REVIEW: Shardlight

Poslednja igra o kojoj smo pisali iz kuhinje naših omiljenih retro p&c avanturista, studija Wadjet Eye, bio je Technobabylon, koji se bavio tematikom lažno utopijske futurističke budućnosti u sajberpunk settingu, a sada sa naslovom o kome danas pišemo, Wadjet Eye istražuje vode distopijske postapokalipse u kome na tasu između haosa i autokratske vlasti manjine, izbor baš i ne izgleda bajno.

shardlight4

Prvo što moramo da primetimo je da nas Wadjet Eye uvek iznova i iznova iznenadi dizajnom i vizuelnim prikazom svojih igara, posebno u „skučenom“ dizajnerskom prostoru koji proizlazi iz njihovog stila. Ukoliko kojim slučajem niste upućeni, većina njihovih igara se pravi u Adventure Game Studio, alatki specijalizovanoj za pravljenje retro pikselizovanih p&c avantura. Sa tim alatom pod njihovim plaštom do sada je izdato 16 sjajnih naslova, koji se svi ističu jedinstvenim vizuelnim identitetom, i pri tom ne mislimo samo na piksel grafiku. U Shardlight dominiraju boje prljavo zelenog, žutog i braon spektra, koje stvaraju atmosferu pustoši, bolesti i opšteg propadanja, baš ono što i očekujemo u svetu gotovo uništenom u nuklearnom ratu. Lokacije su uglavnom napuštene gradske četvrti, kao i objekti kojima je sada data druga namena od one koju su imali tokom svog „originalnog“ postojanja.

No, ovo nije Fallout/Mad Max tip post-apokalipse. Ovde imamo svet sa nekakvim uređenjem i državom koja kako-tako funkcioniše, ali je vode ljudi koji sebe vide kao novu aristokratiju i koji kao primarni cilj imaju održavanje svojih potreba naspram potreba obične rulje. Nazivaju se starorimskih imenima i oblače se po modi francuske aristokratije 17. veka. Dakle poprilično istripovana grupa ljudi, kako možemo da zaključimo. Da stvar bude gora, u celom tom svetu vlada misteriozna bolest po imenom „zelena pluća“, za koju nema leka, ali ima privremenog rešenja u vidu vakcinacije. Naravno vakcina za prostu raju je praktično nedostupna, dok je bogatuni lako dobijaju.

shardlight3

Tu dolazimo do naše heroine, Amy Wellard, u čijoj smo ulozi. Na početku igre odlazimo na takozvani „lottery job“ što je naziv za opasne poslove koje Aristokrate dodeljuju običnim građanima u zamenu za loto tiket koji im daje šansu da dobiju dozu vakcine, koja se dodeljuje preko nagradne igre svakog dana. Nije neka zarada, ali kada ste smrtno bolesni, to vam je sve što imate. Upravo na tom poslu upoznaje čoveka na samrti koji će je povezati sa mnogo većom mrežom događaja o kojima će zavisiti i sudbina same države. Priča je napisana zanimljivo i dovoljno je intriganta da vas tera da igru odigrate do kraja, ali čini nam se da nekako nije uspela da bude baš previše ubedljiva kao što su to umele neke ranije igre koje nam je Wadjet Eye doneo.  Vrlo je moguće da je to zato što, za razliku od nekih ranijih naslova, ovde vodimo samo jednog lika, i nekako nismo baš sve vreme sigurni šta je glavna motivacija. Da li su to naši prijatelji, da li je to želja da ozdravimo ili pak neko više dobro. Igra takođe nema previše nekih preokreta u priči i nekako sve teče svojim tokom onako kako biste i očekivali.

shardlight1

Stvari koje bi trebalo da budu preokret, su nam zapravo legle potpuno očekivano i normalno u priču. Takođe, tokom igranja na malo toga možemo da utičemo što se priče tiče i zapravo su jedine stvarno naše odluke u priči one koje donesemo na kraju same igre. Ipak, iako deluje kao da kritikujemo priču, ona je  zapravo sasvim odgovarajuća i bavi se nekom realnom (mada malo stilski našminkanom zarad „umetničke“ potrebe) situacijom u kojoj bi neke zajednice mogle da se nađu u takvom scenariju, koji nas možda pomalo podseća na light varijantu Orvelovog „1984“.

Gejmplej igre je standardan za p&c žanr, i generalno igre koje nam dolaze iz Wadjet Eye produkcije. Preko mape se krećemo kroz određene lokacije po gradu(koje se otvaraju i zatvaraju u zavisnosti od dela priče), komuniciramo sa NPC likovima i sakupljamo iteme. Iteme koristimo što u međusobnoj interakciji, što u interakciji sa okolinom. Zadaci su solidno teški, ali ne previše i može vam se desiti da se negde zaglavite taman toliko da tu stanete sa igračkom sesijom, i kada nastavite sutra sa svežim umom očas posla rešite to. Igra ima nezaobilazni problem „lova na piksele“ i zato dobro klikćite na sve što vam se čini da može da bude od koristi. Levi klik je interakcija, dok je desni klik „opisni“, odnosno Amy nešto prokomentariše. A Amy ima svašta da komentariše o svemu i svačemu, i ja sam kao pravi pedantni i temeljni igrač video igara strpljivo slušao sve njene komentare. Uglavnom imaju zabavnu i opisnu ulogu, ali će neretko pažljivi slušaoci dobiti nagoveštaj za rešenje neke zagonetke kroz njih.

shardlight2

O grafici smo već pisali u uvodu teksta, standardni 2D ekstremno pikselizovani dizajn, koji osim uloge retro nostalgije, zapravo izgleda sjajno i atmosferično. Konačno su i malo rešili problem sa tekstom, koji je sada nešto blaže pikselizovan u odnosu na ostatak igre, pa je sada i laški za čitanje. Muzika u igri je sjajna i organski se uklapa u depresivnu i beznadežnu atmosferu opustošenih gradskih ruina u igri. Čini nam se da svaka od scena u igri ima muziku specijalno pisanu za nju, što svaku lokaciju čini dodatno jedinstvenom. Glasovna gluma u igri je ok, ide od prosečne (glavna glumica, iako je ok, nekako nam se čini da je previše van konteksta situacije ponekada), do zaista sjajne, poput glavnog negativca  Tiberiusa ili glasnogovornika kulta Reapera na gradskom marketu.

Igru smo prešli za nekih 10-11 sati i uživali smo u njoj. Ljubiteljji Wadjet Eye igara verovatno su je već i sami prešli, a za vas koji se možda prvi put susrećete sa njima, ovo je prava prilika da ih zavolite.

Autor: Nikola Savić

Shardlight

8