Opisi igara
REVIEW: Rise of Nations Extended Edition
Različiti ljudi vole da provode vreme na različite načine, a Skyboxovci očigledno najviše vole da uzmu staru igru, prekreče je, nalepe na nju bezobrazno visoku cenu i probaju da je prodaju po APP, ako prođe prošlo sistemu. Posle igre Age of Mythology kome je zalepljena etiketa Extended Edition došao je red da tu sudbinu podeli i omatoreli Rise of Nations.
Nemojte me shvatiti pogrešno, Rise of Nations je bila dobra strategija, davne 2003. kad je Big Huge Games koji je radio original zaista pravio velike i ogromne igre sa zlehudom sudbinom da se pojavila u vreme kad su scenom žarili i palili Star i Warcraftovi i Command & Conqueri. Iz tog razloga ova igra nije zadobila pažnju koju je zaslužila. Ako ste igrali RoN slobodno mogu reći nothing here to see move along, a ako niste onda je ovih nekoliko redaka za vas.
Glavni element Rise of Nationa je strategija na drugačijem nivou nego u drugim naslovima gde se strategija svodi na što bržu izgradnju baze, skupljanje resursa i pravljenje vojske sa prebrzom tranzicijom na taktički aspekt mikromenadžerisanja svake jedinice na bojnom polju. U RoN-u umesto da razvijate bazu, razvijate celokupnu naciju na mnogo krupnijem nivou čiji nosioci su gradovi (kojih ćete po partiji imati od 5 do 7), a svaki od njih je skup građevina za proizvodnju, trgovinu, svetskih čuda koji daju bonus celokupnoj naciji i mesta za proizvodnju jedinica. Dodajte na to da nacija napreduje od kamenog do informatičkog doba i dobijate široko igralište.
U igri postoji petnaest nacija i njihove specijalne osobine daju širinu izbora dovoljno veliku da će svaki igrač pronaći neku koja odgovara njegovom stilu. Mongoli sa jedne strane su ratnička nacija koju će obično birati igrači fokusirani na rush taktike brze izgradnje jedinica i što bržeg napadanja protivnika, dok na drugoj strani se nalaze „miroljubivi“ Nubijci čija osobina da imaju od početka pristup trgovini (i da imaju povoljniji odnos kupoprodajnih cena od drugih nacija) koji će biti privlačni igračima koji vole da se razgrađuju. Upravo su Nubijci odličan pokazatelj koliko je strategija bitan element Rise of Nationa. Cene na tržištu su podložne promenama – svaka kupovina igrača podiže cene koje se odražavaju i na druge igrače, pa je moguće da ako brzo istražite tehnologiju koja vam daje pristup nekom resursu pre drugih otkupite sve sirovine sa tržišta, podignete im cenu do neba i na taj način usporite ili potpuno onemogućite drugim igračima da dođu do nafte ili nekog drugog strateškog resursa. Takođe, ništa vas ne sprečava da se specijalizujete za proizvodnju špijuna koji u woloooooo maniru monaha Age of Empiresa mogu da konvertuju protivničke jedinice, pomešate ih sa komandosima koji imaju one shot one kill osobinu i izazovete haos u neprijateljskim redovima.
Napredovanje kroz vekove u upit dovodi ono što strateške igre čini dobrim ili lošim, a to je balans. Rise of Nations ima taj aspekt igre rešen na vrlo zadovoljavajući način. U igri nećete sretati nelogičnosti kao u staroj Civilizaciji gde utvrđena falanga na planini može da sruši B2 bombarder, jer cifre ne lažu ali ako kasnite dva, tri doba za protivnikom vaši topovi i grenadijeri iz Napoleonovog doba moći će da se iznesu sa njegovim tenkovima. Naravno, nedostatak kvaliteta morate nadomestiti kvanitetom.
Kampanja za jednog igrača je zanimljiva. Bilo da igrate scenario hladnog rata između Sovjetskog Saveza i SAD-a, ratni pohod Aleksandra Makedonskog akcija će se odvijati na mapi u stilu Rizika gde ćete napadati i braniti teritorije od kojih svaka daje posebne pogodnosti naciji koja ih poseduje, dok će se same borbe odvijati u realnom vremenu na taktičkim mapama istih. Ipak, pravo uživanje RoN pruža tek u multiplejeru. U njemu se uparujete sa još maksimalno sedam drugih igrača podeljenih u timove što daje mogućnost da se neki igrači fokusiraju na ekonomski deo i snabdevaju resursima tim, dok su ostali fokusirani na izgradnju jedinica i borbeni deo.
Štovaoci originalnog Rise of Nationa će u „produženom izdanju“ naći svoju šoljicu čaja. Tu su sad podrška za Steam, achievementi, integracija sa Twitch servisom za strimovanje, ELO rangiranje ali i dalje zastarela grafika koja izgleda pristojno tek kad maksimalno odzumirate igru, bagovi zbog kojih ćete svoje saigrače morati da pitate da li vam je igra pukla ili ste pobedili i lag spajkovi koji se pojavljuju bez apsolutnog ikakvog razloga. Sudeći po postovima na Steam forumu, Skybox je svestan ovih problema i rapidno radi na njihovom popravljanju. Ipak, imajući u vidu da originalni RoN nije patio od ovih problema, kao i da igra nije pretprela značajna unapređena u odnosu na to kako je izgledala pre jedanaest godina – cena od 20 dolara i obeležje Extended Edition su definitivno neopravdani.
Autor: Petar Vojinović