Domaća Scena

Srpsko vazduhoplovstvo u svetu gejminga: Kako je tim domaćih ljubitelja avijacije preneo autentičnost srpskih aerodroma u Microsoft Flight Simulator 2020

Danas smo razgovarali sa domaćom ekipom ljubitelja avijacije, koju čine Goran Ognjanović, Dejan Beda i Slobodan Subin Boba. Ovaj mali tim prijatelja i kolega radi na ozbiljnom projektu adaptacije srpskih aerodroma za Microsoft Flight Simulator 2020, služeći se svojim znanjem iz oblasti avijacije i programiranja.

Dejan, Goran i Boba već nekoliko godina prenose domaće aerodrome iz stvarnosti u virtuelni svet Asobo simulatora letenja FS 2020. Sva trojica imaju neko iskustvo u avijaciji, najviše Dejan koji je profesionalni instruktor i vojni i civilni pilot – leteo je na skoro svim tipovima vojnih i više civilnih-sportskih aviona. Goran je nekada radio kao prilazni kontrolor letenja na mnogim aerodromima u bivšoj Jugoslaviji, a tu je i Boba koji ima iskustva sa letenjem sa motornim zmajevima, tako da mu avijacija nije nimalo strana. Pored toga, Boba i Goran se profesionalno bave 3D animacijom u video igrama, kao i na filmu, serijama i reklamama, dok Dejan ima iskustva sa programiranjem.

Danas ćemo saznati nešto više o njihovom projektu!

Play!Zine: Pozdrav! Koliko godina ste ljubitelji Flight Simulator serijala? Kada ste se prvi put susreli sa igrom? Opišite nam to inicijalno iskustvo.

Dejan: Teško je setiti se posle toliko vremena kada je prvi susret bio, beše to negde početkom osamdesetih godina. Na svom prvom edukativnom kursu za rad na kompjuterima sreo sam se sa prvom simulacijom letenja. Za mene je to bio veliki doživljaj jer sam se prvi put našao u jednom drugom svetu koji je kasnije postao i moja profesija. Iako se to mom tadašnjem učitelju, gospodinu Radomiru Nikolajevu Raši, nije svidelo jer je želeo da pođem njegovim putem i postanem programer, sudbina je drugačije htela.

Goran: Ako se dobro sećam, možda verzija 4 ili neka slična – sećam se onog aerodroma u Čikagu i 2D instrument table iscrtane linijama. Kompjuter je bio XT sa monohromatskim ekranom i koristio je stare diskete od 5,25 inča. Posle toga je došao Pentium 1, pa ekrani u boji, “nove“ verzije simulatora, 8mb RAM-a, i tako dalje. Bio sam oduševljen i nije mi smetalo to što je pista iscrtana sa 4 linije i nije bilo ničega oko nje. Bilo je važno da smo mogli da “letimo“.

Boba: Ja sam fan Flajt Similatora od 2000. godine. Prvi simulator koji sam probao bio je FS 2000. Interesantno je da me je upravo Dejan upoznao sa igrom.

Play!Zine: Kada i kako vam se javila želja za adaptacijom domaćih aerodroma u Flight Simulatoru?

Boba: Želja je došla kao kombinacija ljubavi prema avijaciji i razvoju igara. Dejan i ja smo započeli jedan test projekat par dana nakon što je simulator izašao. Vrlo brzo se priključio i Goran pa je cela priča dobila zamah, a sada smo na nekih 16 aerodroma i par šema za avione koji se nalaze u Republici Srbiji.

Play!Zine: 16 aerodroma uopšte nije malo. Kako ste nalazili tehničke informacije, kao i vizuelne?

DGB tim: Pored aerodroma uradili smo i nekoliko “šema ili liverija“ za razne tipove aviona i helikoptera sa srpskim ili starim jugoslovenskim teksturama.

Trenutno radimo na 16-om aerodromu, a to je adaptacija već postojećeg aerodroma Nikola Tesla. Njega je radila druga ekipa, a naša virtuelna zajednica nas je zamolila da ga obnovimo sa novom pistom koja bi uskoro trebalo da počne da se koristi, kao i ostalim mnogobrojnim izmenama. Pored toga, aerodromi koje smo već završili su: Vršac, Crvena Crkva, Lisičji Jarak, Puk.Pilot Milenko Pavlović-Batajnica, Banjički Vis-VMA helidrom, Barutana-Jagodina, Dobričevo-Ćuprija, Davidovac-Paraćin, Aerodrom Bor, Trstenik, Morava-Kraljevo, Blace-Mala Draguša, Leskovac, Zemun Polje-13. maj, kao i međunarodni aerodrom Banja Luka.

Tehničke informacije nalazimo u zvaničnim dokumentima koja se koriste u stvarnom letenju, tako da su naši aerodromi uvek u skladu sa pravom situacijom na terenu. Dejan najčešće ode do aerodroma ako je u pitanju sportski aerodrom, napravi gomilu fotografija, video snimaka aerodroma, aviona i ostalih detalja. Pored toga nalazimo informacije i fotografije na internetu ili od prijatelja. Na primer imali smo malu ekipu na aerodromu u Banja Luci koja nam je poslala relevantne podatke kao i sveže fotografije, sve u skladu sa zakonom i sa neophodnim dozvolama potrebnim za takvu vrstu fotografisanja.

Play!Zine: Koliko je vaše iskustvo sa vazduhoplovstvom pomoglo u tome da ostvarite ovu ideju?

DGB tim: Iskustvo u vazduhoplovstvu, posebno Dejanovo je neprocenjivo. On na kraju testira svaki od naših aerodroma, upoređuje sa pravim letenjem u raznim uslovima (danju, noću, sa smanjenom vidljivošću, sa zemlje, iz vazduha i slično). Sva trojica testiramo aerodrom neko vreme, vraćamo se nazad u developer mod, radimo izmene, ispravke i dodajemo detalje po potrebi.

Pored aerodroma testiramo i prilazne kao i odlazne procedure ako ih aerodrom ima, kako bi igrači mogli da slete i u lošim vremenskim uslovima. Ide se do detalja koje malo ko od igrača primeti, kao na primer precizna nadmorska visina oba praga piste, a nekada i sredine ako pista nije ravna u stvarnosti, uređaji za sletanje, ILS, prilazna svetla piste i ostali sistemi na kojima smo radili veoma precizno kako bismo ih približili realnoj situaciji. Čak se vodi računa i o svakoj prepreci u blizini aerodroma ili o svakom drvetu koje se nalazi u pravcu piste. Ovo je verovatno nivo gde FS 2020 prestaje da bude igra i približava se ozbiljnom simulatoru letenja.

Play!Zine: Koliko je bilo teško dodavati domaće aerodrome i letelice u ovaj naslov?

DGB tim: Da bi se dodao ili napravio novi aerodrom ili tekstura-šema-liveri, kao i sam avion u FS 2020, koristi se njegov interni “developer mod“. Sa svakim apdejtom simulatora najčešće dolazi i apdejt development alatki i to nekada bude dobro a nekada loše. Softver je veoma kompleksan i pun bagova pa se često dešava da poneki element jednostavno nestane i moramo ispočetka da ga napravimo. Ovo najčešće donese neke nove ideje pa obično dodamo još nešto što nismo ranije planirali. Na našem discord kanalu možete da nađete više tutorijala na srpskom jeziku koji objašnjavaju kompletan proces izrade jednog aerodroma. Nadamo se da će pomoći našim mladim umetnicima da krenu da prave neke svoje dodatke za FS 2020.

Sa najnovijim scenariom na kome trenutno radimo, Aerodrom Nikola Tesla u Beogradu, dobili smo novi izazov, a to je kodiranje procedura za sletanje kao i prilaznih i odlaznih procedura. Ovde nam je dobro došlo prethodno Dejanovo iskustvo u programiranju.

Play!Zine: Verujemo da sem zabave i hobija, ovo radite i sa nekim lepšim ciljem. Recite nam nešto o tome.

DGB tim: Ove aerodrome pravimo besplatno, iz ljubavi prema avijaciji. Tokom pandemije družili smo se virtuelno nešto više i tada smo došli na ideju da napravimo male aerodrome iz Srbije. S jedne strane smo evocirali sećanja, a s druge strane smo hteli da pokažemo da i Srbija ima razvijenu avijaciju i da je učinimo dostupnom svima, a najviše mladima u Srbiji kojima bi sutra možda to postala ljubav ili profesija.

Play!Zine: Radi malo konteksta, u kakvom je stanju sportska i hobi avijacija u Srbiji?

DGB tim: Nažalost nije na nivou na kom bismo voleli da jeste. Dosta sportskih aerodroma na kojima su se obučavale generacije vazduhoplovaca je ugašeno iz raznih razloga, a novih je otvoreno jako malo. Uglavnom su to mali aerodromi gde pojedinci pokušavaju da stvore male vazduhoplovne centre uz pomoć ličnih sredstava. Avioni su uglavnom starijih generacija osim u ultralakoj avijaciji gde lete relativno novi i savremeni vazduhoplovi.

Play!Zine: Ako se ne varamo, Srbija zvanično ima oko 40-ak aerodroma. Koliko još njih planirate da dodate u igru? Kakva je situacija sa letelicama?

DGB tim: Naša želja je da se adaptiraju svi aerodromi jer imamo virtuelne, a i prave pilote u svim delovima Srbije. Čak razmišljamo da rekreiramo neke nepostojeće istorijske aerodrome gde bi mladi mogli da nauče ponešto o našoj istoriji avijacije. Trupalsko polje kod Niša na primer, gde se nalazio jedan od prvih aerodroma na Balkanu.

Sledeći aerodromi za koje trenutno prikupljamo podatke su Ečka i Ponikve-Užice. Voleli bismo da uradimo i neke od aviona domaće proizvodnje, ali za to je potrebno dosta programiranja i izuzetno mnogo vremena. Ako neko od vaših čitalaca voli avijaciju i ima finog iskustva sa programiranjem, neka nam se javi.

Play!Zine: Kakvo je interesovanje za vaš rad na domaćem području? Kolika je Flight Simulator zajednica u Srbiji?

DGB tim: Interesovanje domaće zajednice postoji, ali ona je za sada relativno mala. Jedan od ciljeva našeg rada je da promovišemo i povećamo interesovanje ljudi ka virtuelnom a i pravom letenju. U proseku svaki naš aerodrom se skine od 500-1000 puta, dok je na primer aerodrom Banja Luka preuzet preko 2500 puta. Koriste ih i stranci koji često postave video na jutjubu gde hvale neke od naših aerodroma i posebno naglase da su besplatni. Možete ih besplatno skinuti na sajtu https://flightsim.to/discover/serbia.

Play!Zine: Kako Dejan kao profesionalni pilot ocenjuje FS 2020? Koliko je sve to realistično i može li da se koristi kao neka vrsta obuke mladih pilota?

Dejan: FS 2020 je daleko više od igrice. Radi se o ozbiljnoj simulaciji letenja koja pomaže i profesionalcima. Njegova uloga je prvenstveno to što na jedan jeftin način omogućava budućim ili sadašnjim profesionalnim pilotima da se samostalno pripreme za novi tip vazduhoplova i lakše savladaju obuku, da se upoznaju sa novim procedurama dolaska, prilaza za sletanje i odlaska sa raznih aerodroma u celom svetu.

S druge strane, zaljubljenicima u letenje dostupni modeli pružaju dobar osećaj upravljanja vazduhoplovima. Većina je veoma realno napravljena, a sa podrškom digitalne mape terena koja je prekrivena skoro aktuelnom satelitskom slikom, čini osećaj letenja veoma realističnim. Ljudima koji imaju želju da postanu piloti može pružiti veliku pomoć pri učenju letenja.

Play!Zine: Znamo da se članovi vašeg tima bave jako zanimljivim poslovima u industriji filma i video igara. Recite nam nešto više o tome.

Boba: Trenutno radim kao 3D animator u studiju za izradu sinematik trejlera. Radio sam kao animator na igrama poput Battlefield 3, Battlefield 4, Witcher III, Angry Birds: Evolution, Marvel’s Midnight Suns, i tako dalje.

Goran: Ove godine sam prešao u studio MPC u Njujorku koji se ubrzo spojio sa The Mill koji važi za jedan od najboljih studija na svetu za reklame. Rade se visokobudžetne reklame sa dosta karakternih animacija, kao i poneki kadar za film ili TV seriju (za Apple, Netflix i ostale poznate mreže). Pre toga sam radio u Method Studios gde sam imao prilike da animiram na filmovima Eternals (2021), The Witches (2020), Deadpool 2 (2018), Black Panther (2018), TV serijama, kao i muzičkim spotovima za Kamilu Kabelo, Džastina Timberlejka i druge izvođače.

Play!Zine: Kako je Goran od kontrolora letenja stigao do toga da radi na Holivudskim hitovima?

Goran: Duga priča :) Dok sam radio kontrolu letenja voleo sam da crtam, a sada kada radim na filmovima, vraćam se u avijaciju. Jedno vreme sam u Nišu radio oba posla istovremeno i to 24 sata dnevno, što je bilo malo previše. Krenuo sam da predajem animaciju u Italiji da bih se posle nekoliko meseci vratio u beogradski studio KompAni kako bih radio na serijama Koraksijanci i Parobrod Srbija.

Potom sam dobio ponudu od studija RhinoFX u Njujorku gde me je preporučio prijatelj i kolega. Uradio sam animirani test za veoma visokobudžetni projekat u Americi koji je pobedio na konkursu, i samo tom studiju doneo 3,5 miliona dolara, a agenciji koja je bila vlasnik projekta 60 puta više za samo godinu dana. To mi je odmah donelo poziciju “lead” animatora.

Iako sam za celu mesečnu platu kontrole letenja ponekad mogao da kupim samo kesu smokija i bombona, i dalje mislim da su mi to najlepši dani u mojoj karijeri. Radio sam na mnogim aerodromima bivše Jugoslavije i sve se to dešavalo u toku onih naših nesrećnih ratova. Bez obzira na to, stekao sam puno prijatelja sa kojima se i dan danas čujem i družim. Jedan od njih je Dejan s kim smo u isto vreme bili na vojnoj akademiji, mada se u to vreme nismo poznavali.

Play!Zine: Pošto smo kao gejming magazin primarno fokusirani na video igre, da li možete da nam kažete nešto više o radu člana vašeg tima, Slobodana, o njegovom iskustvu u gejming industriji i o projektima na kojima je radio?

Boba: U gejming industriju sam ušao krajem 2008. godine. U srednjoj školi sam krenuo da se zanimam za 3D animacija i imao sam tu sreću da upoznam veoma iskusnog mentora. Godinu dana kasnije sam se zaposlio u beogradskom studiju koji je tada radio outsourcing animacije za izdavače poput DICE-a i EA Games-a. Tamo sam se zadržao do 2014. godine, gde sam dosta toga naučio. Kasnije sam radio u Varšavi, pa jedno kratko vreme u jednom studiju za izradu reklama u Beogradu. Od 2015. godine sam u Nemačkoj na relaciji Minhen-Frankfurt.

Play!Zine: Da li si radio na nekoj domaćoj igri? Da li trenutno radiš na nekom projektu?

Boba: Nisam do sada radio ni na jednoj domaćoj igri, ali sam radio u par domaćih studija kao outsourcing animator za neke AAA naslove. Trenutno radim na par projekata koji bi trebalo da izađu do kraja godine.

Play!Zine: Kako biste generalno opisali Flight Simulator? Da li je ovo zaista najbolja i najrealističnija simulacija letenja ikada?

DGB tim: Ne znam da li je najbolja i najrealističnija ali je svakako do sada tehnički najkompleksnija komercijalna simulacija. U svetu kao i domaćoj gejming zajednici se takođe dosta koriste simulacije poput Prepar 3D ili X-plane i sve je stvar ličnog izbora. Ipak, FS 2020 je vizuelno najbolje urađena simulacija, posebno za sportsko letenje. Čak i za ozbiljno, instrumentalno letenje, pokrivena su sva radio navigacijska sredstva, svi aerodromi na svetu i procedure, i pravo je uživanje naći se u veoma realističnim oblacima dok pratite zvaničnu kartu za prilaz na sletanje na neki od domaćih aerodroma. Upravo zbog toga je ova simulacija bila naš izbor.

Play!Zine: Da li igrate neke druge video igre pored FS 2020? Koje su vam omiljene?

Boba: U slobodno vreme igram War Thunder, najviše sa lovačkim avionom MiG-29 (Fulcrum). Dosta sam emotivno vezan za igru!

Goran: Nekada davno sam voleo strategije poput Age of Empires, kao i razne simulacije vožnje i letenja, ali danas nemam dovoljno slobodnog vremena za to. Vozim motor u stvarnosti umesto toga :)

Dejan: Na poslu sam non stop angažovan, a mimo toga radim kao instruktor letenja na sportskim avionima, tako da slabo imam vremena za druge igre.

Play!Zine: Šta biste poručili našim čitaocima koji još nisu zaigrali FS 2020?

DGB tim: Pridružite nam se na našem discord kanalu FS2020 Srbija gde možete besplatno da naučite više o virtuelnom i pravom letenju u Srbiji i svetu. Potreban vam je dobar gejming kompjuter sa pristojnom Nvidia grafičkom karticom, i ko zna, možda se nekada nađete za palicom odličnog domaćeg aviona Sila 450c sa Dejanom kao instruktorom pored vas!

Play!Zine: Hvala vam na sjajnom intervjuu! Play! ekipa vam želi puno sreće u nastavku projekta!

Ako želite da podržite DGB tim i razvoj domaćih aerodroma u FS 2020, ili da naučite nešto više o njihovom radu, pridružite se FS2020 Srbija discord kanalu!

Za još intervjua sa domaće scene, posetite ovaj link.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.

Pretplatite se na Play! Newsletter

* indicates required


Comments
Play!Zine - preko 14 godina potpuno besplatan profesionalni gejming časopis na srpskom jeziku. Svakog meseca u digitalnom PDF formatu na preko 100 strana očekuju Vas opisi aktuelnih igara, intervjui, editorijali, recenzije hardvera, novosti sa domaće scene i brojne druge zanimljivosti iz sveta gejminga. A dok čekate novi broj časopisa, tu je i naš sajt - www.play.co.rs , gde vas svakodnevno obaveštavamo o svim aktuelnostima, novostima i zanimljivostima iz industrije video-igara. Naš moto je profesionalnost i posvećenost istraživanju, kako bi za vas doneli uvek najinteresantnije i dobro informisane vesti. Želimo dobrodošlicu svim starim i novim fanovima!

O nama:

PLAY! Zine

Adresa redakcije:

Vele Nigrinove 2/1
Beograd

Kontakt:
redakcija@play-zine.com

Prijatelji:


Play!Zine 2006-2019

To Top