Taopank bolji nego sajberpank: Nine Sols recenzija

Mislim da u globalnom iščekivanju nastavka Hollow Knighta, zvanog Silksong, i bezbroj pomeranja datuma izlaska da se više ni ne zna kada ćemo dobiti naslednika potencijalno najbolje metroidvanie svih vremena, izlazi Nine Sols koji redefiniše formulu, pre svega borbe i atmosfere, razvijajući nešto potpuno sveže, pogotovu za ljubitelje ovog žanra. Nine Sols briljira na skoro svim frontovima, ali počeo bih pre svega od postavke i narativa, smeštenog u vrlo specifičan Taopunk svet koji kombinuje taoističku mitologiju i fantaziju sa sajberpank elementima.

Nine Sols prati naočigled tipična osvetnička priča. U ulozi Ji, cilj vam je da se osvetite devetorici gospodara napuštenog, naizgled utopijskog grada Novi Kunlun, čije mačkaste vladare ljudi obožavaju kao bogove. Kako se priča bude odmotavala, otkrivaće se nešto intrigantniji narativ, iznenađujuće mračnijeg tona nego što se može pretpostaviti. Same sekvence razvoja karaktera i priče su dobile znatno više pažnje nego u većini igara ovog žanra, te su par glavnih likova, kao i zlikovaca, razvijeni do te mere da ćete osetiti sentiment prema svakome, gde se moral ponovo stavlja u neku sivu zonu kada govorimo o motivacijama i jedne i druge strane.

Radnja se realizuje i kroz manga panele u određenim situacijama, i to na najbolji mogući način, kroz ilustrovanje nekih od najbitnijih delova priče, uz prelep crtež i vrlo jako izraženu emociju i motivaciju likova. Često ćete nositi i poklončiće vašim saborcima i prijateljima koji će takođe razvijati neke svoje lične priče, i davajući vam čak i nove mehanike i unapređenja za vaše sposobnosti. Priča ne odudara nekim vanserijskim idejama, ali definitivno predstavlja intrigantno iskustvo od početka do kraja, lako vas investira u karaktere i predstavlja odličan način da se premosti ekspozicija između ključnih događaja.

Što se tiče same borbe, koja je u najvećem fokusu, ona je solidno, čak veoma teška, često premašujući svoju inspiraciju u vidu Sekira. Gejmplej se konstantno razvija, tipično za metroidvaniu, što po principu kretanja i sposobnosti vašeg lika, što po principu borbe. Često ćete umirati, pogotovu ako uletite pravo među neprijatelje. AI je poprilično pametan i dosta boss neprijatelja će pokušati da vas satera u ćošak sa različitim kombinacijama vaših sposobnosti. Ovde borba zahteva znatno metodičniji pristup za razliku od HK, gde većina udaraca može da se parira ili deflektuje, otvarajući šansu za kontra udarce ili kontra talisman koji možete iskoristiti da detonirate za veliku štetu. Kada primite štetu, ne postoji kratak period neuništivosti kao u većini metroidvania, već protivnici mogu konstantno da vas kombouju, ubijajući vas iz svega nekoliko udaraca.

Iako igra počinje sa bazičnim sposobnostima i nešto sporijim tempom, sve to se dosta ubrzava kroz razne skilove koje ćete otključavati iskustvenim poenima, kao i žadovima koje možete nositi na sebi u određenim kombinacijama, dajući vam dodatne pogodnosti, slično aksesoarima. Dizajn protivnika je maestralan, vrlo originalan i pre svega diverzifikovan, u smislu velikog broja različitih neprijatelja i boss-eva na koje ćete naletati, često zahtevajući promenu pristupa borbi koji ste neposredno koristili. Borba se neće svideti svima, iako doduše imate opciju za Story mod koji značajno olakšava ovaj aspekat, ali će i dalje zahtevati opreznost. Ono što takođe neće štimati pojedinim igračima jeste inicijativa da se manji protivnici često preskaču, s obzirom na loš odnos nagrade i rizika borbe sa njima, mada ovo jeste čest problem u igrama koje se zasnivaju na čekpoint sistemima i gubitkom valute i xp-a kada poginete ako ne uspete da ih povratite.

Dizajn zagonetki, platformisanja i hakovanja je dovoljno izazovan da vam nikada neće dosaditi, a ujedno i dovoljno jednostavan tako da ne remeti tempo same igre i priče. Ipak, ono što ovde primarno briljira jeste apsolutno neverovatan vizuelni stil i atmosfera, koja ne samo da spaja sajberpank sa taoizmom, nego odiše prelepim ručno crtanim animacijama i pejzažima na svakom koraku. Novi Kunlun je savršena mikstura tradicionalnog religioznog sa SF tehnologijom koja prepliće ne samo okruženja već i likove. Simbolika taoizma se vrlo često provlači ne samo kroz dijaloge, već i kroz okruženje, pa čak i kroz to šta svaki od devet Solsa predstavlja. Uz to se pridružuje interesantna muzička podloga koja ponekad ume delovati dosta neistaknuto, dok će često postojati trenuci gde se tipični tradicionalni motivi obogaćuju nečim modernim, čak i a capella pevanjem, koje ume da unosi i neki nemir i mistiku u već mističan i mračan svet.

Voleo bih da pričam o Nine Solsu još jako dugo, mada mislim da bi to bilo previše strana, čak i za ovaj naš časopis. Problem sa ovom igrom je što treba da se iskusi, iako inicijalno možda neće delovati tako privlačno kao neke druge metroidvanie, ponajviše zbog svoje vrlo distinktne težine. Međutim u Nine Sols treba ući slepo, makar zbog doživljaja prelepih okruženja i mesta koje će Ji posetiti u svom podvigu. Ovde ima dosta malih tajni, što vezanih za borbu ili za specifične mehanike putovanja i opšteg lavirintiranja kroz svet koji je jako isprepleten i ima izraženu vertikalnost.

Imaćete par problema koji nisu tehničke prirode, s obzirom da igra radi maestralno i na starijim konfiguracijama, bez većih problema i bagova. Problemi o kojima govorim su dizajnerske prirode, gde se tipa ne možete teleportovati na svaki čekpoint koji ste posetili, već samo na poslednji i slično. Te minuse je lako prebroditi jer su debelo nadbrojani pozitivnim aspektima koje Nine Sols donosi. Do te mere, da sam i zaboravio na Silksong, pošto je sada Nine Sols jako lako zauzeo to mesto koje je držao Hollow Knight kao „metroidvania koju treba nadmašiti“.

Nine Sols je dostupan za PC, PS4 i Nintendo Switch

Igru ustupio: Red Candle Games

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.