Hardware
Playstation 5 vs Xbox Series X – bitka “na papiru”
Sony i Majkrosoft dosta stidljivo otkrivaju narednu generaciju konzola. Daleki istok je za sada sporiji od kompanije iz Redmonda, pa smo nakon nekoliko dugih meseci tišine konačno sa obe strane dobili zvanične specifikacije za Playstation 5 i Xbox Series X konzole.
Sony još uvek nije predstavio zvanični dizajn petice, a nismo dobili ni neku konkretnu najavu igara, niti benchmark koji bi u praksi pokazao stvarnu moć nove konzole, što otprilike važi i za Majkrosoft. To bi se moglo promeniti ranije nego što očekujemo, ako je verovati glasinama.
Pročitajte još: Playstation 5 bi se mogao pojaviti sa ograničenim brojem uređaja u prodaji
Potrudićemo se da što bolje i prostije objasnimo trenutnu situaciju kada su u slučaju obe konzole. Takođe, nismo ni na plavoj ni na zelenoj strani, pošto je za to rano, ali ćemo dozvoliti da hardver malo govori za sebe kada je u pitanju snaga.
Majkrosoft i Sony su za next-gen konzole odlučili da sarađuju sa poznatim proizvođačem čipova AMD, zato što on trenutno nudi najbolji odnos snage i performansi, a ujedno je dosta štedljiviji po pitanju potrošnje od ostalih. Tako će procesori kod obe konzole biti osmojezgarni Zen 2 čipovi, PS5 će imati 3.5GHz, a Series X 3.8GHz frekvenciju koja može i da varira kako bi se smanjila aktivnost jezgara. Obe konzole će imati 16GB GDDR6 RAM memorije, a kod smeštajnih kapaciteta se pristupilo posebnim SSD diskovima, sa tehnologijama koje još uvek neće biti dostupne PC zajednici. PS5 će imati oko 825GB kapaciteta, a Series X čitav terabajt(1TB), ali nije sve u tim brojkama pošto je veoma važan parametar i IO Throughput, odnosno brzina transfera podataka. Među otkrivenim specifikacijama se vidi da će Sonijeva konzola imati gotovo duplo veću brzinu tranfera u odnosu na suparnika, ali su obe strane objavile da će se sve igre učitavati za manje od sekunde, nešto što već dugo svi mi sanjamo.
Iako ima manji IO Thoughput, Majkrosoft je predstavio veoma inovativnu funkciju nazvanu Quick Resume, koja omogućava igračima da automatski po paljenju konzole nastave sa igrom gde su stali, i to bez čekanja da se svet učita. Ono što je dodatno impresivno je da se pod ovom funkcijom mogu smestiti čak tri naslova istovremeno. Sony se sa druge strane više pozabavio zvukom, pošto je najavio da PS5 poseduje zasebni endžin za zvuk što će doneti visoki stepen imerzije tokom igranja.
Ono što mnoge interesuje, i što smo namerno ostavili za kraj je grafička snaga. Kao što je već navedeno u tekstu, obe konzole će posedovati custom AMD grafički čip, nadolazeće RDNA 2 arhitekture. Ova grafika će na obe konzole obezbediti rezoluciju prikaza od neverovatnih 8K piksela i prikaz od 120FPS, dok će u mnogim igrama glavna ponuda biti usmerena kad zlatnom standardu – 4K 60FPS. Glavna razlika između čipova kod PS5 i Series X konzole se sreće kod jedinice zvane TFLOPS, koja predstavlja matematičku meru vezanu za performanse računara. PS5 poseduje 10,28 TFLOPS, a Xbox Series X 12 TFLOPS, što na prvi pogled znači da će Majkrosoftovo čedo biti dosta jače od suparnika. Međutim, na kraju se sve svodi na optimizaciju igara i to kako one funkcionišu u igrama, pa ovo ne mora direktno da znači da jedna konzola jača od druge. Ono što je već sada sigurno je da će obe konzole biti nekoliko puta snažnije od svojih prethodnika i doneće dosta više stvari u ponudu, što treba da raduje svakoga.
Jedna od tema koja se ne tiče direktno specifikacija i hardvera a bila je izuzetno aktuelna tokom marta, je vezana za kompatibilnost igara starijih generacija sa novim konzolama. Ovo je sasvim očekivano sa Majkrosoftove strane, pošto je i Xbox One imao tu funkciju, koja je potvrđena i za Series X. Kompanija iz Redmonda je objavila da je do sada utrošila preko 100.000 radnih sati kako bi na hiljade igara sa prethodnih Xbox konzola bile od prvog dana dostupne za narednu generaciju.
Sony je na svojoj prezentaciji da će Playstation 5 imati backwards compatibility tako što će moći da pokreće igre sa PS4 konzole. Za početak će to biti nekoliko najpopularnijih naslova, dok će kasnije ponuda biti znatno proširena.
Verujemo da je ovaj način prezentovanja naredne generacije konzola poprilično dosadan fanovima, jer mnoge pre svega zanimaju igre a ne sumanuto mačevanje brojkama i jedinicama mere za koje nemaju pojma šta znače. Nadamo se da će se to promeniti i da će se Sony i Majkrosoft više fokusirati na igre, a ne toliko na tehnološka dostignuća na papiru, koja su odlična ali se jednostavno zna šta svi žele.
Okršaj PS5 vs Xbox Series X se tek zahuktava, a izgleda da ćemo pobednika videti tek nakon izlaska, koji će se odigrati krajem godine.