Domaća Scena

Intervju sa Nikolom Bulj, kreatorom Goblin and Coins serijala

Pre oko dve godine smo se susreli sa alfa verzijom igre Goblin and Coins II, na kojoj radi domaći samostalni developer Nikola Bulj. Kako GnC2 zvanično izlazi 11. aprila, odlučili smo da sa Nikolom popričamo o igri i njenom razvojnom procesu.

Play!Zine: Kako smo se u prvom intervju odmah bacili na priču o Goblin and Coins II, sada bismo za početak voleli da saznamo nešto više o tebi i tvom radu u game dev industriji.

Nikola: Zovem se Nikola i radim kao nastavnik srpskog jezika u osnovnoj školi. Prvi susret sa igrama imao sam na arkadnim aparatima, a bio sam toliko mali da je otac morao da me drži u vazduhu kako bih mogao da okrećem volan. Tinejdžerske godine sam proveo sa drugovima uz NES i povremeni odlazak u lokalne segoteke, što se izgleda ogleda i u igrama koje danas pravim. Neko vreme sam pisao za Svet kompjutera i Gameplay. Goblin and Coins II mi je druga “komercijalna” igra na Steamu, a pre toga sam napravio par besplatnih igara za utvrđivanje gradiva srpskog za osnovce, te jedan kviz o 8-bitnim igrama.

Play!Zine: Kako bi našim čitaocima opisao Goblin and Coins II, njegov gejmplej i neke ključne mehanike? Šta je cilj igre?

Nikola: Cilj igre je da se igrač zabavi, izazove, savlada prepreke i oseti dobro kada uradi nešto za šta nije bio siguran da li može da postigne svojom veštinom. U osnovi to je platformer kao i prva igra, osnovno kretanje i skakanje je identično, s tim da je proširena i izmenjena mehanika pa ovaj put imamo na raspolaganju dupli skok, provlačenje kroz tunele, a životi i nastavljanja funkcionišu drugačije nego ranije. Tu su i veoma jednostavne zagonetke za otvaranje puta, portali, kosine…

Play!Zine: Kako i kada si odlučio da kreneš da radiš na nastavku za Goblin and Coins? U kojoj meri se nastavak razlikuje od originala?

Nikola: U suštini sam znao da će biti nastavka čim sam objavio prvu igru. Pre toga, nekih 200 ljudi je probalo razne rane verzije i pružilo mnogo povratnih informacija, problemi su popravljani i jedino što se tada isticalo kao nepopravljiva stvar, bila je grafika. To je bio prvi put da uopšte radim pixel-art, učio sam usput… Međutim tek kada je igra objavljena i kad su počele da pristižu recenzije kupaca na Steamu, postalo je jasno da neke dizajnerske odluke nisu bile na mestu, ili bar ne dobro promišljene. Kako je bilo gotovo nemoguće promeniti sve to a da se ne napravi nova igra, već se u tom trenutku javila ideja o Goblinu 1.5, takoreći novoj verziji koja bi ispravila sitnice i ozbiljnije probleme koji su ljudima zasmetali, a ne bi se razlikovala u duhu mnogo od originala.

Play!Zine: Koje igre su inspirisale nastanak ovog naslova i šta ga izdvaja od drugih platformera?

Nikola: Inspiracija uglavnom dolazi iz sećanja na 8-bit i 16-bit eru. Nije reč o bilo kom određenom naslovu, već više pokušavam da oživim onaj “slatki” osećaj učenja iz grešaka, ponavljanja i konačnog uspeha koji donosi zadovoljstvo. Još kad bi svaki igrač imao desetinu drugova iza leđa koji glasno navijaju, dobacuju (pogrešne) savete i nerviraju se, slika bi bila potpuna.

Ono po čemu se Goblin and Coins II bitno razlikuje od drugih platformera jeste sistem života i ponavljanja. Nekada davno, na arkadnim aparatima, imali biste određeni broj života i potom ograničeno vreme da ubacite novčić da kupite još jedno ponavljanje, nastavite dalje… Danas ili imate ograničen broj života posle kojeg sledi kraj igre, ili neograničen broj ali vas igra ograničava na druge načine kako bi ostala izazovna. U Goblin and Coins II igrač kreće sa pet ili 10 nastavljanja, a svaki od tih pokušaja daje vam tri (ili četiri, posle nadogradnje) života za prelazak nivoa. Nivo se ne počinje uvek od početka, jer igra pamti poslednje sigurno mesto sa kojeg ste skočili i tu vas vraća kada izgubite život. Ukoliko izgubite sve živote, trošite jedno nastavljanje i vraćate se na početak nivoa. Međutim, kada izgubite sva nastavljanja, nije neizbežno kraj igre, već igrač odlazi u Podzemlje, mračan i izazovan nivo u kojem imate priliku da se dokažete, “oživite ponovo” i vratite na mapu sa 15 novih nastavljanja. Naravno, svako ko iskusi jednom tako nešto, imaće motivaciju ili da igra opreznije, ili da kupi (za novčiće sakupljene u igri) nadogradnju koja mu daje 99 nastavljanja.

Play!Zine: Reci nam nešto više o Podzemlju.

Nikola: Sa strane građenja sveta i pripovedanja, to je neka vrsta antičkog viđenja podzemnog sveta koji je hladan, pust, i izuzetno težak za napuštanje – ali je moguće. Sa mehaničke strane, reč je o izazovnom nivou u koji igrač dospe kada potroši sve živote i nastavljanja. Igrači na raspolaganju imaju jedan život, skokovi moraju da budu precizni, a neprijatelji i zamke su teži nego oni iz prve polovine igre, tako da ne preporučujem ranu posetu. Deluje prvenstveno kao motivacija da se opreznije igra i da se čuvaju životi, ali je i korisna mogućnost da se igra nastavi i sačuva napredak za igrače koji izgube sve živote negde dalje u kampanji.

Play!Zine: Koliko nivoa možemo da očekujemo u igri? Da li u igri postoji backtrackovanje (vraćanje u stare nivoe nakon njihovog prelaženja)?

Nikola: U igri postoji 25 nivoa koji čine glavnu priču, a između njih umetnute su i arene sa kraljicama ili bossovima, koji nisu teški ali unose malo dinamike i raznolikosti u kampanju. Nivoi dolaze u različitim veličinama, što nosi i različit broj novčića koje je moguće pokupiti, dostupnost prečica, i slično. Ove informacije su vidljive na karti sveta iz koje se bira nivo. Moguće je, neretko i neophodno, vratiti se na pređene nivoe kada nabavite novu nadogradnju, kako bi se posetila mesta do kojih prethodno nije bilo moguće doći, te naravno pokupili novčići skriveni tamo. Na kraju, na dan izlaska biće i pet skrivenih nivoa, a nadam se da ću biti u mogućnosti da ih dodam još kasnije.

Play!Zine: Koliko je teško pronaći skrivene nivoe?

Nikola: Možda će biti teško prvi put. Skriveni nivoi se ne prikazuju na karti sve dok se ne kupi nadogradnja koja to omogućava. Ni tada igrač ne može direktno da im pristupi, već mora prvo da nađe ulaz u taj nivo, koji se nalazi na nekom od okolnih nivoa (i takođe je bio nevidljiv ranije). Jednom kada se nivo pređe, postaje otključan i može se direktno posetiti kako bi se pokupili preostali novčići.

Play!Zine: Imajući u vidu da su najčešće žalbe igrača platformerskih igara ”loše kontrole”, koliko je bilo teško usavršiti mehanike kretanja i skakanja?

Nikola: Nemoguće je usrećiti sve igrače. Potpuno isti sistem kontrola tri igrača će oceniti na četiri načina, a nekada nije ni do njihovog ukusa nego do uređaja koji koriste. Naravno da će kontrole biti preciznije na mehaničkoj tastaturi nego na jeftinijem laptopu, na primer. Veoma je teško uklopiti skok, gravitaciju, inerciju i druge faktore koji bi se dopali većini. Pomaže kada igra “vara” pa dopusti igračima pokrete koji ne bi trebalo da budu mogući, kao stajanje van ivice platforme, skretanje u padu i najvažnije, momentalna reakcija kada se zada komanda.

Play!Zine: Da li bi Goblin and Coins II opisao kao ”tešku” igru?

Nikola: Ne bih rekao da je teška, ali svakako ima svoje izazove, gde pre svega mislim na istraživanje nivoa i položaje neprijatelja i njihovo ponašanje. Oprezan igrač imaće daleko manje problema nego neko ko juri… a opet ima i to svoje zadovoljstvo. Svaki nivo u režimu priče može da se završi bez nadogradnji, ali njihova nabavka značajno olakšava stvari. Igranje sa i bez duplog skoka je kao igranje dve različite igre na kasnijim nivoima. Takođe, većina kraćih ili linearnih nivoa može da se završi veoma lako ako ne tražimo sve novčiće. Na kraju dana, rekao bih da težina dolazi od neprijatelja i platformi, kraljice neće nikome zadati mnogo problema.

Play!Zine: Da li možeš da nam kažeš kako si radio na audio-vizuelnom delu igre?

Nikola: Posle objavljivanja prve igre i dugog razmišljanja šta i kako dalje, odlučio sam da pohađam kurseve pixel-arta i crtanja uopšte, kako bih unapredio tu veštinu bar malo. Mnogo je lakše danas doći do lekcija na internetu, ne moramo da živimo u velikom gradu ili nekoj zapadnoj državi da bismo naučili nešto novo i nakon završetka škole. Još nisam zadovoljan i neretko izgubim motivaciju kada vidim radove daleko boljih i iskusnijih umetnika, ali u takvim trenucima setim se da svaki trud danas vodi u bolje rezultate sutra. Svu grafiku sam nacrtao koristeći miša i razne programe za pixel-art. Neki likovi se vraćaju iz prve igre, ali su naravno ulepšani (čak iako se ne vidi, svi imaju nove sprajtove).

Zvučni efekti, kao i u prvoj igri, dolaze iz mojih usta, bukvalno. Koristim samo besplatne programe da modifikujem zvukove i načinim ih upotrebljivijim. Nekoga to nasmeje, drugi smatraju da nije profesionalno… Meni je zabavno, a novca nemam da platim nekog drugog. Slična je situacija i sa kupovinom muzike, pa sam u prvoj igri koristio besplatne kompozicije sa dozvolom, a ovaj put sam se okrenuo besplatnim alatima za kreiranje kompozicija.

Play!Zine: Primetili smo nekoliko referenci na domaći region i srpski jezik. Da li možeš da nam kažeš u kom obliku se pojavljuje u igri?

Nikola: U prvoj igri imao sam domaće recepte za tradicionalna jela, ovog puta nema ništa slično, jer je zadavalo previše muke prevodiocima. Ima nekoliko vizuelnih šala koje će domaći ljudi prepoznati.

Play!Zine: Na tu temu, da li će Goblin and Coins II imati lokalizaciju za srpski jezik i da li si ti radio prevod? Koliko je bilo teško prevoditi ustaljene ”gejming izraze” iz engleskog jezika?

Nikola: Od samog početka, kada sam imao samo menije bez igre da tako kažem, postojao je izbor jezika i odmah uz engleski bio je tu i srpski. Ne bih rekao da sam prevodio, više da su oba jezika ugrađena paralelno kako se igra razvijala. Ostali prevodi su dodati kasnije, najviše zahvaljujući dobrovoljcima iz zajednice, koji su uložili trud i omogućili drugima da igraju na svom jeziku. Mi ovde engleski uzimamo zdravo za gotovo, ali u nekim zemljama deca ne znaju strane jezike i vole da igraju igru na svom maternjem jeziku.

Play!Zine: Da li si na ovom projektu radio potpuno sam? Koliki je zapravo izazov samostalno pokriti sve domene game developmenta?

Nikola: Šta tačno znači napraviti igru sam – ovo je složena tema koja svakodnevno rađa diskusije na internetu. Neko koristi besplatne ili kupovne sastojke (3D modele, animacije pokreta, zvukove…) sa interneta, a opet napravi igru sam. Neko drugi vam ne priznaje “samostalnost” čak iako ste koristili postojeći endžin, umesto da budete “pravi programer” i napišete svoj pokretač od nule. Na koncu, svi “stojimo na ramenima džinova koji su nam prethodili”, u smislu da smo naučili veštine od nekoga iskusnijeg, dobili inspiraciju od nečega što smo videli, čuli, igrali… Rekao bih za sebe da jesam radio sam, jer sam sav posao direktno na igri uradio samostalno – crtanje, pisanje koda, stvaranje zvukova, optimizaciju… ali nisam sve oko igre uradio sam i verujem da niko to ne može, pogotovo uz redovan posao i druge obaveze. Brojni ljudi su mi pomogli da testiram igru, preveli je na svoje jezike, podržali me na druge načine, i tako dalje. Zahvalan sam im i sva imena možete da pronađete u igri.

Play!Zine: U kom domenu developmenta bi rekao da si najbolji i u kom najviše uživaš? U kom najmanje uživaš?

Nikola: Najviše uživam u savladavanju prepreka. Nema goreg osećaja kad se nešto kodira pa ne radi, ili nacrta pa ne valja. Takođe, pravo je zadovoljstvo kada se takve prepreke preskoče i pred sobom imate nešto čime možete da budete zadovoljni. Najmanje “uživam” u marketingu, al’ to može biti i stoga što pokušavam ljudima da predstavim 2D platformer u 2023. godini, a i nije direktno vezano za rad na samoj igri.

Play!Zine: Goblin and Coins II izlazi 11. aprila za PC. Kakvi su ti planovi nakon izlaska igre? Šta je sledeće za Goblin and Coins serijal?

Nikola: Prioritet u prvih mesec dana do tri je praćenje reakcija igrača, dežuranje u slučaju otkrivanja nekog potencijalnog problema, njegovo brzo ispravljanje i testiranje, pa objavljivanje nove verzije i onda u krug. Nakon toga, kad se malo odmorim, planiram da dodam još nivoa za igrače koji su prešli igru i dopala im se. Ostavio sam planski mesta na karti (gornja desna četvrtina) za tu potrebu, a videćemo u kom obliku će to tačno biti (neka mini-kampanja ili sezonski nivoi).

Play!Zine: Kakvo je tvoje iskustvo sa radom u domaćoj game dev industriji? Da li imaš neki savet za samostalne developere?

Nikola: Ne bih rekao da sam “čovek iz industrije”, više sam hobista. Bio sam u situaciji da su mi drugi domaći developeri pomogli savetima, imao sam i čast da pomognem drugima, ali tu se priča završava, barem za sada. Što se saveta tiče, mogu samo da kažem da je samostalni rad na projektu jedinstveno iskustvo koje je prelepo, ali kojeg se i iskusni profesionalci sa razlogom plaše. Većina projekata ove vrste nikada ne bude završena. Postoji više od jednog razloga zašto smo se kroz istoriju odmakli od manufakture do proizvodnih hala. Ovaj pristup je za “zaluđenike” koji znaju da njihovu igru neće igrati mnogi, da neće zaraditi, neće biti poznati… i to im odgovara, jer vole da ostave svoj pečat na delu, makar bilo i daleko od savršenog. Ukoliko to nije ono što želite, već da radite na velikom projektu, igri za koju će čuti više od nekoliko stotina do hiljada ljudi, da zaradite platu i napredujete u industriji, onda savetujem specijalizaciju i rad u timu, kao sav normalan svet.

Play!Zine: Da li imaš planove za neke buduće projekte?

Nikola: Postoje planovi, postoje i ideje koje još nisu razrađene ni do skice kamoli plana, ali rano je za priču te vrste. Kad budem imao nešto konkretno da predstavim, javiću vam sigurno.

Play!Zine: Da li imaš omiljenu video igru? Da li igraš nešto trenutno?

Nikola: NES: Duck Tales 1 i 2, Rescue Rangers… PC: Arcanum, Fallout 2, VTM: Bloodlines, Witcher 3, Civ III… Trenutno ne igram ništa osim GnC2 za potrebe finalnog testiranja. Malo sam probao Diablo IV open betu, pre toga sam u decembru nekoliko dana igrao Vampire Survivors. Kada je vreme ograničeno, mora da se bira između igranja i pravljenja.

Play!Zine: Hvala ti što si izdvojio vreme da popričaš sa nama! Nadamo se uspešnom izlasku Goblin and Coins II!

Goblin and Coins II izlazi 11. aprila za PC. Podržite Nikolu i isprobajte igru na Steamu!

Za još intervjua sa domaće scene, posetite ovaj link.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.

Pretplatite se na Play! Newsletter

* indicates required


Comments
Play!Zine - preko 14 godina potpuno besplatan profesionalni gejming časopis na srpskom jeziku. Svakog meseca u digitalnom PDF formatu na preko 100 strana očekuju Vas opisi aktuelnih igara, intervjui, editorijali, recenzije hardvera, novosti sa domaće scene i brojne druge zanimljivosti iz sveta gejminga. A dok čekate novi broj časopisa, tu je i naš sajt - www.play.co.rs , gde vas svakodnevno obaveštavamo o svim aktuelnostima, novostima i zanimljivostima iz industrije video-igara. Naš moto je profesionalnost i posvećenost istraživanju, kako bi za vas doneli uvek najinteresantnije i dobro informisane vesti. Želimo dobrodošlicu svim starim i novim fanovima!

O nama:

PLAY! Zine

Adresa redakcije:

Vele Nigrinove 2/1
Beograd

Kontakt:
redakcija@play-zine.com

Prijatelji:


Play!Zine 2006-2019

To Top