REVIEW: Black Desert Online

Black Desert Online je jedan od onih MMO naslova koju su dobili veliku pažnju gaming publike još daleko pre nego što je sama igra bila u mogućnosti da se nabavi, ne zato što je bila naznačena kao sledeći WOW ubica nego po veoma ekstenzivnom character creator-u koji nam je obećavao lude mogućnosti prilikom pravljenja likova. Da li je ovaj prvenac korejskog developer tima Pearl Abyss i njihov sistem pravljenja likova bio dovoljno dobar da izvoji ovaj Fantasy RPG MMO naslov iz mora drugih ili se još nesto krije ispod površine crne pustinje mi  smo se uputili da to saznamo i istražimo.

desert1

Pošto završite vaše višečasovno pravljenje lika  dočekaće vas uvodni sinematik i vrlo bombastičan glas naratora koji će vam opisati dramatičan i kataklizmičan događaj koji je zadesio grad luku Goma Naru. No vi se zapravo budite u malom gradiću zvanom Olvia, sa amnezijom (naravno), i prikačenim malim crnim oblačićem sa dva jarko crvena oka. Naravno pomenuti oblačić se zove Black Spirit i ni malo nije zao niti će biti centar vaših dogodovština što se glavne priče tiče. Problem dolazi odmah na početku igre pošto ćete na glavnu priču i samim tim taj quest line praktično zaboraviti i biti zatrpani ogromnom količinom zadataka koji će vam objašnjavati i učiti vas sistemima koje vam igra pruža i to relativno loše ukoliko se ne udubite u detaljne opise quest-ova.

desert8

Samim time prelazimo na sam gameplay koji je obiman da kažemo ukratko, ni u prvih 15 sati igranja nećete stići sve da vidite i probate. Prva stvar na koju nalećete po pokretanju igre je potreba da unesete “Family” ili ti porodično ime koje će biti vezano za vaš ceo nalog i biti prikazivano iznad svih vaših likova, tek tad dolazi pravljenje lika. Sad zamislite sistem pravljenja lika kao što je u Fallout 4 samo nije ogranilčen samo na lice nego tako mogu da se modifikuju apsolutno svi delovi tela, zadivljujuce zar ne. Pa ne baš kada vidite da zapravo izbor rase, pola i bazičnog izgleda lika zavisi od vašeg odabira klase. Tako da ako hoćete da igrate kao Wizard moraćete da napravite varijaciju Gandalfa, kao Witch ili Tamer onda ste loli devojčica, ako pak hocete da igrate kao Elf onda morate uzeti Ranger klasu ili Berserker-a za Half-Giant rasu. A da ne pričamo o tome kako u ovo verziji fali dobar deo klasa koje su prisute u Korejskoj verziji. Mada možda najvažniji deo svakog MMO naslova je njegov sistem borbe, pošto ako ćete već da ubijate lasice, lisice, vukove i gobline u velikim količinama mora bar da vam bude zabavno i zadovoljavajuće dok to radite. U ovom pogledu Black Desert Online vas neće ni malo razočarati. Svaka klasa ima potpuno drugačiji still borbe, combo-e ili ti kombinacije poteza koje može da izvede i naravno svrhu. Zatim tokom borbe nećete samo nasumično lupati po tasterima za skill-ove nego ćete zapravo morati da naučite kombinacije tastera za svaku pojedinačnu sposobnost time ova igra zapravo dosta podseća na tabačine i veoma dobro nagrađuje vašu mogućnost da na vreme izblokirate ili izbegnete protivnički napad a onda kobinacijom napada ga brzopleto savladate.

desert4

Naravno ovo nije jedini gameplay koji Black Desert Online pruža zapravo naprotiv ovo je samo mali vrhić gigantskog ledenog brega koji se krije ispod površine. Tako da vam je naraspolaganju mogućnost da sakupljate sve vrste materijala od ruda, bilja, drveća pa i pecanja riba. Sve materijale ćete moći praktično bilo kad da na razne načine pretvorite u korsine predmete susenjem mesa, topljenjem metala, sečenjem, prženjem, kuvanjem, miksovanjem… Kada budete zašli u prvi gradić moćicete da zakupljate kuće i zgrade i pretvarate ih kako u sopstvenu kuću tako i u posebne lokacije koje će ili povećavati vaš inventar u gradu, dovavati nova mesta na kojima će vaši radnici spavati ili praviti opremu za vas. Da moćićete da zapošljavate radnike da praktično grind-uju za vas, ali i naravno morate hraniti pivom da bi imali snage da rade. Kasnije se možete isključivo baviti trgovinom i voziti vaša kola iz grada u grad i prodavati predmete, ili pak napraviti brod i ploviti morima. Mapa je stvarno ogromna i u sama prva dva grada ćete biti zaglavljeni danima ukoliko želite sve obaviti pre nego što nastavite dalje. Pored svega ovoga, da ima još ima još mnogo toga, tu je guild sistem koji je do te mere detaljan da više liči na firmu pošto ćete vaše članove tj. druge igrače bukvalno zapošljavati sa sve ugovorima i platama! Onda tu je i Knowledge sistem kojim bukvalno učite sve o svetu i to ne samo o NPC likovima sa kojima pričate nego i o protivnicima sa kojima se borite, i moraćete da dobijete bar početni nivo da bi videli kako im se health bar smanjuje, a da bi detaljnije pričali sa NPC likovima moraćete da znate nesto o drugim likovima ili stvarima.

desert7

Najveća mana igre dolazi u vidu sistema energije, nešto slično kao sve vaše FaceBook igre samo ne baš tolko kritično. Energiju ćete trošiti na sve aktivnosti koje nisu borba sa čudovištima, šetanje/trčanje/jahanje, i bazična interakcija sa NPC likovima. Sve ostalo će vam trošiti vašu zalihu energije, tu zalihu ćete vremenom povećavati kako budete završavali quest-ove a 1 poen energije će vam se vraćati svaka 3 minuta. Druga ogromna mana je Cash Shop sistem kupovine predmeta za prave pare koji je em preskup em neki setovi odeće donose minijaturne bonuse na statove, igra nije Pay-2-Win ali ko zna šta se može desiti u budućnosti. Treća negativna strana je da i pored obilja quest-ova i help sistema ćete tražiti pomoć van igre kako biste shvatili i najbolje iskoristili sve sisteme koji postoje u igri.

desert3

Ukoliko ste u mogućnosti da igru pokrenete sa visokim detaljima imaćete priliku da uživate u prelepim krajolicima, ogromnoj količini detalja, efektima tokom borbe i promene vremena i osvetljenju koji će sačinjavati vaše avanture. U suprotnom na niskim detaljima će vas dočekati veoma loše optimizovana grafika za slabije mašine i čini će vam se da igrate nešto od pre skoro 10 godina. Ono što neće biti vezano za podešavanja je veliki pop in problem ili ti objekti u igri koji će se učitavati pošto već udarite u njih ili dođete blizu njih. Druga stvar su NPC-jevi u igri koji i pored mogućnosti detaljisanja likova su jednostavno kopirani pa ćete redovno naletati na identične klonove tokom igranja .

desert5

Muzika je zabavna i raznolika u smislu da će se menjati u zavisnosti šta radite i gde se trenutno nalazite. Problem je da i sa time posle nekog vremena može postati veoma repetativna i dosadna tako da je poželjno doneti sopstvenu playlistu. Glasnovna gluma sa druge strane u ide od nivoa “podnošljivo” do “o bože da li je moguće da je ovako loše”, sinhronizacija usana praktično ne postoji a likovi će se imati tako repetitivne animacije da nećete moći da gledate i slušate i biće vam drago da što pre završite razgovor sa nekim NPC-om.

desert2

Neiskustvo developera se definitivno pokazuje pogotovu prilikom pokušaka prebacivanja igre na zapadno tržište. Ukoliko planirate da ovo bude vaš prvi MMO predlažemo da ga zaobiđete i vratite se kasnije. U suprotnom, ukoliko želite da ovo bude vaš jedini MMO koji ćete kupiti i igrati, Black Desert Online će vam pružiti sate i dane i mesece igranja. Pošto će vam sve to definitivno trebati da iskusite sve što ova igra ima na raspolaganju da vam pruži.

Autor: Stefan Mitov Radojičić

Black Desert Online

7