je najavio saradnju u distribuciji Lost Ark-a za zapadno tržište. Posle fenomenalne alfe i bete i par odlaganja zbog propalog New World-a, početkom februara sam imao priliku da napokon zaigram Lost Ark.

Dugo sam pikao WoW (još od vanile pa sve do poslednje ekspanzije), ali sam posle Kataklizme prestao aktivno da ga igram i vraćao sam se povremeno u Legion i Battle for Azeroth. Imam taj neki poriv svake zime da prosto moram da igram neki MMO i to je uglavnom bio WoW ili Star Wars The Old Republic. Mesec dana samo, da me prođe želja za MMO igrama. Isto mi se desilo i sa New World ali sam ga ubrzo batalio zbog očiglednih razloga. Dođe i ova zima a mene drma i muči želja za grindom i čekanjem da Lost Ark izađe. Bogme, čekanje se i te kako isplatilo.

Lost Ark je po definiciji MMOARPG, iliti Diablo za više igrača. Ono što Lost Ark izdvaja od drugih MMO igara je izometrijska perspektiva sa fokusom na brzu i krvoločnu borbu. Iako je igra brza i aktivna, pod prstima i dalje imam MMO osećaj i stvarno ne znam kako su to uspeli. Svakako, igra vam već od starta daje do znanja da ste premoćni polubog i da vam obični neprijatelji ne mogu ništa. Krvoproliće je često i uvek zadovoljavajuće, bez obzira koju klasu odaberete.

Što se klasa tiče, na samom početku birate jednu od 5 trenutno dostupnih u „našoj“ verziji, i svaka od njih ima dodatne, napredne nadklase koje vam definišu stil igre. U alfi je svaka klasa imala pozamašan intro priče i same klase koji se meni izuzetno dopadao, ali su taj intro izbacili i zamenili jeftinim sinematikom i kratkom tutorijal misijom jer su se ljudi žalili da intro traje predugo (iako ste mogli da ga preskočite), pogotovo što igra zahteva da imate više altova. Meni je ovo prava šteta jer su te intro sekvence bile savršen uvod u vašu izabranu klasu, dok vas igra sada odmah baca na 10. nivo i rokaj, snimaj, snađi se. Nije teško ukapirati kako dalje, ali mislim da bi neki ljudi voleli sporiji progres i uživanje u igri a ne odmah min/max.

Od klasa, na raspolaganju su Warrior (Beserker, Paladin, Gunlancer), Martial Artist (Striker, Wardancer, Scrapper, Soulfist), Gunner (Gunslinger, Artilerist, Deadeye, Sharpshooter), Mage (Bard, Sorceress) i Assassin (Shadowhunter, Deathblade). Warrior-i su svestrani jer njihove napredne klase pokrivaju „sveto trojstvo“ (Tank, DPS, Healer) ali ova igra nema klasičan MMO „trojstvo“ gejmplej i nije bitno da se po grupama jure tenkovi i hileri, nego samo dobri i girovani igrači. Martial Artisti su tabači, Gunneri su DPS na daljinu, Mage su podrška i DPS, dok su Assassini čist DPS, gde je jedan klasičan rogue dok je drugi (Shadowhunter, moja main klasa) nešto kao Demon Hunter iz WoW-a. Svaka klasa je posebna na svoj način i igra se drugačije od ostalih, što dodaje mnogo dinamike tokom instanci i raidova ali i motiviše igrače da prave altove jer će svaki put imati nešto potpuno novo da igraju.

Elem, posle nove kratke tutorijal misije, odmah birate naprednu klasu i glavna priča počinje. Ne stignete ni da se okrenete oko sebe i već rokate demone i bandite na sve strane, što je super zabavno i dobro da vas odmah ubace u akciju i pokažu kakva je ovo zapravo igra.

Priča u Lost Ark nije nešto što će vas oduvati niti je nešto preterano originalna, ali kvestovi su vrlo dobro organizovani tako da nećete imati mnogo „tamo-vamo“ trčanja i skupljanja nego ćete uvek ići u jednom smeru. Ono što krasi leveling deo igre su sjajne sekvence i scenariji koji izgledaju baš epski i neće vas ostaviti ravnodušnim. Bilo da napadate zamak ili ulazite u instancu mrtvih kraljeva, neki segmenti igre su toliko dobro urađeni da prosto nisam mogao da verujem da je ovo MMO. Ali svakako, sve te leveling instance i misije su tu da vas doguraju do level 50, kada zapravo igra i počinje.

Level 50 se zvanično računa kao „end-game“ ali preko toga možete (jako sporo) da dogurate i do 60. Na 50-om levelu otključavaju vam se mogućnosti za dalje napredovanje kao što su Chaos Dungeons, Guardian Raids, Cube, Tower, PVP i ostale zanimacije kojih po mom mišljenju ima čak i previše. U početku nisam znao na šta da se fokusiram i hteo sam da radim sve, ali postoji samo određena količina vremena u stvarnom životu koji mogu da posvetim ovako obilnoj igri. Ali za sve igrače ima po nešto. Ako hoćete da napredujete dalje i budžite svoj item level (ilvl, ovo je bitno i gleda se za bilo koji napredak kroz end game), onda ćete raditi dnevne instance i raidove i skupljati materijale za unapređenje opreme. Crafting sistem, Engraving sistem i Faceting sistem su u početku vrlo komplikovani za razumeti, ali ako imate nekoga da vam u kratkim crtama samo objasni poentu ili pokaže kako radi, vrlo lako ćete ukapirati koje kamenje i pasivne sposobnosti su najbolje za vas (YouTube je pun guide-ova).

Ako ne želite da idete odmah u end game min/max, postoji milion i jedna zanimacija za casual igrače. Negde tokom sredine levelovanja, otključava vam se Stronghold (lična gajba) koja funkcioniše slično kao Garizon u WoW-u. Tamo ćete istraživati unapređenja, slati posade na misije, craftovati borbene predmete i potove kao i farmati matse. Takođe možete da uređujete Stronghold ako ste rešili da se igrate i Sims-a. Pored toga, otključaćete i brod kojim možete da plovite po morima Lost Ark-a, koja su prepuna raznim zanimljivim ostrvima, gde svako ima svoju temu, svoje kvestove i svoje nagrade. Toliko različitih mehanika i posla igra nudi da niti sam stigao još sve da probam, niti može sve da stane u ovaj tekst.

Igra je F2P što uvek povlači pitanje da li je P2W. Vrlo je teško odgovoriti na ovo pitanje, jer mora da se sagleda iz različitih aspekata. Da, dobru većinu stvari možete da izgrindate tokom samog igranja igre, ali iste te materijale i battle predmete možete da kupite u prodavnici. Skinovi za vašeg lika i skinovi za brodove daju neke pasivne sposobnosti i unapređenja koje F2P igrači neće imati. PVE je uvek Co-Op tako da tu nije toliko važno, sem ako vam jeste bitno da na kraju raida ili instance budete MVP, ali što se mene tiče ako je pao boss, pao je. U PVP je drugačija priča, ali ne mogu mnogo da komentarišem na ovo jer se nisam bavio PVP-om, iako je vrlo popularan end game sadržaj za mnoštvo igrača.

Trenutno se fokusiram na ilvl svog maina, ali evo da vam ispričam primer drugara. Igra Barda (support klasa) i lagano igra Chaos Dungeon-e i Guardian Raidove, ali mu je glavna zanimacija, u kojoj je ostavio ogromnu količinu sati – istraživanje ostrva. Čovek plovi po svetu, istražuje i završava kvestove na ostrvima, skuplja kolekcionarske predmete i non stop nam prepričava zanimljive mehanike i zadatke koji su unikatni za svako ostrvo. Ne juri min/max, ne juri da bude u nekoj besnoj raiding gildi ali i dalje se fenomenalno zabavlja. Lost Ark nudi za svakoga po nešto.

Mane Lost Ark-a se uglavnom odnose na infrastrukturu i na već pomenutu veliku količinu sadržaja. Novim igračima sve ovo može biti previše, i lako ih može odvratiti od igre, ali fenomenalan gejmplej i relativno jednostavan početak je razlog što ima 5 miliona igrača. E sad, zbog ove količine igrača, čekanja za ulazak na evropske servere je ogroman. Za vikend sam, u subotu podne, imao queue od 22k mesta. To se čeka do kasnih večernjih sati. Ljudi zaobilaze ovo tako što se loguju u igru rano ujutru i kako znaju i umeju pokušavaju da prevare AFK tajmere. Igra je imala dosta problema sa prodavnicom što je većini oduzelo mogućnost korišćenja Crystaline Aure (mesečna pretplata koja ubrzava i poboljšava neke F2P mehanike), a ni česta pucanja nisu ostavila dobar utisak. U poslednjih nedelju dana malo se poboljšala situacija što se stabilnosti tiče, ali su čekanja na ulazak u igru i dalje velika. Dodatni serveri su otvoreni, ali to nije pomoglo Early Access igračima koji su zauzeli mesta na popularnim serverima sa svojim gildama. Koliko se meni čini, ti serveri neće skoro videti poboljšanje.

Lost Ark je odličan MMOARPG koji je lepo modifikovan za zapadno tržište i količina igrača to i potvrđuje. Nadam se, kada prođe inicijalni hajp, da će Lost Ark početi da ubacuje klase koje nedostaju i da dodaje još sadržaja, i da će se progurati u MMO svet. WoW je na silaznoj putanji, New World se rapidno raspada, i jedini kompetentni MMO koji nam ostaje je FFXIV. Ja navijam za Lost Ark i preporučujem vam da ga probate, jer je svakako besplatan. I da, molim vas, ako pravite nov nalog, prijavite se na Europe West server da biste izbegli čekanja, kako zbog mene tako i zbog vas.

Autor: Igor Totić

Lost Ark

Besplatno