Nakon 9 godina, i dalje ne postoji ništa slično kao Stanley Parable: The Stanley Parable: Ultra Deluxe Edition recenzija

Stanley Parable iliti Stenli Parabola je jedno veoma specifično, sada gotovo kultno igračko iskustvo staro „tričavih“ 9 godina. I onda, nakon toliko vremena, ovo surealno delo dobija neočekivano proširenje u vidu ovog Ultra Deluxe izdanja. Teško je recenzirati ovu igru, a bilo bi višestruko teže i srednjoškolskom meni koji je igrao original kada je izašao. Čak i tada, ova igra je toliko jednostavno, makar u većini trenutaka, pak dovoljno duboko isticala i objašnjavala određene probleme igračke industrije, njenog sećanja i iluzije izbora koja je bačena pred vas kao igrača.

Za one novije igrače ili stariju populaciju koja se pak tek sada prvi put upušta u ovo – vi ste Stenli. Dobar i vredan radnik u kompaniji, koji svaki dan čita instrukcije na ekranu koje dugme da pritisne na tastaturi, radeći to svakog dana po ceo dan poslednjih dvadesetak godina. Međutim, jednog dana se dešava nešto specifično, s obzirom da Stenli ne dobija nikakve instrukcije na ekranu već sat vremena, dok su sve njegove kolege misteriozno nestale. I tu počinje vaša priča, sa neizbežnim naratorom koji zapravo iznosi srž ove igre u simbiozi sa vama kao Stenlijem.

Gejmpleja u ovoj igri ima jako malo, ali SP je u suštini avantura iz prvog lica sa nekim rudimentarnim interakcijama sa prostorom. Ako očekujete neku veću akciju, ovo nije igra za vas, mada svakako nije ni pravljena oko toga. Naime, Stenli se suočava sa granajućim putevima priče, često se suočavajući sa navodnim izborom. Međutim činjenično je stanje da svaki od tih izbora vodi ka određenom već popločanom putu od strane razvojnog tima, a igra, kao i sam Narator su pretežno veoma svesni toga, to jest svoje strukture. Kako je igra izašla 2013. godine, pojedine teme kojima se igra bavi, kao i same reference su ipak nešto što će, onima koji igraju prvi put, a nisu bili već uronjeni u scenu od pre 9 godina, delovati nepoznato, ili pak zastarelo. S obzirom da je ova tema o memoriji i iluziji izbora relativno dosta razrađena u poslednjoj deceniji, ovakva mogućnost doživljaja je sasvim logična, međutim treba ipak napomenuti da je većina narativa koji originalni sadržaj SP-a nudi jeste i dalje veoma relevantna i aktuelna.

Ono što Stenli doduše pruža svojim novim izdanjem jeste maltene mini-nastavak unutar originalne igre, sa solidnom količinom novog sadržaja i podjednako intrigantnim komentarom na industriju razvoja video igara, koji sada ide u skladu sa modernim tropama, socijalnim normama i praksama u razvoju. SP se sad svakako osvrće i na uticaj publike na razvoj, konstantnu fluktuaciju sadržaja video igara, prilagođavanje tržištu, kao i, ponovno, iluziju izbora koja se prebacila sa žanra na celokupnu gejming industriju. Ne želim ništa više da vam otkrivam, te ću se zadržati ovde kada je u pitanju poenta ove igre, jer je svakako treba iskusiti naslepo bez ikakvih dodatnih informacija.

The Stanley Parable je dobio i vizuelno unapređenje, pa te nešto zastarelije teksture sada deluju svakako oštrije, sa višom rezolucijom i solidno boljim osvetljenjem, ali svakako ne treba očekivati neki fotorealizam, jer je čar SP-a upravo specifičan vizuelni stil kojim samo GMod estetika može disati. Tu su sa novim sadržajem i novi vrhunski monolozi Kevana Brajtinga, koji je davao glas Naratoru i pre devet godina. Pored njegovog, svakako najupečatljivijeg prisustva, Stanley Parable ostaje isti, uz sitne adicije dodatnih lokalizacija, opcija pristupačnosti i slično.

Za novajlije, ovo je jedna od najtoplija preporuka sa moje strane, jer ako ste iole fan umno provokativnih iskustava i narativnih avantura, bićete oduševljeni. Međutim, ako ste ranije već igrali SP, u ovom izdanju možete očekivati još odličnog sadržaja koji će vas nasmejati, uplašiti i ponekad čak i istraumirati. Sve je baš kao što se sećate, a pravo pitanje je da li se Stenli promenio, ili smo se ipak mi promenili?

Igru ustupio: Crows Crows Crows

The Stanley Parable: Ultra Deluxe Edition

€21,99