Noir Azija: Mato Anomalies recenzija

Mato je igra koja se pretežno klasifikuje kao visual novel, ali su joj takođe pridruženi elementi drugih igara koji u osnovi drže JRPG žanr. Ovde ćete lako prepoznati elemente Persone i drugih sličnih naslova, pored toga što je još jedna anime igra. No sam seting i svet će biti izuzetno zanimljivi za istražiti.

Priča počinje na veoma ”Noir način”. Mladi privatni detektiv Doe nevoljno završava pred veoma imućnom i opasnom lepoticom Nightshade koja od njega traži da istraži odakle dolazi misteriozna nova droga na tržištu po imenu Handout. Tokom istrage Doe završava u drugoj dimenziji, u kojoj upoznaje našeg drugog glavnog protagonistu, lovca na čudovišta Grama. Naravno, kao i kod svakog dobrog JRPG naslova, narativ će ovde odleteti u nebesa i pretvoriti se u priču sprečavanja apokalipse, putovanja kroz vreme i sličnih ludila.

Kad smo na početku napomenuli da je Mato Anomalies mešavina visual novel i JRPG igre, nismo se nimalo šalili. U većini poznatih naslova priča se odvija kroz vokalne interakcije likova ili sinematike, međutim ovde će toga biti vrlo malo. Pretežna interakcija sa svim likovima će se odvijati u visual novel stilu. Kada završite razgovor imaćete priliku da prošetate po veoma ograničenim, ali brojnim manjim zonama kako biste došli do sledeće lokacije, gde su okruženja alternativne dimenzije nažalost previše linearna i veoma repetitivna.

Tu dolazimo do sledećeg gejmplej elementa a to su klasični potezni okršaji sa neprijateljima. Okršaji se odvijaju u klasičnom JRPG maniru – naletite na čudovište, krene muzika za najavu bitke iz pokemona (ne baš ali skoro da jeste) i tada počinje standardna potezna borba. Na raspolaganju imate standardne napade, specijalne napade i dodatne likove sa kojima ih možete kombinovati, a naravno tu su i elementalni napadi i slabosti neprijatelja. Pored toga, svaki lik i svaki protivnik ima svoju inicijativu.

Ako ste igrali bilo koji JRPG naslov sa ovim tipom borbe, odmah ćete znati šta da radite. Iz ugla poboljšanja likova, postoji oprema koju možete kupiti, kao i talent poeni koje im možete dodeliti. Misije se dele na glavne i sporedne, koje ćete najčešće nalaziti kod nasumičnih NPC-eva po mapi. Uz to možete ponovo prelaziti prethodna poglavlja igre ili nasumične tamnice zarad dodatnog izazova.

No društvo ni tu nismo završili, o nikako. Sledeća velika stavka je deck building element. Drugim rečima, kako biste promenili mišljenje nekih NPC-eva ili došli do dodatnih informacija moraćete da uradite Mind/Hack, iliti pobedite ih u ”umnoj borbi” i savladate njihove unutrašnje demone koji ih štite. Istina je da ovo zvuči i izgleda prekomplikovano, ali se u suštini svodi na veoma dobro implementirani mod kartične igre, gde sa pomenutim kartama napadate protivnika, štitite sebe, ili delite buff i debuff efekte. Dobra stvar kod ovog moda jeste što ga možete preskočiti ako ga prezirete iz dna duše.

Da se ne lažemo, sistemi koji su ovde prisutni izgledaju kao da treba da pripadaju u tri različite igre ili kao da su na igri radila tri različita razvojna studija. Međutim dobra strana toga je što ćete sigurno naći nešto što će vas dovoljno zadržati kako biste Mato Anomalies prešli barem jednom, bio to zanimljiv svet, otkačeni likovi, ili čak mehanike u samoj igri.

Animacija i grafika su veoma bazični, i jasno je da je na igri radio indie studio. Ovo doduše može odbiti određenu publiku koja traži ekstreme u vizuelnoj prezentacij,i pa čak i kod anime naslova. No umetnički prikaz likova tokom visual novel segmenata i sama umetnička direkcija tokom prikaza lokacija i različitih delova ovog distopijskog grada je apsolutno na mestu. Ako studio dođe do malo jačeg budžeta, u sledećoj igri ćemo možda videti više detalja u vizuelnoj prezentaciji. Jedino što je ostalo jeste da se odluče da li će imati komplet animirane sinematike ili one u obliku strip panela.

Muzika je možda jedan od najboljih elemenata ove igre. Naime, svaka scena ili lokacija će imati sopstvenu muzičku temu. Skoro svaka numera će vas vrlo lako opčiniti, posebno ako volite zanimljive muzičke kolekcije u igrama. S druge strane, glasovna gluma, kada je ima, pogotovu na engleskom, je poprilično loša, tako da bolje da sami dajete glasove likovima dok čitate visual novel segmente igre.

Možda najveća mana igre je to što nažalost generalno izgleda i radi kao naslov iz doba PS2 konzole, sa svojim veoma generičnim JRPG sistemom i veoma prostom grafikom. Sa vedrije strane, može se videti da je razvojni tim dosta uznapredovao ako pogledamo kako je izgledala njihova prethodna igra, Hermitage: Strange Case Files.

Malo je rizično uzeti Mato po punoj ceni ako vam se neki element igre (a ima ih na pretek) u startu ne sviđa. Ako vas interesuju igre sa anime tematikom ili bar JRPG naslovi, onda definitivno dajte šansu Mato Anomalies, sigurno ćete se dobro provesti. Ako vas pak interesuje samo par elemenata u ovoj igri onda možda bolje sačekajte neki popust čisto da budete sigurni. Svaka sledeća Arrowiz igra postaje sve bolja i bolja, tako da jedva čekamo da vidimo šta će sledeće izaći iz njihove kuhinje.

Mato Anomalies je dostupan za PC, PS4, PS5, Nintendo Switch, Xbox One i Xbox Series X/S

Autor: Stefan Mitov Radojičić

Mato Anomalies