Uvek mi je drago kada vidim da mali studio ima velike ambicije pa još ima i relativno dobru podršku izdavača. Originalnih ideja je sve manje i živimo u svetu nastavaka, rimejka i live servisa koji iskreno postaju dosadni. Indie igre i manje (AA) igre pokušavaju da se proguraju u mainstream gaming i jako malo ih uspe. Banishers: Ghosts of New Eden je, na sreću, jedna od uspešnijih.
U svojoj osnovi, Banishers je akciona igra iz trećeg lica, i to poprilično bazična. Ono gde se Banishers izdvaja je u priči i gameplay mehanikama koje imaju sjajnu ideju, ali realizaciji je ipak falilo još malo kuvanja.
Priča prati Anteu Duarte i Red mac Raith, Banishere koji su lovci na duhove u vreme kolonizacije Amerike cca 1695. Njih dvoje su u romantičnoj vezi i avantura ih vodi u gradić New Eden koji je posednut od strane nekog duha. Njihov prijatelj i sveštenik koji je bio u tom gradu pre njih, umire i ostavlja im poruku da u ovom gradu nešto nije kako treba. Naime, ovaj grad ne zaposeda običan duh, već Noćna Mora koja ubrzo na početku igre ubija Anteu. Red biva pošteđen i zatiče svoju voljenu koja ga sada uhodi. Njihova misija od tog momenta postaje prosta: pronaći telo Antee, sahraniti je i pustiti njen duh u nepoznatu smrt ili je vratiti u život. Tu kreće draž ove igre. Tokom ove konverzacije, Red ima opciju da izabere zakletvu da joj pusti duh u nebesa ili da je vrati u život, s obzirom na to da vraćanje u život zahteva esenciju živih ljudi, žrtvovanje. Iako vas ova zakletva ne obavezuje na tok dalje igre, stavlja vrlo moralno pitanje na igrača i njegove izbore za dalji tok priče, koji su mi se mnogo dopali.
Na putu nazad za New Eden, Red i Antea će prolaziti kroz uklete lokacije i pokušavati da dignu veo misterije oko Noćne More ali i da pomognu lokalnim žiteljima. Tokom avanture ćete često sretati ljude koji imaju svoje lične duhove i rešavati misteriju zašto su ukleti i kako su duh, to jest žrtva i neka osoba povezani. Ovaj sistem je na prvi pogled odličan, ali se brzo ispostavi da su misterije jako skriptovane i da je samo bitno da pronađete dokaze koji će biti vrlo jasno označeni po određenim lokacijama. Igra vam maltene ne dozvoljava da pogrešite ili da donesete pogrešne zaključke, već vam samo na kraju istrage stavlja na izbor da li ćete da oslobodite duha, da ga „banišujete“ ili da žrtvujete osobu koja je posednuta kako biste Antei dali esenciju za oživljavanje. Pošto su većina ovih misterija vrlo sive, u smislu da nikada osoba koja je posednuta nije super nevina, igra vam daje izbor za žrtvu i na vama je da se nahodite prema tome kako želite ili prema inicijalnom obećanju prema Antei.
Kroz celu avanturu se nalazite u još retko naseljenim delovima Amerike i grafika se trudi da vrlo lepo prikaže i dalje prirodni pejzaž. Od šuma, preko planina, močvara i stepa, svaki deo igre je vrlo lep na oko sa puno detalja. Iako vam igra ne dozvoljava mnogo istraživanja i silaženja sa linarnog puta, u par momenata kada to i uspete, videćete da su se developeri trudili da svaki ćošak bude unikatan.
Priča je sve u svemu interesantna i kompletna. Fenomenalna glasovna gluma apsolutno svih karaktera vam dozvoljava da se unesete u narativ i odluke koje donosite Iako nisu toliko bitne za gameplay, mogu da budu bitne za emotivno investiranje igrača. Odnos između Antee i Reda je lepo napisan, sa puno izliva emocija i vidi se da im je vrlo stalo jedno do drugog. Jedino što me je malo zbunilo je količina privatnih informacija koje ne dele međusobno iako bi trebalo da su u braku (ili barem mislim da su u braku). Mislim da je ovako urađeno da bi se igraču približili likovi ali je vrlo neprirodno ako gledamo iz njihove perspektive.
Ustanovili smo da Banishers ima sjajnu priču, narativ i glasovnu glumu, ali kakav je gameplay? E tu se jasno vidi da ovo nije visokobudžetni naslov i gameplay je po mom mišljenju najslabiji deo igre.
Kao što sam rekao, ovo je akcija iz trećeg lica koja ima neke sličnosti sa Soulslike igrama ali je znatno lakša i trapavija. Kada se igra otvori, Red je glavni lik koga vodite dok je Antea duh koga možete da pozovete da vas obuzme i dobijete nove sposobnosti. Red je opremljen mačem i magičnom bakljom kojom mlatara po neprijateljima, dok Antea ima spektralne sposobnosti i magije. Kombinovanjem fizičke i spektralne bitke, na papiru dobijate dubok, ali u praksi plitak sistem borbe. Mali broj različitih neprijatelja ne pomaže ovoj situaciji jer ćete vrlo brzo ukapirati koje kombinacije rade a koje ne. Fizička, posednuta stvorenja su osetljiva na mač, dok su spektralna na magiju, to jest Anteu. Antea ne može permanentno da zaposedne Reda već ima određenu količinu vremena, to jest snage koju koristi kao HP i kao Manu. Ako vas ubiju dok ste u Antea formi, vraćate se instant na Reda, ali ako nastradate kao Red tu se vaša igra završava.
Kretanje u borbama je trapavo i oštro – ako se fokusirate na neprijatelja, Red se kreće apsolutno pravom linijom kao na šinama, a animacije borbe izgledaju vrlo skriptovane u smislu da su vrlo grube. Možete dodati unapređenja na vašu postojeću opremu kroz vrlo bazičan krafting sistem sa kojim otključavate samo sledeće nivoe vaše opreme ako sakupite dovoljno određenih materijala. Igra podržava i leveling sistem gde kroz vrlo bazično drvo sposobnosti birate vaš stil igre. Red i Antea imaju odvojene izbore tako da imate u suštini dosta izbora za promenu stila igre, koji na kraju nije ni toliko bitan.
U Banishers: Ghosts of New Eden sam ušao bez ikakvih očekivanja i predrasuda, jedino što sam znao je da nije AAA igra puna modernih gluposti. Na kraju, igru sam završio sa osmehom na licu bez obzira na tešku priču i rezoluciju. Igra mi je ispričala priču, uvela me u svoj narativ i bez obzira na svoje nedostatke, uvek ću je pamtiti i sigurno ću joj se vratiti u budućnosti. Banishers: Ghosts of New Eden je kao stari film koji ste gledali sto puta i koji upalite barem jednom godišnje i pogledate sa zadovoljstvom.
Banishers: Ghosts of New Eden je dostupan za PS5, PC, Xbox Series X/S
Autor: Igor Totić
Igru ustupio: Iris Mega
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.