Kolumne
GTA Tribute – GTA 3: tranzicija 2D na 3D
U Grand Theft Auto serijalu, prva dva dela su u odnosu na ostatak serijala praktično priča za sebe. Zašto? Razlog je odabir perspektive, pošto su GTA 1 i GTA 2 2D igre za pogledom iz ptičije perspektive, dok je GTA 3 kada se pojavio 2001. godine predstavljao revolucionarni pomak za franšizu prelaskom na 3D okruženje sa kamerom postavljenom u trećem licu.
Radnja igre se odvija oko Klajda, kriminalca koji nakon bekstva iz zatvora postaje prijatelj sa mafijaškom porodicom za koju radi kao potrčko i rešava razne probleme koji izbijaju u Liberty Sitiju. Kada vođa te porodice pokuša da ga se otarasi on prelazi da radi za Jakuze, gde ga opet očekuje nameštaljka. Čitava priča je puna prevara i intriga za glavnog karatera, i inspiraciju vuče iz mafijaških filmova i karaktera koji su se pojavljivalu u njima. Dok se sve ostale igre odigravaju u prošlosti ili budućnosti, GTA 3 se odigrava u istoj godini kada je izašao.
Kao prva igra sa ovom perspektivom, GTA 3 je doneo dosta novina pred fanove Velikih Pljački Automobila. Otvoreni svet je sačinjen iz tri ostrva na kojima se rešavaju linearne misije, a između njih je moguće uživati u slobodnim aktivnostima, poput vožnje, nanošenja haosa i otvorenog sukoba sa organima reda. Ostrva Portland, Stauton Island i Shoreside Vale nisu u potpunosti dostupna na početku, već se napretkom kroz misije otključavaju. Zanimljiv je podatak da je GTA 3 takođe i prva igra koja je imala pogled iz prvog lica u ovom serijalu, i to tokom gledanja kroz snajper, zolju i M16. Oružja je dosta na raspolaganju, a neizostavne šifre su naravno pristune i dozvoljavaju vam da radite šta god poželite tokom igranja.
Trojka nudi znatno više sadržaja zahvaljujući promeni endžina i 3D karakteristike grafike najbolje prikazuju trud koji je uložen u izradu od strane studija NDA Design i Rockstar. Problema u razvoju je bilo i to nekoliko. Sam prelazak na 3D je zahtevao dosta rada kroz motion capture kreatanja, skeniranje automobila i sličnih praksi, što je za razvojni tim sačinjen od 32 developera bilo pravi izazov. Kada je rad na igri bio praktično završen, desio se teroristički napad na World Trade Center(9/11), zbog čega je GTA 3 bio odložen na neko vreme. Tokom tog perioda je uklonjena određena količina sadržaja iz igre, u vidu dizajna odeće policajaca, zgrada koje su napravljene po uzoru na kule u Njujorku, a i trasa leta aviona u igri je izmenjena kako ne bi izgledalo kao da se kreću ka zgradama. Dizajn naslovne strane pakovanja igre je takođe bio izmenjen.
Prelazak sa 2D na 3D nije oduzeo od GTA 3 ono po čemu je postao popularan, klasično nasilje i prkos zakonu. To je i dalje prisutno u igri, koja je svojevremeno dobila titulu jedne od najboljih, i izuzetno pozitinim ocenama, uglavnom 9/10. Pozitivne reakcije kritike sa primamljivom promenom načina igranja su napravile veliki uspeh za Grand Theft Auto 3, što je dovelo do oko 15 miliona prodatih primeraka na platformama PC, Playstation 2 i Xbox, a cifra bi verovatno bila još i bolja da se Vice City nije pojavio odmah 2002. godine. Sa tom brojkom, GTA 3 je peta najprodavanija igra u serijalu, iza svih naslova koji su izašli nakon nje. Nakon 10 godina od pojavljivanja, 2011. izdato je počasno izdanje ovog naslova za Android i iOS telefone, koje se nije proslavilo.
GTA III je inspirisao nastanak čitave nove generacije igara, kreirane primarno za odraslu publiku i sa elementima slobodnog kreanja po mapi. Nastavci su nastavili istim putem i dostigli su još veći uspeh. GTA: Vice City i San Andreas nisu nastavci po hronologiji serijala, pošto se radnja odvija u 80-im i 90-im godinama prošlog veka, ali više o događajima iz GTA 3 se čulo kroz sporedne naslove – GTA Advance i GTA Liberty City Stories – sa dešavanjima pre i nakon originalne priče.
Mi pratimo hronologiju po kojoj ih je Rockstar objavljivao, tako da će u sledećem broju pažnja biti posvećena igri GTA: Vice City, koja definitivno ima posebno mesto u srcu fanova serijala.