Cena AAA video igara u industriji interaktivne zabave nikada nije bila uređena nekim pravilnikom, ali poslednjih godina mahom svi izdavači poštuju nepisano pravilo da cena osnovne verzije igre bude 60 dolara.
Međutim, sve je više pomena da bi se to moglo promeniti sa dolaskom nove generacije konzola, pod objašnjenjem da je cena već godinama ista, dok je izrada igara produkcijski dosta poskupela.
I izgleda da će dolazak nove generacije konzola, Playstation 5 i Xbox Series X, biti glavni razlog za podizanje cena.
Prva igra čija će verzija za narednu generaciju biti skuplja je NBA 2K21, koja će za PS5 i Xbox Series X koštati 70$, a verzija za PC i trenutnu generaciju ima “standardnu” cenu od 60 dolara. Jedan izuzetno podmukao potez developera 2K Games je ranija objava da će igrači moći da PS4/XOne verziju besplatno nadograde na next-gen.
Samo nek' se prodaje
Ta tvrdnja se nije promenila, samo je sada otkrivena prava istina, nadogradnja ne važi za osnovnu verziju igre, već samo za one koji kupe Mamba Forever ediciju koja košta 100 dolara. Frustracije fanova povodom užasnih mikrotransakcija se nažalost neće završiti sa NBA 2K20, već je izdavač novu generaciju konzola iskoristio da situaciju dodatno zakomplikuje.
Ova najava podiže zabrinutost među potrošačima da će se ta generalna cena igara podići za 10 dolara i kod drugih izdavača AAA naslova. Istraživačka kompanija IDG Consulting je za GIBiz otkila da brojni drugi izdavači, ne svi, trenutno razmatraju povećanje cene igara. Navodi se da je poslednjih skok cene izvršen pre 15 godina, kada je sa 50 pređeno na 60$.
Naravno, donekle je razumno povećanje cena produkcije igara. Endžini koji pokreću igre su sve raskošniji, virtuelni svetovi postaju masivniji, u svakom naslovu se pojavljuju poznati glumci čiji ugovori vrede nekoliko miliona, dodatna oprema za motion capture je prilično skupa, a i marketing je izuzetno važan.
Jedan jak kontraargument na sve ovo je porast baze igrača/potrošača, i generalna dostupnost video igara u praktično celom svetu. Ranije su zemlje sa niskim standardom bile praktično odsečene od ostatka planete i do igara se dolazilo ili putem piraterije ili putem rođaka “od preko”. Igre su sada svima dostupne za kupovinu, a svake godine se broje milioni i milioni novih korisnika koji rado daju deo teško zarađenog novca za neko virtuelno iskustvo, tako da sa porastom cene produkcije raste i broj ljudi koji kupuju igre.
Nije teško uvideti da je to povećanje prisutno, iako kompanije i developeri pravdaju produkciju za nadolazeće povećanje. Najbolji primer za to je nedavno objavljeni The Last of Us 2. Ova igra kompanije Soni je i pored velike ogorčenosti igrača na propagandu koja postoji u igri, prodata u preko 4 miliona primeraka za svega 3 dana. Pomnožite broj prodatih primeraka sa cenom od 60$, pošto TLOU2 još nije bio na popustu i dobijate brojku od 240.000.000 dolara. Igra čija se cena razvoja procenjuje na oko 100 miliona dolara, tu cifru je povratila developeru za manje od tri dana. Da ne govorimo o činjenici da igre zauvek ostaju dostupne i prodaju se godinama nakon izlaska.
Jeste se The Last of Us 2 pojavio na izmaku PS4 generacije, ali sa druge strane opet imamo konzole koje će imati jeftinije verzije. Playstation 5 već ima prostiju verziju bez čitača diskova koja će biti barem 100 dolara jeftinija, a Microsoft u pripremi ima Lockhart koji donosi ulazak u svet next-gen čarolija za male novce. Sa jeftinijim konzolama, u startu se omogućava brzi rast baze igrača, a samim tim i porasta kupovne moći na Playstation 5 i Xbox Series X konzolama.
Nažalost po nas porast cena igara je neizbežan, pošto je tu i pandemija korona virusa koja i dalje traje, čije će se posledice tek osetiti. Zbog virusa COVID-19 preti ogromna inflacija, što će se odraziti i na gejming industriju, a krajnje potrošače ko pita.
I naravno, ako i povećanje od deset dolara po jednoj kopiji igre nije dovoljno izdavačima, uvek mogu dodati još mikrotransakcija u igrama, 2K Games je to baš lepo osmislio već sada…