REVIEW: Divinity Original Sin

Divine Divinity je te 2002. bio jedan od poslednjih sjajnih naslova stare škole RPG-a zasnovane na izometriji i  crtanoj 2D pozadini. Imao je svojih mana, ali je i pred toga ostao u srcima mnogih ljubitelja RPG-a kao sjajno i rado ponavljano igračko iskustvo. Larian je već tada pokazao svoje sjajne mogućnosti i veliki talenat za stvaranje RPG-a. Nakon traljavo odrađenog Beyond Divinty nastavka koji se izgubio negde na pola puta stvaranja, i odličnog ali akcionog Divinity 2, blesavi Belgijanci rešili su da se vrate korenima i tako je nastala ideja o Divinity: Original Sin. Uložili su poslednje dve godine svog rada isključivo na ovu igru i zato danas ubiramo plodove jednog od najboljih fantazijskih RPG-a viđenih poslednjih godina!

Igra je smeštena u daleku prošlost u odnosu na originalnu igru, i može je igrati i neko ko uopšte nije upoznat sa svetom Rivellona. Stari poznavaoci Divinity igara će videti u igri i neke stare poznanike, što direktno, što indirektno. U igri uvek vodite minimum dva lika, koja kreirate na početku birajući neku od unapred određenih klasa ili ličnom podelom atributa i statsa. Početne klase ne moraju da budu i ograničenja, budući da imate potpunu slobodu da razvijate kasnije svoje likove kako god poželite. Priča vas vodi u nekad moćni lučki grad da istražite određeno ubistvo, ali ubrzo ulazite u mnogo veći haos. Grad opsedaju orci sa mora, dok sa  kopna na grad već 2 godine preti najezda mrtvih čiji je izvor nepoznat. Sve to ostaje na vama da rešite.  Igra nudi ogromnu količinu sadržaja, prvih par sati igre zateći ćete sebe kako ste i dalje u gradu gde razgovarate sa nasumičnim prolaznicima i drugim ličnostima u pokušaju da prikupite informacije o tome šta se to događa u gradu. Ne postoji nešto što bi bio „glavni“ kvest već je i sama glavna priča konstantno podeljena na više kvestova koje možete rešavati potpuno slobodno, a samo u prvom regionu detaljni igrači mogu da potroše preko 30h igranja kako bi istražili i prevrnuli svaki kutak i svaki kamen krajolika. I istraživanje se isplati jer vas na svakom koraku očekuju neke zanimljive i nove stvari koje možete da istražite i rešavate. Kvestovi su napisani izvanredno i pored standardnih nailazićete na neke koje ćete bukvalno rešavati na drugim krajevima sveta, potpuno slučajno. U igri vas čeka gomila zanimljivih likova za razgovor i svako od njih imaće šta vam kaže ukoliko ste željni da slušate(čitate). Grad i njegova okolina koje smu pomenuli su inače samo jedan od nekoliko regiona u igri, a koje ćete otkrivati kako budete napredovali , i kroz koje ćete moći da se krećete potpuno slobodno i bez ograničenja.

Borba u igri je potezna i možemo reći poprilično izazovna. Važno je napomenuti da ne postoji level scaling, te da ćete često zalutati na neke protivnike koji će vam u tom trenutku biti preveliki zalogaj koji ćete gledati da ostavite za kasnije. Ono što takođe pojačava imerziju jeste činjenica da ne postoji respawn na mapama, pa tako svaka borba dobija svoju jedinstvenost. Postoje borbe koje možete i zaobići ukoliko uspete razgovorom da izvučete ono što želite. Same borbe koriste mehaniku manipulisanja površinama, svaku površinu možete staviti u određeno stanje (vatra, otrov, led…) , a zatim njome manipulisati na drugačije načine kako bi dobili prednost u borbi. Jako je važno da imate dobro balansiranu družinu koja može da izađe na kraj sa svakim problemom koji susretnete, jer šarenolika družina znači i veći izbor rešenja za određene borbe.

U ekipi inače pored dva glavna lika možete voditi i još dvoje likova koje ćete vremenom upoznati na putu, a koji takođe imaju svoje priče i agende. Čini nam se da su njihovi karakteri nekako previše jednodimenzioni  i da su previše pasivni u odnosu na vaše glavne likove, ali sa druge strane ta jednodimenzionst ih čini upečatljivim.  Malo smeta da kada se obratite NPC-u sa jednim od dodatnih likova on im odbrusi kao da su oni nekakvi vaši robovi, a ne saputnici. Prilikom dijaloga vaša dva glavna lika često će voditi  međusobnu „raspravu“, pa tako možete da napravite neslaganje  između vaših glavnih likova koja će se rešiti mini igrom ili automatski. Svaka odluka vaših glavnih likova davaće određene poene „ličnosti“, koji će opet uticati na statistiku vaših likova. Igru inače možete igrati u co-op modu, pa onda rasprave između vaših likova dobijaju još više na značaju, jer ih vodite pojedinačno.

Za oko, igra jednostavno izgleda prelepo, šarenolika ali ne i previše „kartuniš“ grafika, bogata detaljima koje možete da upijate danima, veliki broj raznolikih okruženja sa drugačijom klimom, arhitekturom i vegetacijom, odlični efekti magija i druge sjajne animacije, oldskul interfejs, a sve to u Larianovom autentičnom engineu koju su razvili za Divinity 2 i kasnije značajno unapredili. Zbog ogromnog broja dijaloga za očekivati je bilo da nije sve pokriveno glasovnom glumom, ali su zato mnogi spontani komentari i razgovori van dijaloga propraćeni odličnom glasovnom glumom istog tima koji je davao glasove njihovoj prethodnoj igri – Divinity Dragon Commander. O muzici nema potrebe trošiti reči jer ju je, kao i za prethodne naslove iz Divinity serijala, radio Kirill Pokrovsky, vrhunski kompozitor čija su dela vanserijskog kvaliteta nagrađivana brojnim priznanjima. Preko 150 kompozicijama ćemo čuti kroz igru, veliki broj starih soundtrackova iz prethodnih igara je obrađen i remasterizovan za D:OS, ali je Kiril komponovao i nove numere sa Original Sin. Autoru ovog teksta, kao velikom ljubitelju Divine Divinity-ja, je često dolazio spontani osmeh na lice kada bi prepoznao neku od 12 godina starih numera koje je sa zadovoljstvom slušao igrajući ovu igru.

Kad smo kod Divine Divinty-a, možda nije na mestu upoređivati igre koje deli  12 godina, ali možemo sa mirne duše reći da je Divinity Original Sin uspeo u potpunosti da prenese i unapredi duh svog slavnog pretka. Na svakom koraku se oseća šmek Divine Divinity-a, a opet, sve je uzdignuto na viši nivo i obogaćeno u svakom pogledu. Poseban detalj koji volimo jeste ručno crtana mapa, nešto što danas savremeni rpg-i retko praktikuju.  Na kraju da pomenemo da uz igru dolazi i editor, pa ćemo pored već sjajnog iskustva uz kreativne fanove dobiti u gomilu kvalitetnog sadržaja koga će, sasvim smo sigurni, biti u izobilju.

Divinity Original Sin je apsolutni dragulj na RPG sceni, nešto što ljubitelji kvalitetnih RPG-a ni pod razno ne smeju da propuste i dajemo bezrezervnu preporuku za ovaj naslov koji nam nudi dane i dane razonode tokom sparnih letnjih noći.

Autor: Nikola Savić