Kad god se javi potreba da govorim o Super Mariju, ja ne mogu a da ne pomenem činjenicu da ne znam ni jednu drugu franšizu video igara, koja se oprobala u više žanrova nego što je to čuveni brka uradio. Osim sportskih simulacija i “parti” igara za koje ste svi čuli, Mariju osim nezaobilaznih platformera, odlično od ruke idu i RPG naslovi.
Neki od njih uključuju Luiđija kao zaseban serijal, neki pak Marija napravljenog od papira, ali igra koja je pred nama je rimejk one koja je započela celu ovu RPG kategoriju serijala. Originalno objavljen za Super Nintendo, Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, dokazao je da voljeni vodoinstalater može odlično da se pokaže i u okruženju poteznih RPG igara, pa je tako zaslužio i ovaj rimejk, skoro tri decenije kasnije.
Nažalost, iako sam se oprobao u mnogim Mario RPG naslovima, konkretno ovaj u vreme izlaska nisam imao priliku da zaigram. Ali ono što jesam tokom godina video od originalne igre, odmah me je navelo da zaključim da se ovaj rimejk i ne razlikuje tako mnogo od izvornog materijala. Zapravo, po pitanju samog gejmpleja, lokacija i priče, gotovo da ne mogu da uočim neke značajne razlike.
U tom smislu, ovde ćete dobiti jedno, u potpunosti retro iskustvo. Bez obzira na to kako igra izgleda sada, čim osetite njene sirove mehanike i težinu koja vas ne potcenjuje, vratićete se u devedesete godine prošlog veka. Nebitno da li ste tada bili rođeni ili taj period uopšte smatrate nostalgičnim, ova igra ima tu moć da vas potpuno uvuče na svoj teren.
Igra je za standard klasičnog RPG naslova, poprilično kratka. Za prelazak vam neće biti potrebno više od 15 sati, mada i to je direktno vezano za stepen uspešnosti pri igranju. Dok su pravila igre i potezi koje možete koristiti jako jednostavni i ne uvode se prebrzo kroz igru, količina izazova nije zanemarljiva. Ukoliko uđete nespremni u borbu, ne osetite dobro ritam akcije ili ne daj Bože niste skoro sačuvali status, igra vam može potrajati i osetno duže.
Po samom izvođenju, ovo je potezni RPG. Likovi stupaju u akciju na smenu, tu su standardne komande poput odbrane, napada, bežanja, korišćenja predmeta ili magijskih napada. A borbe su predstavljene iz polu-ptičje perspektive tako da se cela akcija odigrava na ekranu bez da se kamera mora pomerati. No osim standardnih stvari koje možete očekivati u poteznom RPG naslovu, tu su i par sitnica karakterističnih za Mariov RPG opus.
Jedna od najzanimljivijih mehanika koje su se provlačile i kroz ostale naslove serijala, jeste korišćenje tajminga. Drugim rečima, prilikom napadanja i odbrane, postoji maleni “prozor prilike”. Ukoliko pritisnete dugme u tačnom trenutku pri napadu, napad ne samo da će biti jači već će uticati i na ostale protivnike. A ukoliko pogodite momenat pri odbrani, u potpunosti ćete anulirati protivnički napad.
Ovaj momenat je izuzetno kratak. Po slobodnoj proceni rekao bih da traje oko četvrtinu sekunde i jedini nagoveštaj koji vam pruža jeste znak upozorenja iznad glave vašeg karaktera. Međutim dok vi primetite ovaj znak, već će biti kasno za reagovanje. Tako da u tom smislu, ovo služi više kao pomoć da znate za ubuduće kada se ova prilika javlja. I da što više vežbate pogađanje pravog trenutka.
Vrlo je verovatno da ovu mehaniku nećete najbolje koristiti u početku, naročito kada se pojave novi protivnici koji napadaju u drugačijem ritmu. Ali kada jednom ovladate tempiranjem, bićete praktično nepobedivi.
Priča igre je osvežavajuća u odnosu na klasičnu Mariovu formulu i ovaj put u igru uvodi nove negativce protiv kojih će Mario morati da udruži snage čak i sa Bauzerom, ne bi li ceo svet vratili u pređašnje stanje. A osim jako maštovitog dizajna karaktera, kompletan svet odaje nešto drugačiji utisak od klasične Mariove avanture.
Rekao bih da je ton cele igre nešto mračniji, a u kombinaciji sa retro utiskom ovo zajedno čini jednu zaista posebnu avanturu. Likovi kakvi se ne viđaju često i okruženja u kakva Mario retko zalazi, meni su s lakoćom ovu igru učinili jednom od najzanimljivijih u serijalu, po pitanju lokacija i generalnog dizajna.
Ono što je interesantno po pitanju grafike, jeste količina truda da se zadrži vizuelni stil originalne igre. Sva okruženja su naravno ponovo nacrtana u visokoj definiciji, karakteri od nule modelirani, ali tek kada se igra uporedi sa starom, vidi se da je u pitanju slučaj sjajne restauracije. Međutim, ovo sa sobom povlači i jedan interesantan momenat koji nisam primetio da je bilo ko još pominjao.
Kako je igra praktično preslikan original sa konzole u čije vreme je standard televizora bio sa odnosom stranica 4:3 a danas je to 16:9, igra na modernim ekranima izgleda nekako… spljošteno. Kao da je slika razvučena pa su se proporcije likova i okruženja deformisale. Ovo me je navelo da pokušam i promenim odnos stranica ekrana i bio sam zapanjen rezultatom.
Osim par objekata za koje se da primetiti da u 4:3 režimu nisu idealni, poput lopte koja je sada bila izdužena, ostatak igre za mene je izgledao idealno. Kao da je igra trebalo ovako da izgleda od samog početka. Mario nije bio zdepast, svet nije bio zdrobljen i cela igra je izgledala daleko bolje. Ovo možda jeste moj subjektivni utisak, ali obavezno probajte da promenite podešavanja televizora (sama Switch konzola ne podržava takvu izmenu) i procenite sami.
Kada se svi utisci saberu, Super Mario RPG je jedna fenomenalna retro avantura. Njen duh iz prošlosti osvežava tržište igara i na scenu vraća jednu davno zaboravljenu igru, koja već dugo zaslužuje da dobije rimejk ovakvog kalibra. Od mene apsolutna preporuka, naročito ukoliko volite Marija i RPG igre. Ali i ukoliko su vam ovi naslovi strani, dajte joj šansu. Ovo je svakako jedna od poslednjih sjajnih igara objavljenih u 2023. godini.
Super Mario RPG je dostupan za Nintendo Switch
Autor: Milan Živković
Igru ustupio: CD Media
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.