Domaća Scena

INTERVJU: Wargaming i Kazna Kru

Posted on

Kako eSports postaje sve bitniji deo gejming dešavanja odlučili smo da napravimo intervju sa ljudima koji su bitan deo ove scene u jednoj od trenutno najpopularnijih igara – World of tanks. Za tu priliku su nam kao sagovornici poslužili Mohamed Fadl, direktor za eSports u Wargamingu kao i momci iz naše ekipe Kazna Kru koji već nekoliko godina za redom postižu odlične rezultate u ovoj igri.

Wargaming

Gospodin Mohamed Fadl ima preko devet godina iskustva u industriji video igara, a pre nego što se priključio timu iz Wargaminga radio je za različite kompanije iz ove oblasti, uključujući i NC Soft i Blizzard. Sada upravlja Wargamingovim aktivnostima vezanim za eSport za područije Evrope i Severne Amerike tako što promoviše profesionalni gejming i ligu.

PLAY! Zine: Vidimo ogromno povećanje popularnosti eSporta tokom poslednjih par godina, kako po pitanju broja učesnika i gledalaca, tako i po pitanju nagradnih fondova, kakav ovo ima uticaj na celokupnu industriju video igara?

Esport i takmičarsko igranje su globalne aktivnosti na način na koji to vrlo malo tradicionalnih sportova mogu da budu. Oni prelaze granice država, jezičke barijere i tržišta. To je zaista univerzalno. Esport je izrastao u jako popularan sport za gledaoce koji je konačno priznat među igračima, ali takođe i mejnstrim organizacijama, medijima i državnim službama.

Imamo hiljade igrača koji se takmiče i milioni koji ih gledaju. Esport je mnogo napredovao u jako kratkom vremenskom periodu. Postao je društvena aktivnost jednako česta kao što je to fudbal. I, kao i fudbal, u njemu se stvorio poseban prostor za takmičare, „profesionalne“ igrače.

Igrači dobijaju novčane nagrade na turnirima, dobijaju platu od tima kome pripadaju i dobijaju novac od sponzora. Stereotip da samo gikovi mogu profesionalno da igraju video igre polako nestaje. To već postaje sasvim normalan način zarađivanja za život.

Iako je fizički i atletski aspekt sporta manje u fokusu u eSportu, igranje zahteva neverovatno puno veštine i mentalnog fokusa. A kako eSport dobija na popularnosti ljudi počinju da razumeju šta je potrebno da bi se bio uspešan eSport igrač.

PLAY! Zine: Da li mislite da su Free-to-play igre kao što je World of Tanks dale značajan doprinos ovom trendu? I ako jesu zašto je to tako? Zato što ljudi mogu da probaju igru i da nauče nešto o njoj bez plaćanja ili postoji neki drugi razlog?

Uspeh tradicionalnih sportova leži u njihovoj dostupnosti – koliko je lako njima se baviti. Da biste igrali fudbal, na primer, treba vam samo lopta i neko s kim biste igrali, pravila su dovoljno razumljiva i široko rasprostranjena da se lako igra.

Sada pogledajmo poslovni model World of Tanks. To je free-to-play igra, dostupna u celom svetu, koja je poznata po solidnim takmičarskim komponentama gde se igrači međusobno takmiče u timski baziranom formatu. Ovo znači da bilo ko može da pristupi igri relativno lako, dok sistem matchmakinga omogućava da suprotni timovi budu balansirani tako da se možete dobro zabaviti bez obzira na vaše umeće.

Sve što je igračima potrebno da budu konkurentni u World of Tanks je relativno dobar računar, internet konekcija, i želja i poriv da da se vežba i postane bolji igrač. Ovo značajno snižava ulaznu barijeru za svakoga ko želi da se okuša u takmičarskom igranju.

PLAY! Zine: Za ovu sezonu Wargaming.net lige ste uveli neka nova pravila u bitke, možete li nam ukratko opisati njihove glavne prednosti?

Sa prethodnim formatom igre i pravilima smo shvatili da igrači previše kampuju, da više vremena troše na odluku kako da deluju umesto da budu proaktivni. Ovo je značilo da se dešavalo da tokom celog meča nema akcije sve do poslednjih par minuta partije, kada su igrači bili primorani da se pokrenu. Očito ovo je značilo da igra, kako za igrače tako i za gledaoce, ne može da ostvari svoj pun potencijal. Nedostajalo je hitnosti, uzbuđenja, i morali smo da smislimo način kako da to izvučemo i iz igre i iz samih igrača.

Zato smo razvili novi pristup nazvan Napad/Odbrana (Attack/Defense) koji je vrlo jednostavan. Napad/Odbrana daje vrlo jasne ciljeve svakom timu: jedan tim mora da brani dve baze, dok drugi pokušava da zauzme te baze ili uništi sve protivnike. Ovo ohrabruje igrače da budu proaktivni u borbi, povećava dinamiku bitke i daje veći značaj igračevim mogućnostima i njegovoj preciznosti, gde mogu da pokažu koliko su zaista dobri. Drugačiji sastav timova povećava ulogu vozila koja služe kao podrška, omogućujući svakom članu tima da da veći doprinos pobedi. Novi format onemogućava da se meč završi nerešenim rezultatom.

PLAY! Zine: Da li igra postaje dinamičnija samo za igrače ili mislite i o gledaocima koji prate mečeve?

I gledaoci i igrači su nam podjednako važni. Ali se sve svodi na stvaranje uzbudljivog okruženja koje onda igrači prenose i na gledaoce. Vrlo je jednostavno: ako se igrači zabavljaju, i publika će se takođe zabavljati, kao i u bilo kom sportu ili drugoj formi zabave.

PLAY! Zine: World of Tanks je dosta popularan na Balkanu, tim Kazna je učestvovao već nekoliko puta na WGL finalima, a primetili smo i da je tim Tesla dobio nagradu u prvoj fazi Treće kampanje, šta mislite o potencijalu ovog dela Evrope u tom smislu?

Imamo na stotine turnira širom Evrope, uključujući Bronzanu, Srebrnu i Zlatnu ligu koji su otvoreni za sve igrače iz Evrope, ali nije svaka zemlja na istom nivou gledano u odnosu na eSport World of Tanks.  Stvaranje zdrave eSport zajednice kroz razvoj alata, modova i igre će omogućiti igračima i timovima da se lakše spoje i naprave sledeći korak u okviru World of Tanks eSport sveta. Mi se fokusiramo da napravimo eSport pristupačniji i zabavniji ljudima u svim regionima, kako za gledaoce tako i za učesnike.

Postoje mnoge zajednice koje imaju prirodnu posvećenost eSportu. Zajednica na Balkanu je svakako jedna od njih i samo je pitanje vremena kada će neki tim iz neke Balkanske zemlje uspeti da se izdigne još više iz rastuće eSport zajednice i da zasija na globalnom nivou.

PLAY! Zine: Naravno ne možemo zaboraviti da eSport, kao i bilo koji drugi sport, mora da ima solidnu zaleđinu u sponzorima i investitorima kako bi mogao da napreduje, da li to možda sputava ekonomski slabije razvijene regione kao što je naš u poređenju sa Zapadnom Evropom ili Severnom Amerikom?

eSport timovi koji aktivno učestvuju na turnirima mogu da privuku sponzore i investitore bez obzira odakle oni dolaze. Sjajna stvar kod eSporta je da je sve što je potrebno jeste veština, talenat i dobar tim da bi se nešto postiglo. Sponzori i investitori će doći bez obzira šta uradite sve dok pokazujete da ste jedan od vrhunskih timova na globalnoj eSport sceni.

Wargaming ima neke vrlo interesantne planove za 2015-2016. godinu koji će timovima pomoći u oblastima kao što je privlačenje pažnje potencijalnih sponzora kako bi omogućio timovima da se fokusiraju na trening i razvoj timskih veština, što kasnije privlači još više ljudi u Ligu.

PLAY! Zine:: Nedavno ste najavili da će WGL biti regionalno zaključan, zašto ste se odlučili na ovakav potez?

Da bismo pomogli timovima i regionima da razviju sopstvene eSport ekosisteme moramo prvo da razvijemo solidan osnovni nivo takmičenja u okviru regiona. Ovo će omogućiti timovima da naprave sopstveni brend u okviru svog regiona i svog kruga uticaja. I dalje ćemo imati Grand Finals i slične velike događaje u kojima će se timovi takmičiti između regiona i kontinenata.

Da sumiram jednostavnim svakodnevnim sportskim rečnikom: to je kao regionalni fudbal. Nemate tim iz Velike Britanije koji igra u nemačkoj Bundesligi, za to postoje Liga Šampiona i drugi slični događaji. Isto važi i za eSport. Mislimo da će to zaista pomoći timovima da se razviju i sazre.

Kazna Kru

Kada pričamo o eSportu i World of Tanks prosto je nemoguće ne spomenuti domaći tim Kazna Kru koji već duži niz godina niže velike uspehe na međunarodnoj sceni, zato smo i njima postavili par pitanja na ovu temu.

PLAY! Zine: Tokom prethodnih nekoliko godina smo svedoci toga da ste stalno bili među top 5 ekipa u Evropi, kako uspevate da održite vašu igru na tako visokom nivou svo ovo vreme? Jel u pitanju strast prema igri, timski duh ili nešto treće?

Moram reći da to verovatno najviše ima veze sa timskim duhom. Prvi tim je formiran oko grupe igrača iz istog grada, bliskoj grupi poznanika koji su se znali i van igre. Ta veza i atmosfera nalik porodici je nešto što imamo od prvog dana. To je ostalo uz nas i i dalje imamo pet igrača iz prve sezone u timu. To nas je inspirisalo da pobeđujemo, borimo se i radimo naporno – to je tip borbenog duha koji imate kada se borite rame uz rame sa prijateljem.

 

PLAY! Zine: Po vašem mišljenju da li je teže oformiti eSport tim na Balkanu nasuprot drugim regionima kao što su Zapadna Evropa ili Severna Amerika gde ljudi imaju više novca za putovanja, lakše je naći sponzore i slično?

Lično ne mislim da je teže oformiti tim na Balkanu nego na bilo kom drugom mestu. Ali možda je teže da tim opstaje neko duže vreme. Ovo je, pretpostavljam, zbog sponzora, jer bez nekog stalnog izvora prihoda za tim ne možete nekoga da naterate da igra koliko bi trebalo da bi se bilo u Top 5. Svi mi u Kazni igramo ovu igru kao hobi, nemamo sponzore, ali zarađujemo nešto novca od turnira i putujemo besplatno. Međutim sve je to samo na osnovu našeg uspeha. Tako da jeste teže zadržati ovakav tim u u ovom regionu, iz prostog razloga što ne možete da privučete velike kompanije za sponzorstvo pošto sam region nije tako unosan kao neki drugi.

PLAY! Zine: Još uvek vam jedno od prva dva mesta izmiče, da li vas to tera da vežbate više za sledeću priliku kada budete u mogućnosti da se borite za trofej?

Naravno da je tako. To nas tera da vežbamo više i više, ali i naši protivnici takođe vežbaju. Imajući u vidu kako mnogi članovi tima zarađuju za život, kako se organizujemo, koliko vremena ulažemo, sama činjenica da smo tu gde smo je već veliki uspeh. Naravno da uvek ciljamo na višu poziciju i da naše ciljeve postavljamo sve više, ali još uvek nismo uspeli da ih sprovedemo u delo. Nadajmo se da ćemo s novim modom igre uspeti da neke od naših snova pretvorimo u stvarnost.

 

Autor: Miloš Hetlerović

Comments

Najpopularnije vesti nedelje

Exit mobile version