Kolumne
Strimeri, influenseri i savremeno rekamiranje igara
Pre par dana osvanula je vest da je najpoznatiji strimer na Twitchu, Tajler „Ninja“ Blevins, plaćen oko milion dolara za promociju Apex Legends. On je među prvima promovisao igru preko društvenih mreža i na svom strimu. Nesumnjivo je igra sama po sebi izvršila dovoljan uticaj na gejming javnost, ali ovaj podatak podigao je niz pitanja vezanih i za igru i za načine na koji se u poslednje vreme sve više odvija marketinška praksa gejming kompanija. Igra je daleko od loše, međutim sa ovom vrstom promocije postoji opcija, da je mimo naše svesti, uticala nevidljiva ruka tržišta.
Pre pojave onlajn medija, ili bi bilo bolje reći pre njihove sveopšte dominacije, marketing se odvijao po unapred poznatim pravilima. Reklama na TV-u, bilbordi, trejler na internetu, malobrojni onlajn mediji specijalizovani za gejming izbacili bi predpremijerne utiske o igri itd. Odvajale bi se ozbiljne sume novca za dugotrajne marketinške kampanje. Nešto se u jednom momentu desilo što je promenilo pristup oglašavanju. Ne treba puno tragati za uzrokom promene. Onoga trenutka kada je internet postao normalna stvar, u smislu da smo ga kolektivno prihvatili oberučke, svet marketinga je morao da se menja. Postepeno čitava marketinška praksa se prilagođavala ovom potpuno novom okruženju. TV reklame su počele da se pojavljuju po Jutjubu, tradicionalno reklamiranje našlo je svoje mesto u banerima, itd. Nije dugo prošlo, a rezultati ove prakse bili su mizerno loši. Po podacima Guglovih istraživanja uticaja tradicionalnih oblika oglašavanja na internetu, oko 54% onlajn reklama bivaju potpuno ignorisane. U potrazi za kvalitetnijom razonodom ljudi su pohrlili na net, a advertajzing je samo smetao. Kako bi se adaptirali na ovo stanje stvari stručnjaci su počeli da usložavaju svoj pristup marketingu. Akcenat na samom sadržaju reklama i obliku u kome će se one pojaviti izrodio je obilje reklamnog materijala zamaskiranog u prijemčiv sadržaj. Neko novo opšte pravilo marketinga postalo je „broad and deep“. Broad, ili ti široko, znači da reklama treba biti upakovana u formu koja ima najviše šanse da se svidi što širem krugu ljudi. Deep, ili ti duboko, odnosi se na uticaj koji reklamni materijal ima na svakog ponaosob. Uglavnom se u ovom slučaju misli na postizanje ovog ili onog emotivnog udara na posmatrača. U tom razvojnom stadijumu počinju da se pojavljuju mnogi poznati ljudi sa interneta kao pritajeni promoteri različitih proizvoda.
Internet zvezde i zvezdice, poznatiji kao influenseri, odudaraju od ostatka javnih ličnosti iz više razloga. Kako korisnici interneta imaju raširene ruke po pitanju odabira sadržaja na internetu, dobiti njihovu pažnju postalo je zanat. Socijalni angažman postao je motor uspostavljanja trajnih odnosa sa publikom. Razbijanjem sopstvene privatnosti, kontinuiranom komunikacijom sa svojom publikom, podređivanje njenim ukusima i slično, poslužilo je influenserima da obezbede stalan broj posmatrača. Aktivna publika sa druge strane razvila je specifičan odnos prema zvezdama 21. veka. Gotovo ličan. Počeli smo da posedujemo ogromno poverenje i da se na svojevrstan način, više nego ranije sigurno, emotivno ulažemo u omiljene nam face sa neta. Tako gejming svet krase PewDiePie, Markiplier, SSSniperWolf i mnogo, ali zaista mnogo drugih, na hiljade i hiljade njih. Čak je i Forbes 2017. posvetio čitavu rubriku na svom sajtu najvećim svetskim influenserima. Top 10 najvećih influensera vezanih za gejming imalo je ukupno 228 miliona pratioca. Ova brojka je definitivno veća od one koju su tradicionalni načini oglašavanja ostvarili.
Dakle paradigma marketinga je morala opet da se menja. Poslednji trend kao što je već navedeno je saradnja sa influenserima. Iza kulisa kompanije prilaze poznatima na internetu sa predlozima koji oni ne mogu da odbiju. To su ljudi kojima je kreiranje sadržaja na internetu primarno zanimanje, i može se reći da bi bili ludi kada ne bi prihvatili bilo kakvu svotu novca za nešto što bi svakako uradili.
Ovakva praksa pokazala se, između ostalog i u slučaju Apex Legends, kao veoma efikasna. Ova igra kao pionir ove vrste marketinga je sjajan primer. Saznavši putem Reddita o javnom negodovanju battle royal moda za Titanfall, povučena je odluka da se Apex reklamira na do sad očekivan način. Sredstva su preusmerena ka sponzorisanju strimera, odnosno „gerila“ marketingu i šok metodama bez prethodne najave igre. Oni , kojima ćemo više verovati od konvencionalnih reklama, samo treba da odigraju po koju partiju i pohvale igru, a mi oduševljeni ćemo igru skinuti istog trenutka. Vratimo se na kratko postulatima savremenog marketinga. Ovim trikom, misleći na promociju od strane influensera, gotovo da ne postoji grupa ljudi koja nije pokrivena, a s obzirom na naš odnos prema njima, uticaj je enormno veći.
Da li oni bezobzirno utiču na naše stavove, i nisu li oni onda u neku ruku lažni i nametnuti? Da, apsolutno. U potrazi za verodostojnim i u begu od ispraznih propagandnih sadržaja na starijim medijima, napravili smo još jedan krug. Pobegli smo od torture javne promocije proizvoda i stigli do pritajene promocije. Pitanje je koliko će se ova praksa nastaviti i kuda ćemo dalje otići u potrazi za kvalitetnom zabavom i iskrenim preporukama? Da li nas u tom apstrahovanom begu od kljukanja tuđim mišljenjem opet na kraju čeka isto?