Vraćamo se u alhemičarske vode iliti kotao, i to sa trećim nastavkom u serijalu koji skoro nikada ne radi direktne nastavke sa istim likovima kao vodećim protagonistima. Dodatna zanimljiva stavka je, pored toga što sam izgleda ja ”lik za Atelier igre u Play!Zine redakciji”, Ryza 3 je zapravo prva u ovoj trilogiji koju imam prilike da igram. Mada svakako je prijatno znati da je ceo Atelier serijal ponovo oživeo, kako sa remasterima starih naslova, tako i sa novim izdanjima.
Kada pokrenete igru imaćete priliku da pogledate preview video koji će vas lako i brzo obavestiti šta se prethodno dogodilo u trilogiji. Početkom ovog dela videćemo kako se, sada već iskusna i poodrasla, Ryza vratila na svoje rodno ostrvo gde je postala glavni alhemičar koji rešava probleme svih njegovih žitelja. Neki od njenih prijatelja dolaze u posetu ali baš u tom momentu kreću novi problemi. Ryza sakuplja deo stare družine i pokojeg novog člana i kreće u novu avanturu.
Ako ste do sada igrali neku igru iz ovog serijala ili čitali opis iz prethodnih brojeva, znate da nas očekuje gotovo identična baza igre sa novinama koje mogu biti dobre ili loše, u zavisnosti od toga šta vam se svidelo ranije. Atelier serijal uvek ima istu osnovu – slatka alhemičarka koja radi na tome da bude što bolja u svom poslu, trčanje po mapama zarad sakupljanja materijala, borba sa nasumičnim čudovištima i pre svega kombinovanje i pravljenje predmeta, kako za svrhu rešavanja zadataka, tako i za borbu. Iako se ovaj serijal čvrsto drži svojih korena, skoro nikad se ne stidi da proba nešto novo. Ranije smo uvek menjali glavnog lika između igara, a Ryza je sada sa nama već treću igru. Sada imamo priliku da igramo sa do 11 likova, kako iz prethodnih delova, tako i sa nekim novim.
Lokacije po kojima ćete tražiti materijale ili jednostavno istraživati su ogromne. Čak i na sistemima kao što su Nintendo Switch ćete zaboraviti da postoji učitavanje ekrana. Iako su lokacije najčešće linearni koridori, čak i kroz šume, nećete se osećati kao da ste u totalno linearnoj igri, ali je ipak jasno da definitivno niste u open world igri. Najbolja opcija ovde je fast travel sistem koji ima više nodova nego Elden Ring i vrlo je funkcionalan. Sistem borbe je poprilično intrigantan i možda čak najkomplikovaniji do sada. Na prvi pogled je kao i svaki drugi potezni JRPG, ali zapravo više liči na akcioni sa elementima poteznog. Znam da zvuči čudno, i biće vam čudno sve dok ne skapirate kako funkcioniše. Bitke su i dalje potezne, s tim što ćete morati da sačekate da se aktiviraju akcioni poeni na vremenskoj rotaciji da biste mogli da napadnete. Napadanjem sakupljate još akcionih poena koje potom trošite za specijalne poteze.
Protivnici takođe imaju tajmer pre nego što napadnu, tako da u pravom trenutku možete da probate da blokirate njihov napad. Na ovo sve možemo dodati aktiviranje specijalnih napada, korišćenje predmeta i to da se protivnici redovno repozicioniraju, kako aktivno, tako i kada ih vi slučajno razbacate. Tu dolazimo do najvećeg problema u igri a to je da ćete često biti umlaćeni zato što se fokusirate na jednog protivnika, dok će vas ostali, koji su iza vas i van ekrana, konstantno napadati s leđa. Naravno možete promeniti aktivnog lika ili aktivnu metu, ali to i dalje ne pomaže da izbegnete bočne napade ili barem da primetite da će vas neki protivnik napasti s leđa. Sa što više karaktera na ekranu bitke postaju haotičnije, i osim ako se u potpunosti ne udubite u borbu, vrlo lako će vas savladati i najobičniji protivnik ili bar nepotrebno oštetiti.
Pored opremanja likova i talent poena, moramo se fokusirati na najbitniji deo igre koji zapravo omogućava pomenuta dva, a to je alhemija iliti glavni crafting sistem igre. Za razliku od nekih prethodnih serijala koji su se fokusirali na sklapanje materijala u stilu puzli, ovde ćete postavljati materijale različitog kvaliteta i sa različitim bonusima koje možete dodati na predmet koji hoćete da napravite, ali to će sve biti lepo segmentirano u svoje posebne lokacije u receptu. Više vam se neće desiti da napravite neku grešku. I naravno imate i opciju da vam igra sama pokupi i razvrsta materijale, što dodatno ubrzava igru kada želite da napravite 5 ili 6 mačeva i brdo napitaka. Najnovija mehanika se vrti oko titularnih ključeva iz naziva igre. Jedan od najčešćih načina da dobavite ključeve je tačno pre nego što pobedite neko čudovište. Te ključeve možete koristiti ne samo za pojačanja svojih likova tokom borbe i poboljšanje vaših crafting sposobnosti, nego i za otključavanje specifičnih barijera i kutija koje se nalaze skrivene po svetu. Sve u svemu, ovo je možda najzabavniji sistem alhemije u svim Atelier igrama.
Grafički, igra ima malo problema sa učitavanjem na Nintendo Switch konzoli, ali ako uzmemo u obzir veličinu sveta to nije toliki problem. Čitav svet i animacije su veoma lepo odrađeni (mnogo bolje nego u prethodnim igrama), a čim uđete u neku bitku igra postaje još lepša.
Glasovna gluma je za sada dostupna samo na originalnom japanskom, i iako par likova zvuče malo odraslije nego što izgledaju, sve je fino odrađeno. Muzika je s druge strane prvoklasna. Kad kod krene neka numera imaćete osećaj kao da ste u nekoj pozitivnoj i srećnoj anime avanturi. Naravno to i jeste duh igre, ali da svaka nota to tako dobro prenese, stvarno je nesvakidašnje.
Kada se Ryza 3 igra u docked modu na velikom TV-u ili ekranu, UI i tekst postaju previše mali, a bez pozadine tekst se često previše uklopi u pozadinu igre, zbog čega postaje praktično nečitljiv. Pored prekomplikovanog sistema borbe, ovo je jedna od najvećih mana igre.
Ako ste igrali prethodne Ryze igre, verovatno ste već nabavili Alchemist of the End & the Secret Key. Ako nekim čudom prvi put čujete za ovaj serijal onda bi možda bilo bolje da krenete sa prvim delom kako biste ispratili priču, ali je sasvim okej i ako odlučite da krenete sa trećim. Iako vaš lik počinje od levela 20 i dalje ćete raditi sve što biste radili na početku svake druge Atelier igre, samo malo ubrzano. Zbog toga će čak i novajlije ova igra vrlo brzo uvući u kolotečinu craftovanja i alhemisanja.
Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key je dostupan za PC, PS4, PS5 i Nintendo Switch
Autor: Stefan Mitov Radojičić
Igru ustupio: CD Media
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.