U 2017. godini se desilo puno novina na polju igračkog hardvera koje smo se mi poprilično revnosno trudili da ispratimo, ali je uvek dobro u ovim trenucima napraviti malu retrospektivu šta je to što je obeležilo godinu. Bilo je nekih velikih iznenađenja, ali je bilo i nekih proizvoda od kojih se mnogo očekivalo, a nisu baš opravdali ta očekivanja.
Najzapaženije u 2017. godini
Nintendo Switch – konzola koja se pojavila u martu kombinuje mogućnosti prenosne konzole i standardnog priključivanja na televizor u dnevnoj sobi. Kao što je to poslednji slučaj bio sa Wii konzolom, izgleda da je Nintendo ponovo „izmislio toplu vodu“ i napravio konzolu koju svi žele i koja je nekoliko poslednjih meseci najprodavaniji gejming artikal u razvijenom svetu. Iako možda nema hardver koji bi poterao sve najnovije naslove sa najboljom grafikom u 60fps i u ogromnim rezolucijama, sam koncept Switcha je ono što se najviše dopada kupcima. Na početku je možda nedostajalo naslova za ovu platformu ali je od starta tu bila fenomenalna Zelda, a sada krajem godine biblioteka igara je i više nego impresivna.
Xbox One X – konzole koje obećavaju 4K rezoluciju u dnevnoj sobi nisu novina, ali je Microsoft uspeo sa svojim najnovijim čedom da ovo obećanje ispuni u potpunosti i u visokom frejmrejtu u velikom broju igara. Za One X možemo reći da je prava 4K konzola, veliki broj igara podržava veću rezoluciju i to sve dolazi u jako kompaktnom i dopadljivom pakovanju. Ono što malo sputava One X jeste veća cena u odnosu na konkurenciju kao i činjenica da postoji jako ograničen izbor igara koje su ekskluzivne za Xbox One ekosistem.
Logitech Lightspeed i Powerplay – retko se dešava da na polju gejming periferija imamo nešto revolucionarno, a pogotovu još ređe da imamo dve takve tehnologije u jednoj godini, ali je Logitech u 2017. zaista bio jako vredan. Lightspeed tehnologija omogućava njihovim miševima i tastaturama da bežično komuniciraju jednakom brzinom kao i preko kabla i to u perspektivi može značiti potpuni nestanak kablova sa stolova gejmera. Sa druge strane ti uređaji ipak moraju da pune baterije i tu na scenu dolazi druga Logitech tehnologija – Powerplay, radi se o podlozi koja bežično puni miša na njoj dok ga vi sve vreme koristite, odnosno lepo se igrate. Ako je nešto zameriti ovim tehnologijama onda je to što u ovom momentu svoje mesto nalaze samo u najskupljim i najekskluzivnijim modelima ali je za nadu da će u narednoj godini moći i da se „spuste u narod“.
AMD Ryzen procesori – Dugo vremena je za svakoga ko se igra na PC računaru važilo da je najbolje da drži Intel platforme, ali početkom godine je to verovanje poprilično uzdrmano izlaskom AMD Ryzen R7 procesora, a kasnije i R5 i R3 serija koje su primamljivije onima sa manjim budžetom. AMD procesori su po istoj ceni kao i konkurencija doneli više jezgara i bolje multitasking performanse, pri čemu su dovoljno hladni i moguće ih je overklokovati. Možda je na najvišem nivou gejminga mala prednost ostala na strani Intela ali su tu već nijanse u pitanju. Sve u svemu, posle skoro decenije je Intel morao da hvata korak sa konkurencijom i delovalo je da je praktično bio primoran na izbacivanje Coffe Lake serije. Konačno malo zdrave konkurencije na ovom polju će svakako doneti boljitak svim gejmerima i uopšte korisnicima PC računara.
Nvidia Max-Q gejming laptopovi – Krajem 2016. godine smo se upoznali sa gejming laptopovima koji su, opremljeni Nvidia grafičkim karticama na Pascal arhitekturi, mogli u potpunosti da pariraju desktop igračkim mašinama. Međutim, i dalje se tu radilo o nešto većim i masivnijim modelima koji nisu baš briljirali na polju prenosivosti. Zato je Nvidia odlučila da ponudi nešto oslabljene čipove pod nazivom Max-Q ali koji imaju fenomenalne termalne performanse i koji omogućavaju ozbiljan gejming na računarima ultrabook debljine i male težine. Konačno je ostvaren fenomenalan kompromis – možete imati laptop na kome će raditi sve najnovije igre u visokim detaljima i rezolucijama, a on ne mora biti veliki i težak već ga možete uporediti sa nekim prenosnim Mekom.
Neispunjena predviđanja za 2017.
AMD Vega – nakon uspešnog lansiranja Ryzen procesora nekako su svi očekivali da će se AMD, odnosno nekadašnji Ati, „vratiti“ i na polju grafičkih kartica sa svojim Vega modelima i tu uspostaviti ponovo koliko toliko ravnotežu u odnosu na Nvidiu. Međutim lansiranje Vege nije prošlo ni približno tako dobro – same performanse nisu toliko bolje od konkurencije, termalno ponašanje nije najbolje, ali najviše od svega je problem što sam AMD ne može da proizvede dovoljno kartica za tržište pa su u velikoj meri izostali modeli drugih proizvođača koji su po pravilu dosta bolji od referentnih. Na sve to treba dodati i bitkoin ludnicu gde je ovakav hardver jako popularan za „kopanje“ i nama gejmerima je malo šta i ostalo.
Virtuelna realnost – 2016. godinu je obeležilo lansiranje čak tri velika VR headseta: HTC Vive, Oculus Rift i Playstation VR. Sa druge strane u 2017. godini nismo imali lansiranje bukvalno nijednog novog uređaja. Deluje da ideja o tome da na glavu stavite nešto i budete potpuno odsečeni od stvarnosti nije baš mnogo interesantna osim najzagriženijim korisnicima koji takođe imaju i dovoljno novca za VR i prateći hardver. Nije se uspelo u rešavanju problema kretanja u igrama kao ni u obezbeđivanju lakšeg nošenja uređaja koji ne bi podrazumevao gomilu kablova. Iako će VR svakako ostati deo gejminga u doglednom periodu činjenica je da u ovom obliku kakav je sada ima vrlo ograničenu ciljnu populaciju, takoreći vrlo malu nišu.
Šta nas interesantno čeka u 2018?
Augmented reality – za ovo još ne postoji ni opšteprihvaćen adekvatan prevod, možda bi najbolje bilo „proširena stvarnost“. S obzirom da se shvatilo da se ljudi u virtuelnoj stvarnosti osećaju previše odsečeno od ostatka sveta sada se ide na uređaje koji će nam omogućavati da budemo svesni sveta oko sebe, ali i da tu prikazuju neke kompjuterski generisane elemente, takoreći mešajući stvarnost i ono što je virtuelno. Naravno najave za ovo nakon, rekli bismo, neuspeha VR-a, su dosta konzervativnije i više se govori o nečemu što će poboljšati naše iskustvo, ne i zameniti ga. Neki uređaji kao što je Microsoft Hololens se u nekom obliku već duže vremena nalaze u fazi šireg testiranja ali još uvek nema pravih komercijalnih naprava pa se to može očekivati naredne godine.
Nvidia Volta – Pascal arhitektura se pojavila još 5. aprila 2016. godine i dosta je čudno da u međuvremenu nismo videli ništa suštinski novo. Da, pojavili su se čipovi za laptopove, Max-Q, skoro smo se susreli sa jednom novom grafičkom karticom u vidu GeForce 1070Ti, ali je suštinski sve i dalje isto. Zato su vrlo velika očekivanja od nove Volta arhitekture koja bi trebalo da se pojavi u prvoj polovini 2018. godine, a prvi model u vidu profesionalne Titan V kartice je već predstavljen. Ono što nažalost može biti situacija i o tome već kolaju priče jeste da se ponovi situacija sa Pascalom – da čipovi istog ranga budu skuplji od prethodne generacije.
Gedžeti i konzole – sigurno je da ćemo mnogo novih gedžeta, kako za gejming tako i za druge oblasti, ugledati svetlo dana na predstojećem Consumer Electronics Show koji se tradicionalno u januaru održava u Las Vegasu. Ono što ostaje veliko pitanje jeste da li ćemo u 2018. godini dobiti najavu za sledeću generaciju igračkih konzola, da li ćemo čuti za Playstation 5 ili ćemo ostati u trenutnoj generaciji? Ovo je pitanje ne koje verovatno niko osim čelnika velikih kompanija nema odgovor ali bismo svi vrlo voleli da ga saznamo tako da ćemo morati da budemo strpljivi.
AUTOR: Miloš Hetlerović