Epsko finale fantastične trilogije: Total War: WARHAMMER III recenzija

Posle nekoliko odlaganja, Total War: Warhammer 3 nam je konačno stigao ovog februara, da zaokruži zaista masivnu Total War: Warhammer trilogiju. Najavljen početkom 2021. sa brutalnim sinematikom koji nam je otkrio bogove haosa i Kislev, treći deo ove epohalne sage od samog starta je obećavao zatvaranje serije sa praskom. I u tom kontekstu je apsolutno ispunio očekivanja. Total War: Warhammer 3  je u pravom smislu reči žanra kome pripada jedna grandiozna strategija epskih proporcija u kojoj možete izgubiti stotine sati igrajući kampanju sa bogato razrađenim frakcijama fantazijskog sveta Games Workshopa.

Treći deo ove Total War trilogije nije samo puko dodavanje novih rasa i nove kampanje, već je i prirodni progres usavršavanja onoga što je počelo pre skoro šest godina sa izlaskom prvog dela. I mada je svaka od igara u serijalu dostojna hvale, postojale su određene dečije bolesti i problemi u dizajnu kod svake od njih, ali Creative Assembly nije sedeo skrštenih ruku, već je pažljivo slušao povratne informacije igrača.

Dizajn same kampanje je verovatno nešto najbolje što je  Creative Assembly uradio u 20 godina dugoj istoriji franšize. Bez previše spojlovanja, cela priča se vrti oko Ursuna, naslednika Kisleva, koji je kidnapovan od strane demona Be’lakor. On je sada zatočen u Realm of Chaos, koji funkcioniše kao zasebna mapa sveta, i ka kome se povremeno otvaraju pukotine koje možete da iskoristite za vaše pohode u demonski svet. Za razliku od standardnih Total War kampanja gde je cilj uglavnom da se pokori cela mapa, ovde ne morate to da uradite. Umesto toga, cilj je da iskoristite ove pukotine ka Realm of Chaos i upadnete unutra, i tako kroz kampanju sakupite 4 duše demonskih prinčeva (za svaku frakciju demona po jedan). Kada sakupite sve 4, moći ćete da oslobodite Ursuna. Za sve ovo ste vremenski ograničeni, tako da morate pametno da koristite svoje vreme i resurse.

Ovo uvodi jednu totalno drugačiju dinamiku u kampanji za razliku od Eye of the Vortex kampanje u dvojici, gde ste mogli da igrate pasivno, bez neke inicijative da ulazite previše u sukobe. Ovde vas igra primorava na agresiju i povlačenje poteza kako bi došlo do progresije. Naravno, tu je i dalje sve ono što očekujete od Total War kampanje, počev od razvijanja naselja, istraživanja tehnologija i nadogradnji, sakupljanje masivnih epskih armija, levelovanje jedinica, ekspanzija na mapi, i slično.

Kada smo kod mape, nemam dovoljno reči hvale da se izrazim koliko je dobro dizajnirana. Bez preterivanja najlepša kampanjska mapa u bilo kojoj grand ili 4x strategiji koju sam ikada video. Nivo detalja i pažnje koji je ubačen u svaki deo reljefa i u svako naselje je nešto što će, nadam se, da postane novi standard kod ovakvog tipa igara. Kampanjske mape kod grand strategija su tradicionalno patile od „suvoće“ i manjka nekih oku ugodnih elemenata, a Total War: Warhammer igre su pokazale kako to može da se uradi na pravi način. Ovo ne samo da estetski ispunjava igru već daje i vizualno jasnoću dok igrate jer bolje uočavate stvari na mapi i lakše se orijentišete.

Sa druge strane, čini mi se da Total War serijal i dalje pati kada je u pitanju dizajn RTS mapa, odnosno terena na kojima se vode same bitke. Iako se CA trudi da uvodi inovacije i unapređenja nekih elemenata, taj aspekt igre je i dalje nekako zaostao u vremenu i svodi se na pomeranje odreda armija kroz masivne terene i gaženje druge strane. Ne očekujem level raznolikosti kao što postoji u WarCraft 3 ili StarCraft 2, koji su stvarno etalon kreativnosti kada je u pitanju dizajn misija u RTS kampanjama, ali se iskreno nadam da će  Creative Assembly u nekom trenutku da nađe način da predstavi šarenolikiji dijapazon bitaka u svojim kampanjama.

Ono što je pohvalno jeste rework opsada, kako bi ih učinio dinamičnijim i višeslojnim, posebno iz ugla odbrane koja sada ima dosta više opcija na raspolaganju. Siege bitke su bile rak rana u dvojci, pa je Creative Assembly ovde ozbiljno pristupio redizajnu, i možemo reći da su odradili dobar posao. Novi tip bitaka su Survival misije, koje su povezane u kampanji sa vašim pohodima na demonska carstva –  Khorne, Tzeentch, Slaanesh, Nurgle. U praksi funkcionišu kao neka vrsta Tower Defense igre, ali i ovde mislimo da je CA mogao da uradi bolji posao u smislu da je dao više opcija i slobode, odnosno da u potpunosti prigrli Tower Defense element, kome je nekako bojažljivo pristupio.

Ono što je definitivno glavna zvezda igre i što će Warhammer fanovi ceniti jesu nove frakcije. Najveća dobit kombinovanja Total War igara i Warhammer univerzuma je potpuna sloboda koju je ovaj fantazijski svet uneo u serijal, i to se vidi na svakom koraku u dizajnu jedinica i čitavih frakcija. Pomenuta 4 demonska carstva su čisto uživanje za igrati i samo zbog njih možete izgubiti stotinak sati dok se ne zasitite. Svaki Princ donosi jedinstveno iskustvo kako sa glavnom temom frakcije, tako i sa pojedinačnim dizajnom jedinica. To ne znači da su i ostale „obične“ rase dosadne, naprotiv.

Već smo pomenuli da je mapa kampanje neverovatno detaljna, i taj vizuelni kvalitet se i oslikava kroz celu igru. Ima nekih ne toliko kvalitetnih momenata tu i tamo, ali generalni utisak je da su armije estetski sjajne, dok manu više vidimo u pomenutim bojištima u RTS delu igre koja umeju da izgledaju isprano i kao da nekad manjkaju detalja. Ništa previše strašno.

Ono što je trenutno problem sa igrom, i zbog čega u trenutku pisanja ima „Mixed“ ocenu na Steam-u, jeste jako loša optimizacija, što zaista kvari ukupni utisak. Čak iako imate apsolutnu zver od mašine, igra će umeti da bude nestabilna sa značajnim padovima frejmova. Ovo jeste nedopustivo i nadamo se da će biti sređeno što pre.

Audio aspekat je bez premca, počev od fantastične muzike koja prati svaku frakciju i daje poseban pečat atmosferi, preko besprekorne glasovne glume koja daje kako ozbiljan, tako i komičan ton kada je potrebno.

Čak iako nije savršena igra, Total War: Warhammer 3 je jako blizu ultimativnom Total War iskustvu. Raznolikost frakcija, epske proporcije kampanje i privlačnost demonskih carstava će vas držati barem stotinak sati prikovanih uz stolicu.

Autor: Nikola Savić

Total War: WARHAMMER III

59,99€