Već neko vreme mi ARPG fanovi cupkamo u mestu iščekujući april jer ovog meseca, svaka bitna ARPG igra je imala svoje velike zakrpe. Već sam pisao da je Path of Exile 2 pokidao sa revolucijom žanra i zbog toga su ostale igre morale da daju još više od sebe. U ovom tekstu ćemo hronološki pokriti sve bitnije zakrpe i nova poboljšanja za svaku veliku ARPG igru. Pa da počnemo sa:
Path of Exile 2 – Dawn of the Hunt
POE 2 je pokidao svoj Early Access sa oko 600.000 istovremenih igrača. Svakako smo očekivali sređeniji endgame, nove klase i Ascendancy-e kao i dodatna poboljšanja tokom kampanje i generalnih performansi. Svi su se sklanjali od ove zakrpe – čak je i Last Epoch pomerio svoju za dve nedelje jer nisu hteli da oduzimaju publiku niti da je lome. Nažalost, POE 2 se nije najbolje pokazao.
Nova zakrpa Dawn of the Hunt nam je prvo donela novu klasu, Huntress. Njeno glavno oružje je koplje ali je suplementarana sa štitom koji koristi novu parry mehaniku. Parry se ispostavio jako lošim jer više kažnjava igrača nego što mu pomaže. Otprilike funkcioniše kao u Dark Souls igrama, samo što ako promašite parry više puta, bivate stanovani do 3 sekunde, što je mnogo za ARPG. Takođe, izuzetno je nezgodno koristiti ovu mehaniku kada vas napada 20 neprijatelja. Pored parry mehanike, Huntress takođe koristi kombo mehanike gde mora da postavi više različitih sposobnosti da bi uradila veliku štetu. Na primer, prvo mora da napravi vrtloge koje bi napunila nekom element magijom i onda raspršila te vrtloge u tornada koja bi očistila ekran. Pored osnovne klase, Huntress ima i dva Ascendancy-a – Ritualista (bleed build uglavnom) i Amazonka (štit, koplje i komboi). Generalno se ova klasa pokazala dobro, ali samo kada se otkrio twister build.

Pored Huntress, dobili smo novi Ascendancy za Mauradera (The Smith of Kitava), za Mercenary (Tactician) i za Vešticu (The Lich). Ja sam lično dosta igrao Vešticu i to baš Lich koja čisti ekrane sa dotovima.
I pored ogromne količine novih skillova, POE 2 patch se pokazao znatno lošim. Igra je otežana i usporena eksponencijalno, loot je oskudan i dosadan a krafting skup i previše RNG orijentisan. U suštini, ako ne igrate meta build, male su šanse bile da pređete i osnovnu kampanju a kamoli endgame. Iako je ovo GGG „vizija“, igrači su bili više nego nezadovoljni ovim odlukama jer se ubila „power fantazija“ i sve je svedeno na sporo i dosadno igranje.
Srećom, GGG sluša pa su izlazile zakrpe koje su polako popravljale sve greške, ali šteta je učinjena i POE 2 trenutno stoji na „Mostly Negative“ recenziji na Steam platformi.
Last Epoch – Tombs of the Erased
Trenutno moj omiljeni klasični ARPG, Last Epoch ne prestaje da pobeđuje. Iako je prošlo malo više od godinu dana od prve sezone, ovaj mali tim nije bio dokon i dali su nam fenomenalnu drugu sezonu sa ogromnom zakrpom. Igra je poprimila toliko promena da nema mesta da se ispiše sve u ovom kratkom tekstu.
Najbitniji dodatak je potpuna promena Sentinel klase, koja je sada bog igre. Skoro svi skillovi i skoro svi Mastery su promenjeni i unapređeni na neki način. Sentinel se sada em igra lakše em udara ko Sveti Ilija. Poslušali su sve kritike i prevrnuli su klasu naglavačke i napravili nešto fenomenalno. Iako sam ja i ovde Veštica main, nisam odoleo da napravim i Sentinela.
Pored ove promene, Marksman je dobio novi skill, Heartseeker. Ovo je strela koja se ispali i pokušava da pogodi istu metu više puta – topi bossove. U zavisnosti kako je specijalizujete, Heartseeker može da ima i rikošet koji prolazi kroz mobove kao vruć nož kroz puter.

Druge klase su isto dobile malo ljubavi, ali uglavnom u vidu balansa. Mislim da će se svake sezone fokusirati da unaprede svaku klasu, barem po malo.
Što se kraftinga tiče, i dalje je najbolji među svim igrama ali sada je još bolji. Dodali su pregršt novih opcija koje olakšavaju krafting i dozvoljavaju vam da pravite bogovsku opremu. Sada možete da „ugurate“ set predmete u obične tako da ne morate da nosite set da biste imali bonuse. Možete da menjate glavne atribute opreme (npr. Intelligence u Strength ili bilo koja druga kombinacija) a da zadržite sve ostale. Možete da enchantujete idole koji vam dodaju Weaver opciju gde se idoli jačaju vremenom. Ako vam ispadne Unique oprema, a nisu dobri statsi, možete da ga re-roll sa drugim identičnim Unique i da dobijete bolju verziju.
Pored ovoga, postoji i nova endgame frakcija koja vam omogućava da dodatno kombinujete putanje Monolita i pravite nove nodove sa posebnim modifikatorima. Na sve to postoji i novo drvo Weaver klase gde ubacujete poene koji vam omogućavaju da, na primer, se više spawnuje loot guštera ili da vam češće ispada jedan tip oružja ili opreme.
Igra je eksponencijalno porasla sa ovom zakrpom i stvarno ne mogu sve da navedem ovde. Svaki element igre je promenjen i sve što sada nudi je bolje nego što je bilo. Nadam se da će ovako nastaviti i da se neće zaustaviti jer su trenutno najjači u žanru po mom mišljenju.
Diablo IV – Belial’s Return
Diablo je ovog meseca mislim najgore prošao, i to svojom krivicom. Ja sam bio veliki zagovornik za ovu igru, bila mi je zabavna i vraćao sam joj se svaku sezonu. Nažalost, sezona 8 me nije držala duže od levela 6.
I ove sezone dobijamo nove moći, sa zavrzlamom da su to moći bossova koje možete da pronađete u svetu. Možete pronaći 24 moći gde je jedna glavna a tri su modifikatori na izabranu moć. Kao i ranije, ovo nisu glavne gejmplej mehanike i služe kao dodatak vašem build-u i ne menjaju suštinu. Pošto se Belial vratio (Gospodar Laži iz Diabla 3), jedina interesantna stavka je questline koji prati njegov povratak, ali i dalje isti princip sa sakupljanjem reputacije i otključavanjem nagrada.

Pored ovoga, promenjeni su i Lair bosovi kojih ima više i funkcionišu malo drugačije. Postoje tri verzije, Initiate, Greater i Exalted koji se razlikuju po težinama i kako se otključavaju – potrebni su specijalni ključevi. Ovi ključevi ispadaju inkrementalno, što znači da morate da ubijete slabije bossove da biste otključavali jače sve dok ne dođete do Beliala koji je Exalted boss. Pored ovoga, dodati su novi Aspekti kao i par novih Unique item-a ali ništa što bi nateralo masu da se vrati nazad u igru.
Na sve ovo, ekspanzija je odložena za sledeću godinu i roadmap koji su izbacili samo pokazuje da ćemo do kraja godine igrati sve isto sa malim promenama i dosta fokusa je na monetizaciji.
Kad sam već spomenuo monetizaciju, Diablo IV je uveo novi tip battlepass-a gde sada birate koji biste segment hteli da otključavate ako ne želite sve. Na primer možete da kupite battlepass samo za opremu, samo za oružja ili samo za mount-ove. Naravno, ako ovako birate sve je skuplje ponaosob, ali i dalje postoji redovna cena gde za 1000 dukata (premium novac) otključate sve tipove. Svakako, sva dobra kozmetika je zaključana iza monetizacije i ako ne platite dobar skin, iako se bog igre, izgledaćete kao prosjak.
No Rest for the Wicked – The Breach
Dugo se čekalo na zakrpu za ovu igru i Moon Studios je javio da su imali legalnih problema sa izdavačem i zato nisu mogli da komuniciraju sa igračima. Na sreću, The Breach je velika zakrpa koja pokušava da vrati igrače nazad u ovaj prelepi svet. Nažalost, i oni su ispustili loptu.
The Breach donosi dve nove zone, Lowland Medows i Marin Woods. Ovo su zone koje se otvaraju kasnije tokom igre i još uvek nisam stigao do njih tako da nemam lični utisak. Po onome što sam video, ovo su šarenije i življe zone, što je potrebno osveženje. Pored ovoga, otključava se i novi HUB zvan Marin Village i funkcioniše slično kao Sacrament – ima svoje vendore, i mogućnost unapređenja grada ali mislim da ne može da se kupi kuća.
Pored ovoga, dodali su i nova oružja kao što su Wands (magični štapić, može da se kombinuje sa štitom i troši fokus da baca magije), Gauntlets (pesnice, a kasnije Wolverine kljove koje su trenutno najbolje u igri po mom mišljenju).
Kada pređete sve delove, otključava se Pestilence mehanika, koja funkcioniše slično kao Helltide u Diablo IV. Naime, neke zone su prekrivene kugom i na vama je da ubijete sve u toj zoni, kao i bossa, da biste očistili zemlju. Možete i sami da povećavate težinu ovih zona i time dobijate bolji loot.

E sada dolazimo do čudnih ili katastrofalnih odluka koje je Moon doneo za ovu igru.
Pošto i dalje morate sami da pravite hranu koju koristite za heal, sada više ne postoji cooldown kada možete da pojedete istu. To znači da tokom borbe možete češće da se lečite, ali tada vam raste sitost. Ako pojedete previše, bivate siti i ne možete da koristite lečenja do sledeće borbe. Tokom borbe vam je dozvoljeno da pojedete pet porcija hrane i nije mi jasno zašto su ovo ubacili. Već morate da grindate materijale za skupljanje i kuvanje hrane a na sve to imate i ograničenje korišćenja – glupost. Naravno, sve ostale „vremenske“ mehanike su ostale što je neverovatna odluka za jednu singlplejer igru. I dalje moramo da čekamo da se nešto apgrejduje ili rafinira. Na sve to su ubacili da vendori imaju ograničenu količinu materijala i opreme koje mogu da prodaju u određenom vremenskom periodu.
Luk i strela su sada beskorisni jer više ne koriste staminu za pucanje već fokus, koji se dobija borbom. To znači da su Luk i strela sekundarna oružja i idu u slot za štit. Pored toliko boljih magija i štapova, Luk je sada beskoristan i ne verujem da će ga iko koristiti – što je šteta jer je bio meta oružje u prošloj verziji.
Igra je sada i znatno teža. Čak i uvodni neprijatelji rade ogromnu štetu, skoro pa su imuni na stagger i treba oko 11 udaraca da se ubije običan tutorijal mob. Na sve to, loot koji ispada u početku je ispod proseka i ako ne grindate konstantno, ili ako niste bog igre, teško ćete se izvući čak iz početka igre. Dodge roll je takođe nerfovan i medium roll je ostao bez većine iFrame (neuništivost tokom izbegavanja) pa je jako teško proceniti i iskoristiti ga kako treba.
Srećom, poslušali su igrače za skupljanje materijala i odlaganje istog tako da sada imate više mesta u inventaru za grind materijala ali i gde možete da ih odložite.
Pošto je ova zakrpa izašla jako knap pre pisanja ovog teksta, nisam uspeo sve da istestiram, ali hoću. Već se šuška da će početkom maja biti nova zakrpa koja će rešiti muke igrača ali to ne sprečava zajednicu da spusti ocenu na Steam platformi – zasluženo za sad. Svakako, No Rest for the Wicked je sjajna igra u ideji i dizajnu, samo joj treba malo više razrade i tome i služi Early Access.
Eto, naporan mesec je bio – slatko naporan. Igralo se mnogo i igraće se još jer je takva priroda ovog žanra koji konstantno evoluira. Jako sam srećan što je ovaj žanr eksplodirao u poslednjih par godina i to samo znači da će konkurencija biti jača i samim tim igre sve bolje. Play! će naravno nastaviti da vas redovno izveštava o svim novinama u APRG svetu!
Autor: Igor Totić
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.
