Dosta mlađi ja bi verovatno mrzeo ovu igru iz dna duše. Kao neko ko je praktično ostavio svoje tinejdžerske godine igrajući Warcraft 3 pre dvadesetak godina, i ko i dan-danas mašta o danu kada će se pojaviti Warcraft 4, Warcraft Rumble bi trebalo da bude uvreda za sve ono što jedan fan strategija u realnom vremenu (RTS) voli. A ipak, evo nas ovde, gde se upravo spremam da pišem uglavnom hvalospeve o ovoj akcionoj mobilnoj strategiji. Kada je Warcraft Rumble prvi put najavljen prošle godine, nisam osetio praktično ništa drugo do duboko razočarenje. Oh ne, pomislio sam, evo ga i poslednji ekser na kovčegu ideje da ćemo ikada ponovo videti pravu novu Warcraft strategiju. Ono što sam tada video na trejlerima izgledalo mi je kao još jedna jeftina mobilna igra.
A ipak, kada su najavili da globalno lansiranje kreće na prvi dan ovogodišnjeg BlizzCon-a, rešio sam da instaliram igru. Delom zbog poslovnih razloga, jer je u pitanju potencijalno buduća popularna igra, a delom jer sam još uvek klasični Warcraft fan, koji će probati sve što nosi to ime na sebi. A onda se desilo neočekivano – proveo sam ceo taj vikend praktično se ne skidajući sa telefona, igrajući Warcraft Rumble non-stop. Hajde da vidimo šta je Warcraft Rumble.
Po oprobanom receptu ove kompanije, koji dokazano radi već 30 godina, Blizzard je uzeo uspešnu formulu (Clash Royale) i svojim inovacijama je redefinisao do savršenstva. Dizajneri igre je opisuju kao akcionu strategiju u realnom vremenu i mislim da joj taj opis savršeno leži. Osnova svega su „Minis“, odnosno jedinice koje stavljate u vašu armiju (deck/build). Igra trenutno poseduje ukupno 69 Minis. Od toga, 14 su takozvani lideri (Leaders), koji predstavljaju poznate likove iz Warcraft univerzuma, a 55 su „Troops“, odnosno raznolike jedinice koje znamo iz Warcraft strategija i WoW-a.
Armije za svakog lidera sastavljate pre nego što krenete partiju. Armija se sastoji od lidera i 6 jedinica (Troops) po vašem izboru. Jedinice su šarenolike i ispunjavaju veliki broj uloga, što sastavljanje vaše armije čini podjednako zabavnim kao i samo igranje partija. Neke od osobina (Traits) koje jedinice imaju su tenkovi čija je uloga da štite slabije jedinice, leteće jedinice, brze trupe, one sa otrovnim napadom, i slično. Da ne bismo gubili vreme u nabrajanju, dovoljno je reći da trenutno postoje čak 37 ovih „Traits“ u igri, da ih većina jedinica ima nekoliko, i da nalaženje prave kombinacije jedinica sa pravim osobinama za svaki izazov je pravo uživanje. Na kraju, tu su i talenti koje otključavate za svakog Minis, a koji mogu drastično promeniti način na koji ta jedinica utiče na partije.
Kada sastavite vašu željenu armiju, vreme je za partiju. U svojoj osnovi, partije se odigravaju vrlo slično kao i u Clash Royale. Jednom kada ih odigrate, vaše jedince se same kreću, napadaju i koriste svoje osobine, što na prvi pogled deluje kao da umanjuje stratešku dubinu i oduzima odluke od igrača. Međutim, ovo jednostavno nije tačno. Partije u Warcraft Rumble su veoma brze i dinamične, traju svega tri i po minuta pre nego što krene overtime, i umeju da budu neverovatno napete i uzbudljive. Svaka partija je kao zagonetka koju morate da rešite u kratkom roku. Morate da donosite odluke u deliću sekunde, pravilno tempirate odbranu i napad, postavljate jedinice tako da iz njih izvučete maksimum u datim okolnostima, izgradite partiju tako da dođete do pobede. Svaka i najmanja greška ili pogrešan potez vas mogu koštati pobede.
Ono što je Blizzard uradio fantastično u odnosu na Clash Royale jeste što je u startu ponudio zaista ogromnu količinu sadržaja za jednog igrača. Warcraft Rumble je prevashodno fokusiran na singlplejer sadržaj i to je njegova glavna snaga. Uvek ćete imati nešto da radite kada god osetite da ste negde možda udarili u zid što se tiče progresa. Glavna kampanja je odrađena fenomenalno i samo ona vam može pružiti mesece zabave. Dizajnirana je tako što širom Azerota (glavne planete u Warcraft svetu) idete kroz čuvene lokacije i tu se borite sa legendarnim ličnostima iz sveta Warcrafta i njihovim armijama. Trenutno postoji 15 lokacija i svaka ima 5 misija gde se borimo protiv čuvenih protivnika. Svaka je izazov za sebe koji zahteva adekvatno osmišljavanje strategije i sastavljanje odgovarajuće armije da se odgovori izazovu. I onda, naravno, i besprekornu egzekuciju strategije tokom same borbe u toj misiji.
Svaka od ovih misija ne samo da ima bitku sa čuvenim protivnikom koji ima jedinstvene osobine, nego su i same mape izazov koji treba odgonetnuti. I to je ono što ja lično i najviše volim u ovoj igri – svaka od trenutnih 75 misija kampanje je jedinstveno dizajnirana. Mape imaju različit raspored i broj putanja i resursa, jedinstvene mehanike, različite veličine, nekad idu u visinu, nekad u dubinu… Zaista, ovde se najbolje vidi da iza ove igre stoji studio sa decenijama iskustva pravljenja vrhunskih strateških igara. Mape su ne samo vrhunski dizajnirane u gejmplej smislu, nego su i estetski veoma ugodne oku i zaista uspešno prenose taj osećaj putovanja kroz raznolike lokacije Azerota. I u okviru samih regiona svaka mapa imaju svoju jedinstvenu temu i unikatan izgled. Blizzard apsolutno nije štedeo resurse da ovde postavi nove standarde dizajniranja mapa za mobilne strategije.
Kada pređete običnu kampanju, tada tek kreće pravi izazov. Za svaki od regiona se otvara i „Heroic“ kampanja, gde su protivnici drastično jači i dobijaju neke nove osobine koje dodatno otežavaju borbu. Posebno volim što, da bi dobio nagrade, svaka Heroic misija mora da se pređe sa svakom od „familija“ jedinica (Alliance, Horde, Beast, Undead i Blackrock), jer tako donosi više izazova i problema koje treba rešiti. No, ni tu nije kraj sadržaja. U pauzama između Heroic misija, kako biste unapredili svoje jedinice i armije, možete igrati Dungeons, Quests i Arclight Surge modove. Svaki od ovih modova donosi nove izazove i dizajniran je da igračima da način da vremenom unaprede jedinice kada osete da su se zaglavili u Heroic kampanji. Naravno, za one koji vole izazov igranja protiv drugih ljudi, tu je i PvP režim igre.
Vizuelno, Blizzard još jednom potvrđuje da mu nema ravnog. Već sam pričao o velikom broju unikatnih mapa bogatih detaljima, tako da se neću vraćati na to. Umesto toga, dodaću da su jedinice vizuelno sjajno dizajnirane u duhu koncepta da su one zapravo minijaturne figurice unutar neke arkadne mašine u Azerotu koje su „oživele“. I animacije i 3D modeli jedinica su odlični i zabavni. Na to treba dodati i uvek odličan korisnički interfejs Blizzarda, koji i ovde postavlja nove standarde za mobilne igre. Vizuelni kvalitet prati i kvalitet zvuka, počev od legendarnih Warcraft muzičkih tema za svaku mapu, do sjajnih zvučnih efekata i glasova jedinica.
Dakle, gejmplej je zarazan i zabavan, singlplejer kampanja bogata sadržajem i strateški izazovna, a celokupna igra zvuči i izgleda fantastično. No, sada je red da vidimo i koji su to problemi sa igrom. Prvo i glavno, jednostavno moramo da pričamo o ekstremno predatorskim mikrotransakcijama. Kada je u pitanju način monetizacije igre, ovde je posredi klasična mobilna mamipara. Sve Minis koje smo pomenuli (njih 69) se otključavaju kupovinom novčićima (Coins) u prodavnici. Celu kolekciju ćete relativno brzo popuniti i posedovati sve jedinice, ali tek tada počinje pravi grajnd. Naime, svaka jedinica se može unaprediti da bude Uncommon, Rare, Epic i Legendary. Ovo im dodaje nove levele, otvara slotove za talente i generalno ih čini boljim. Za Uncommon je potrebno kupiti 4 kopija tog Mini, za Rare 14, za Epic 39, a za Legendary iskreno ni sam ne znam koliko. U trenutku dok ovo pišem, igru veoma aktivno igram već skoro dva meseca, a još nisam sakupio ni za jednu jedinu Epic jedinicu. Istini za volju, ovo nije toliko loše koliko zvuči, jer to nije toliko presudno još uvek za napredak (završio sam 25 od 75 Heroic misija), ali čisto da vam oslikam koliko je proces spor. Naravno, uvek možete kupiti Coins za prvi novac i ubrzati kupovinu jedinica da biste nadogradili svoje Minis.
Tu su onda i pomenuti talenti, koji se isto kupuju i koji su veoma bitni, a koštaju više nego sam Mini, a za koje slotove otključavate jedino pomenutim unapređivanjem vaših Minis na veću retkost. Na kraju, tu je i najbitnija stvar – leveli vaših Minis, od kojih zavisi vaš progres kroz Heroic kampanju jer su mnoge misije toliko teške da se čak ne mogu dobiti ni sa dva levela jačom armijom od preporučene, kamoli ako je vaša armija manjeg levela. I onda na sve te zidove na koje naletite (posebno nedostatak talenata), igra će vam često u prodavnici bacati „specijalne ponude“ koje deluju jako primamljivo za to što nude u odnosu na standardne cene, a vremenski su ograničene, nakon čega nestaju. Prosto rečeno, igra koristi sve psihološke metode da eksploatiše vašu slabost i natera vas da pokleknete i potrošite novac.
Moram da priznam da sam i sam pao i potrošio određenu količinu para na igru pre nego što sam rešio da više ne padam na te trikove. Da se razumemo, u suštini nije potrebno da trošite pare na ovu igru ukoliko vam ne smeta izuzetno spor progres i igrate veoma rekreativno, ali nailazićete često na situacije kada će vas frustrirati što nemate potrebne talente ili level jedinica i poželeti da potrošite pare na „dobar dil“ koji vam igra nabija u facu. Ukoliko ne umete da kontrolišete poriv da trošite novac, a nemate novca za trošenje, možda je najbolje da izbegavate ovu igru, jer će vas stavljati na opasne testove samokontrole.
Osim ovih malicioznih metoda monetizacije, drugi problemi o kojima treba pričati su tehničke prirode. Pre svega, igra je neverovatno loše optimizovana kada je u pitanju potrošnja baterije. Warcraft Rumble će pojesti vašu bateriju izuzetno brzo, i definitivno nije igra za igrati ukoliko znate da nećete uskoro imati priliku da napunite telefon. I sam telefon će umeti da se pregreje nakon intenzivnog igranja. Tu su još i neverovatno dugačka učitavanja, koja nekako ubijaju koncept brze igre gde partije traju par minuta. Džaba par minuta partija, kad mi ekran učitavanja oduzme još par minuta. Konačno, tu su česte greške koje iskaču nasumično, kao i restartovanja aplikacije prilikom dugih učitavanja. Ovo su neki tehnički problemi koje Blizzard već skoro dva meseca od lansiranja igre još uvek nije rešio. Treba pomenuti i da neki ljudi imaju problema sa performansama igre, ali ja lično to nisam osetio.
Warcraft Rumble je jedna fantastična i zarazna mobilna strategija koja nudi obilje zabavnih izazova i gomilu sadržaja koji će vas držati mesecima. Uz Blizzardov prepoznatljivi vizuelni kvalitet i brigu o detaljima, ovo je trenutno najbolje mobilno strateško iskustvo na tržištu. Nažalost, predatorske taktike eksploatacije ljudske psihe zarad izvlačenja para su ozbiljan problem, ali to je deo jedne šire slike problema mobilnih free-to-play igara.
Warcraft Rumble je dostupan za Android i iOS
Autor: Nikola Savić
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.