Il’ je Ktulu il’ mi je neko sipao drogu u piće: Sherlock Holmes: The Awakened recenzija

Ukrajinski studio Frogwares je ljubiteljima video igara dobro poznat po svom serijalu Šerlok Holms igara koje prave već više od dve decenije. Sherlock Holmes: The Awakened, igra o kojoj trenutno čitate, je njihov jubilarni deseti Šerlok naslov. U pitanju je rimejk istoimene igre iz 2007. godine. Budući da je rimejk u pravom smislu, igra je napravljena iz temelja u novom ruhu uz pomoć Unreal Engine 4, i predstavlja nastavak novog starta franšize, koji je krenuo 2021. godine sa Sherlock Holmes Chapter One. Baš kao i u Chapter One, i ovde pratimo mladog Šerloka, kome se sada pridružuje mlađani doktor Votson, kao saputnik i cimer u Londonu (skupe su kirije bile i u 19. veku!).

Vaš autor je originalnu igru igrao davno, te sam, iskren da budem, dosta toga iz originala zaboravio, pa neće biti lako praviti poređenja. Ipak, ono što mogu da kažem je da je u pitanju veoma kvalitetan rimejk gledano iz čisto tehničkog ugla. Igra je u potpunosti osavremenjena modernom grafikom, bogato dizajniranim lokacijama, i savremenim gejmplejom.

Kao što rekosmo, priča igre prati mladog Šerloka i doktora Votsona koji kroz slučaj naizgled jednostavnog nestanka sluge upadaju u interkontinentalnu mrežu duboke zavere i okultnih radnji. Kao što verovatno znate, što je uostalom i glavni „selling point“ ove igre, Sherlock Holmes: The Awakened spaja svet čuvenog detektiva sa kosmičkim užasom Ktulua iz pera kultnog Lavkrafta. Iako je u pitanju rimejk već postojeće igre, verzija iz 2023. godine značajno razrađuje originalnu, 15 godina staru priču, dodajući nove likove, detalje, lokacije i elemente, dopunjujući i peglajući narativ. Bez da spojlujemo priču, ovo je jedan od onih slučajeva koji će inače veoma staloženog i logički nastrojenog Holmsa doterati do ivice ludila, jer će se susresti sa stvarima koje se kose sa svim principima i osnovama ove naše realnosti.

Kvalitet priče je dobar u tom smislu da je element „misterije“ slučaja zaista savršeno urađen, i navlačiće vas da terate dalje i otkrivate nove detalje kako biste razaznali šta se kog đavola to dešava ovde. Svaka nova lokacija, svaki novi lik predstavljen u priči i svaki novi element slučaja samo će dodatno razbuditi vašu želju da kopate dalje. Veliki broj raznolikih lokacija, kvalitetno napisani likovi, i britki dijalozi snažno doprinose tome. Nije bilo trenutka da sam se smorio ili izgubio interesovanje i želju da razmotam klupko do kraja.

Ono gde priča, po meni, ima mana, jesu motivacije nekih likova i njihove uloge u narativu. Nečije role su vrlo jasne, kao i njihov interes, dok kod drugih deluje kao da su tu čisto reda radi. Ovde se možda vidi taj problem težine spajanja dva takva sveta kao što su Šerlok i Ktulu mitologija. Kako spojiti svet Šerloka koji traži gotovo matematički preciznu logiku u svemu sa svetom nečega tako stranog i nesagledivog za jedan običan ljudski um, kao što je to opus kosmičkog užasa Lavkraftovih dela? Sve u svemu, ako vam je putovanje važnije od cilja, prijatno ćete uživati u priči igre.

A sad – gejmplej. Ah, taj gejmplej u modernim Šerlok igrama… Od 2016. godine i izlaska Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter, Frogwares je napravio, može se reći, radikalni zaokret u gejmplej dizajnu, koji je polarizovao zajednicu. Umesto klasičnih detektivskih avantura sa dosta mozgalica i zagonetki, igra je postala dosta sinematičnije i svedenije iskustvo, gde je „flow“ narativa važniji od težine zagonetki.

Tako da, kao i u prethodnim igrama, ovde nećete previše mozgati. Istraživaćete scene zločina i potom ih rekonstruisati, sakupljati dokaze i iskaze i onda ih spajati u odgovore na pitanja, suočavati svedoke i osumnjičene sa činjenicama, i analizirati informacije kojima raspolažete kako biste odlučili o sledećim koracima. Sve ovo savršeno ispunjava fantaziju igranja najčuvenijeg detektiva na svetu, uz jedan problem – jednostavno je sve previše lako i nema posledica za greške. Ovo je mač sa dve oštrice. Sa jedne strane – tako je „po dizajnu“, jer igra ne želi da se negde zaglavite i da se na taj način ubije tempo ali i fantazija o Šerlokovoj genijalnosti. Sa druge strane, igra prosto nema nikakav izazov u tom smislu. Meni ovo iskreno ne smeta jer sam se navikao na ovaj model i znam kakvo iskustvo da očekujem od igre i dobijem upravo ono što i želim. Ako pak želite da lomite glavu oko rešenja zagonetki, to nećete naći ovde.

Vizuelno, igra briljira i zaista izvlači maksimum iz sada već relativno zastarelog UE4, koji je ipak i dalje u upotrebi. Lokacije su prepune detalja, vodilo se računa o svemu, i milina je istraživati kroz svako novo poglavlje. Posebno bih istakao refleksije vode, kiše i blata, koje izgledaju prelepo iako igra ne poseduje ray tracing efekte. Ono što bi definitivno moglo biti malo bolje jesu facijalne animacije, koje na momente izgledaju kruto i beživotno. Ništa previše strašno, ali definitivno ispod modernih standarda.

Glasovna gluma je apsolutno sjajna, i to je nešto o čemu je ovaj studio uvek vodio računa. U kombinaciji sa odlično napisanim dijalozima celom iskustvu daje jedan dramatični, gotovo filmski karakter i ima velikog udela u celokupnom pozitivnom iskustvu. Muzika je svedena i neupadljiva, i tu je čisto da da pozadinski ton ambijentu. Lako se zaboravi i nije nešto što ćete posle tražiti da slušate na jutjubu, ali „vrši posao“, što bi se reklo.

Sherlock Holmes: The Awakened je jedan uspešan rimejk koji hoda dobro utabanom stazom. U tom smislu je veoma kvalitetna igra ukoliko ste ljubitelj prethodnih par naslova ovog studija. Intrigantna priča, raznoliki likovi i lokacije, te sveukupni kvalitet produkcije zaslužuju visoku ocenu, i mislimo da ćete apsolutno uživati u igri ako znate kakav tip igre se krije iza nje.

Sherlock Holmes: The Awakened je dostupan za PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X/S i PC

Autor: Nikola Savić

Igru ustupio: Wire Tap Media