Neke ptice nikad ne polete a neke igre nikad ne napuste Japan. A kada to učine nakon skoro 30 godina, u obliku rimejka originalnog naslova, shvatite zašto prvobitno nisu napuštale zemlju izlazećeg sunca. Ostatak sveta prosto nije bio spreman za Live A Live.
Naravno, ovo je prenaglašena izjava, naročito kada se JRPG naslov, ma koliko neobičan, nađe u rukama tvrdokornog ljubitelja žanra. Ali igra iz vremena kada se ovaj tip igara još uvek oblikovao, pa time više podsećao na eksperiment nego finalni proizvod, i dan danas poseduje sposobnost da vas iznenadi u svakom mogućem smislu. Ukratko – veoma neobičan ali kvalitetan naslov.
Razliku u odnosu na originalno izdanje, nenadmašivo krasi veliki tehnološki jaz odnosno napredak po pitanju audio i vizuelne prezentacije. Dok je original naravno bio predstavljen kroz 2D sprajtove i pozadine, Live A Live sada krasi „2.5D“ pikselizovana, retro grafika visokog kvaliteta, kakvu smo imali priliku da vidimo u naslovima kao što su Octopath Traveler i Triangle Strategy.
Unreal endžin pruža fenomenalan vizuelni doživljaj. Iako u pikselima, sve je HD kvaliteta a naročito dobar utisak ostavlja količina detalja kao i svetlosnih i specijalnih efekata koji znatno obogaćuju svaku scenu. Raznovrsne lokacije, posebno uzevši u obzir tematiku igre koja se odvija u nekoliko različitih vremenskih razdoblja, pojedinačno plene pažnju. Jedinu zamerku na konto grafike, izneo bih po pitanju pozadina koje nekad mogu da izgledaju previše napadno. Da li zbog oštrine, detalja ili palete boja – teško je proceniti.
Na raspolaganju imamo sedam likova, svaki sa svojom odvojenom pričom. Redosled igranja nije bitan a osim toga što svi dele identičan potezni borbeni sistem, svaki od likova poseduje i sebi svojstvenu veštinu koja jako utiče na način igranja. Tako recimo protagonista iz praistorije može da koristi visoko razvijeno čulo mirisa kako bi otkrio ono što se ne vidi, dok onaj iz bliske budućnosti može da čita misli karaktera na koje naiđe.
I dok igra deluje gotovo izrežirano, rasporedom borbi i težinom koja ne zahteva gotovo nikakvo promišljeno spremanje i „grindanje“ radi ojačavanje likova, obrt koji vam neću pokvariti igru pretvara u njenu potpunu suprotnost gde ćete dosta vremena morati da provedete na plansko izgrađivanje karaktera kako biste mogli da nastavite sa daljim progresom.
I dok sve ovo zvuči samo delimično eksperimentalno i ne naročito iznenađujuće, apsolutno najistaknutiji element ove igre, za mene je bila priča. I to ne samo priča u smislu scenarija ili sada u potpunosti sinhronizovane naracije, već kompletnog načina pripovedanja i njene režije. Dok jedna priča evocira motive pop kulture ili je iznenađujuće kratka, treća kao da od vas očekuje da suštom intuicijom proniknete u ono što se od vas traži.
Vrlo je teško prstom uperiti u razlog, ali dobar deo igre bio sam začaran veoma neobičnom atmosferom od koje sam bar desetinu puta izustio „kako čudna igra“ sebi u bradu. Mislim da bi se sve najbolje moglo opisati kao osećaj sputane avanture, nalik momentu kada su patuljci bauljali šumom koja ih je omađijala a Bilbo pri vrhu krošnji drveća tražio svež vazduh. U nesvakidašnjoj neverici, tražila se nit kojom bi pustolovina mogla da se nastavi. To me naravno nije zaustavilo, a siguran sam da neće ni vas.
No, dok neki od ovih elemenata zaista odišu eksperimentalnim duhom gde ne rezultuje baš svaki pokus uspehom, sijaset odličnih i iznenađujućih momenata igru bezrezervno podižu u samu visinu žanra. Obrti, zabavno eksperimentisanje veštinama i naizgled jednostavnim borbenim sistemom i likovi koje je lako zavoleti, sigurno su ono po čemu ćete Live A Live pamtiti još dugo nakon što ga pređete.
A ja ću možda više od svega, pamtiti fenomenalnu muzičku podlogu. Teme originala sada su ponovno aranžirane i snimljene i apsolutno su fantastične. Možda nije u pitanju surovi kvalitet „bratskog“ Octopath Traveler naslova, ali u maniru eksperimentalne igre koja je „na sve strane“, verujte mi na reč da je ovde prisutna izuzetno kvalitetna muzika. Neke od pesama ćete sigurno preslušavati i u slobodno vreme. Ja znam da ja jesam.
Live A Live je rimejk koji je zadržao suštinu. Dok to na papiru zvuči kao isključivo pozitivna stvar, rimejk bi trebalo da bude i prilika da se mane originala eliminišu. Nažalost, konfuzni momenti ili „grindanjem“ razvučenije deonice, nisu nešto što je baš moralo da ostane prisutno i u ovom izdanju. Ali ni činjenica da su tu, ne može da mnogo pokvari konačni utisak naslova koji je konačno napustio Japan i svima dao do znanja da je vredelo sačekati ga.
Ukoliko ste JRPG entuzijasta, a ne plašite se nekolicine nekonvencionalnih mehanika i eksperimentalnog, tridesetak godina starog igračkog duha, pod obavezno nabavite ovaj naslov. Siguran sam da ćete biti i više nego zadovoljni.
Autor: Milan Živković
Igru ustupio: CD Media
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.