Domaća Scena

Intervju sa Mirkom Topalskim: O karijeri i radu na igri Bots-4 Defense

Spremili smo vam intervju sa veoma uticajnim članom domaće industrije video igara, Mirkom Topalskim – iskusnim muzičarom, suosnivačem Srpske Gejming Asocijacije (SGA), i pre svega, gejmerom. Fokus ovog razgovora je na prvom projektu Danube Games studija koji predvodi Mirko, kao i na njegovoj karijeri u game devu u Srbiji. Ako planirate da se upustite u razvoj video igara ili biste želeli da vašu ljubav prema muzici prenesete u gejming, obavezno poslušajte šta je Mirko imao da kaže!

Dobrodošao Mirko! Jedan si od osnivača Eipix Entertainmenta i SGA. Kakav je osećaj biti jedan od predvodnika u rastu domaće game dev scene?

Mirko: Moram da priznam, zvuči kao kliše, ali zaista, sve je bilo mnogo drugačije pre otprilike dvadeset godina kada sam počeo profesionalno da se bavim razvojem video igara. Taj put sam započeo iz ljubavi prema umetnosti, muzici, i naravno, igrama. Ušao sam u gejming sa stavom “šta zna dete šta je sto kila, uzelo pa nosi.” Da sam tada znao koliko će biti teško, nisam siguran da bih se odlučio na taj korak (šalim se, naravno da bih).

Kada smo počeli da razvijamo našu prvu igru 2005. godine, YouTube se tek pojavio. Pravili smo svoj engine od nule i radili tri godine, danonoćno, kako bismo stvorili naše prvo gejmersko čedo – Pyroblazer. Iako nije ostvario značajan uspeh na svetskom tržištu 2008. godine, nismo odustali. Mnogo godina kasnije postigli smo značajne uspehe sa Hidden Object igrama i drugim projektima. Osim toga, bio sam jedan od osnivača SGA i imao sam priliku da doprinosim rastu industrije u Srbiji, što je za mene neprocenjivo i duboko emotivno iskustvo.

Na tu temu, pronašli smo podatak da si u saradnji sa Educons Univerzitetom iz Sremske Kamenice doprineo razvoju obrazovnog programa za development video igara u Srbiji. Da li možeš da nam opišeš to iskustvo?

Mirko: Iskreno, više se ni ne sećam tačno koje godine je to bilo, ali znam da tada nije bilo puno visokoobrazovnih institucija koje su nudile programe iz gejminga, što se danas drastično promenilo. Saradnja sa Educons Univerzitetom bila je deo mog šireg cilja da povećamo nivo edukacije i prakse u game dev industriji u Srbiji. Kreirali smo program koji omogućava studentima da steknu praktična znanja koja su direktno primenljiva u industriji. Danas takvih programa ima na pretek, kako kod nas, tako i u inostranstvu, a posebno na internetu.

Fast forward u 2024. godinu, na Steamu se pojavila igra Bots-4 Defense od Danube Games studija. Reci nam nešto o timu. Koliko članova broji i koliko dugo ste na okupu?

Mirko: Bots-4 Defense je prvenac novog studija Danube Games. Imamo dva stalna člana i mene, koji produciram projekat i pokušavam da tim izvedem na pravi put. Tu je, naravno, i pomoć jednog marketara i jednog sjajnog outsource ilustratora. Na igri radimo već oko dve godine. Ime tima inspirisano je činjenicom da su dva člana tima u Beogradu, dok smo ilustrator i ja u Novom Sadu.

Kako bi našim čitaocima opisao Bots-4 Defense? Zbog čega ste se za prvi projekat odlučili baš za tower defense igru? Koliko dugo radite na igri?

Mirko: Bots-4 Defense je akciona Tower Defense igra za jednog do četiri igrača. U pitanju je kombinacija Lane Tower Defense tipa igre, poput Plants vs. Zombies, i couch co-op igara poput Towerfall Ascension-a. Relativno jedinstvena ideja je da igrači mogu da se udruže i igraju zajedno na jednom računaru (a u budućnosti i na konzolama) ili online. Igra postaje izuzetno zabavna kada više igrača igra zajedno, stvarajući totalni haos na ekranu sa mecima, tehno-bubama koje su glavni antagonisti i našim robotskim herojima koji mogu da postavljaju kule, koriste ručne napade i širok dijapazon dodatnih oružja. Naši botovi mogu da premeštaju kule, spajaju ih u naprednije verzije, pa čak i da ih udaraju kako bi postigli specifične efekte. Svemirske tehno-bube možda nisu najinovativniji neprijatelji, ali time odajemo počast klasicima naučne fantastike i gejminga poput Starship Troopers, Starcraft, i Alien. Trudili smo se da pozadinska priča bude humoristična, a da li smo uspeli, saznaćemo uskoro.

Kakvoj publici je Bots-4 Defense namenjen? Da li se iza svog tog šarma krije ozbiljna igra koja zahteva dosta timskog rada, snalažljivosti i strateškog razmišljanja?

Mirko: Igra je dizajnirana da bude bez krvi, i uprkos činjenici da igrači uništavaju tehno-bube, trudili smo se da nasilje svedemo na minimum i učinimo ga što humorističnijim, što je čini prikladnom za široku publiku. Naravno, postoji kampanja za jednog igrača, ali igra zaista dolazi do punog potencijala kada se igra sa prijateljima (ili neprijateljima, jer razmatramo dodavanje PVP moda). Trenutno se borimo sa balansiranjem dubine i kompleksnosti sa jedne strane i intuitivnosti i zabave sa druge strane, ali svakako nam je cilj da igra ima dubok strateški potencijal uz mogućnost arkadne zabave.

Koji segment razvoja igre vam je predstavio najveći izazov?

Mirko: Najveći izazov je upravo balansiranje dubine i kompleksnosti igre, zajedno sa odabirom koje ideje implementirati, jer imamo mnogo ideja, ali mali tim i ograničeno vreme.

Kakvi su bili dosadašnji komentari i utisci o besplatnom Steam demou?

Mirko: Tek smo nedavno najavili igru, tako da je još uvek malo ljudi igralo, ali odmah smo primetili da se osmeh ne skida sa lica kada više od jednog igrača preuzme kontrolere. Ako neko želi da isproba igru, može to učiniti preuzimanjem besplatnog demoa na Steamu. Dužina demoa je oko pedeset minuta, a prosečno vreme igranja je oko četrdeset što je dobar znak. Takođe, wishlistovanje igre na Steamu nam mnogo znači i pomaže. Osim toga, igrači mogu pomoći lajkovanjem i deljenjem Steam stranice i drugih linkova na društvenim mrežama ili se pridružiti našoj Discord stranici. Na ovaj način podržavamo razvoj domaće gejming scene.

Hajde da se dotaknemo i tvoje muzičke karijere. Da li si ti komponovao muziku za Bots-4 Defense? Opiši nam to iskustvo.

Mirko: Da, komponovao sam muziku i još uvek radim na njoj. Kao milenijalac, odrastao sam uz zvuke SID čipa Commodore-a. Već neko vreme me interesuje komponovanje “starinske” muzike u dva pravca. Jedan je zaista starinska, poput renesansne, barokne i klasične, a drugi je modernija starinska, takozvana “chip-tune”. Ovo je prvi put da u potpunosti radim ceo soundtrack u žanru koji toliko volim. Godinama sakupljam stare sintisajzere i moderne softverske rekreacije istih, pa je ovo sjajna prilika da sve to iskoristim!

Za koje igre si ranije radio muziku? Ako zanemarimo da svaka igra zahteva specifičan muzički stil koji zavisi od tona, atmosfere i vizuelne prezentacije, koji stil bi rekao da tebi najviše leži?

Mirko: Radio sam muziku za mnoge igre, previše da ih sve pobrojimo, ali među favoritima su mi Pyroblazer i Final Cut: Death on the Silver Screen. Epska orkestarska muzika i chip-tune su mi omiljeni žanrovi kada je u pitanju primenjena muzika.

Kao neko sa dugogodišnjim iskustvom na domaćoj sceni, i to u više različitih sfera, kakav bi savet dao mladim developerima i kompozitorima iz Srbije?

Mirko: Rekao bih da je sve moguće, ali uz odgovarajuću cenu. Možda zvuči mračno, ali važno je dobro promisliti dugoročne posledice svega što radimo i želimo. Nažalost, o ovakvim stvarima čovek često razmišlja kada je stariji. I kompozitorima i developerima bih savetovao da rade na sebi, ali i na ličnom marketingu. Mislim da su kompozitori u težoj poziciji i da bi trebalo da imaju plan B. Ako žele da se profesionalno bave muzikom za igre, trebalo bi da uđu duboko u materiju u svakom smislu. Morate poznavati i igrati igre, razumeti mehanike i alate za razvoj igara i slično.

A sada i jedno teško pitanje. Koji soundtrackovi iz igara su ti omiljeni? Koji su imali najveći uticaj na tebe kao muzičara?

Mirko: Zapravo, jeste ali i nije teško. Izdvojio bih Franka Klepackog sa numerama iz igara Dune II i serijala Command & Conquer, kao i kultnu muziku iz Warcraft II. Osim toga, muzika iz starih igara, poput Soccer Kid koja je komponovana u trackeru (poseban program za pravljenje muzike na računaru koji koristi heksadecimalne vrednosti), takođe me je značajno inspirisala, a taj tip programa i dan danas volim i koristim, a vidim da nisam usamljen u tome. Od kompozitora elektronske muzike, tu je sveto trojstvo Vangelis/Jarre/Oldfield, dok od klasičnih majstora apsolutno sve, sa posebnim naglaskom na Johana Sebastijana Baha.

Ako bi morao da biraš između gejminga i muzike, šta bi izabrao i zašto?

Mirko: Težak izbor, ali verovatno bih izabrao gejming jer mi omogućava da kombinujem sve aspekte umetnosti, uključujući i muziku, u jedno koherentno iskustvo.

Pored svih tvojih projekata, da li imaš vremena za igre? Da li nešto trenutno igraš?

Mirko: Obožavam potezne i real-time strategije, kao i couch-coop igre i tower defense žanr. Uzimajući to u obzir jasno je zašto radim na Bots-4 Defense. Najčešće igram igre na Switchu ili Steamu. PS5 sam kupio zbog Final Fantasy VII rimejka, ali ga još nisam odigrao. Nadam se da ću uskoro imati vremena za to.

Podržite Mirka i Danube Games i dodajte Bots-4 Defense na vašu Steam wish listu!

Za još sadržaja i intervjua sa domaće i regionalne scene, posetite ovaj link.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.

Pretplatite se na Play! Newsletter

* indicates required


Comments
Play!Zine - preko 14 godina potpuno besplatan profesionalni gejming časopis na srpskom jeziku. Svakog meseca u digitalnom PDF formatu na preko 100 strana očekuju Vas opisi aktuelnih igara, intervjui, editorijali, recenzije hardvera, novosti sa domaće scene i brojne druge zanimljivosti iz sveta gejminga. A dok čekate novi broj časopisa, tu je i naš sajt - www.play.co.rs , gde vas svakodnevno obaveštavamo o svim aktuelnostima, novostima i zanimljivostima iz industrije video-igara. Naš moto je profesionalnost i posvećenost istraživanju, kako bi za vas doneli uvek najinteresantnije i dobro informisane vesti. Želimo dobrodošlicu svim starim i novim fanovima!

O nama:

PLAY! Zine

Adresa redakcije:

Vele Nigrinove 2/1
Beograd

Kontakt:
redakcija@play-zine.com

Prijatelji:


Play!Zine 2006-2019

To Top