Kako preživeti tipično lansiranje AAA video igre: Star Wars Jedi: Survivor recenzija

Fallen Order je većini, pa i meni, bio ubedljivo jedna od najboljih Star Wars igara u poslednjih desetak godina, mada tome doprinosi i nedostatak i kvaliteta i kvantiteta u franšizi. No hajde prvo da se pozabavimo glavnim problemom, a to je opšti pakao što se tiče performansi i optimizacije nastavka novokomponovane Jedi franšize. Survivor je kao igra takva kakva je, o čemu ću pričati nešto više kasnije, međutim problemi na koje ćete naići kroz konstantne padove frejmrejta, usporavanja, štucanja, pa i jezivu praksu Denuvo zaštite na PC-u koja će vam igru usporiti sigurno za preko 30 procenata, su neoprostivi. Pogotovu ako govorimo o igri koja je AAA kalibra i od vas zahteva punu cenu od 70 dolara, bilo da je krivica Respawna ili EA ili njihovih šerholdera.

Razlog je svakako nebitan s obzirom na to koliko često konzumeri pate u gejming industriji sa nedostatkom kontrole kvaliteta. Iako se sve to može argumentovati time da će Respawn srediti probleme u sledećih par nedelja, ovakve prakse se ne mogu ponavljati, ma koliko voleli razvojni studio ili njihove igre koje su suštinski jako dobre, baš kao što je i Fallen Order bio. Ipak, sve ove moje reči ne znače ništa – industrija je takva kakva je. Nakon ovog, nažalost vrlo jakog udarca na Survivor, mogu početi da objašnjavam kako vas čeka inače jedno odlično iskustvo, makar kada igra radi kako treba.

Prošlo je pet godina od Kalovih avantura sa posadom Mantisa i potrage za holokronom koji bi mu otkrio svu silom obdarenu decu širom galaksije. Međutim to ga nije sprečilo da nastavi da se bori protiv Imperije – iako je stara posada likova izgleda napustila ovaj njegov podvig, Kal je sa gerilcima So Gerere i dalje u ratu protiv tiranije. Iako je narativ tipično ”starvorsovski”, Kalova potraga za starom ekipom nakon debakla na Korusantu ima poentu i lepo inkorporira kako mistične aspekte priče u vidu Kalovog napretka kao džedaja i njegove veze sa Silom, tako i one karakterne, gde su pisci održali atmosferu sveta kojeg svi volimo sa više nego pristojnim pisanjem i likovima, kako novim, tako i starim. Iako ne treba očekivati neko remek delo, Survivor ima jako dobar tempo koji će vas održati zaintrigiranim do samog kraja, za koji bih jedino imao zamerki, primarno zbog motivacije zbog koje se određene stvari dogode, iako je sama ideja jako dobra i svakako me drži zainteresovanim za potencijalni poslednji deo trilogije Kalove priče.

Survivor je u najvećoj meri veoma sličan Fallen Orderu, pa ne očekujte neka drastična poboljšanja na polju borbe i gejmpleja. Ovo je inkrementalno unapređenje, gde srž igre i njen gejmplej ostaju isti, samo sa više opcija na svakom polju, bilo da je u pitanju borba, parkur ili istraživanje. Kal će posetiti nekoliko planeta, i iako se ne može pohvaliti izborom destinacija, svaka zona je veoma velika i pruža solidan broj sati istraživanja. Otvoreniji nivoi i nešto veća sloboda nisu jedina novina, jer sada imate eksplicitno definisane sporedne kvestove, likove i njihove priče. Menjanje Kalovog izgleda je ovoga puta znatno detaljnije, dok ćete kozmetiku u potpunosti otključavati po skrivenim mestima po svetu oko vas, kao i preko prodavnica čiju ćete valutu sticati u vidu minerala koje budete pronalazili po svetu.

Iako vam oprema neće menjati stil igre ili uticati na Kalove sposobnosti, ovo je i dalje jako fin dodatak koji je u skladu sa realnošću da Kalove sposobnosti zavise od samo njega samog. Tako sada imate znatno razgranatija drva sa veštinama, koja donekle menjaju određene sposobnosti koje je Kal ranije imao poput usporavanja objekata, dok su tu i nove kao što su džedajski umni trik ili čak tri nova stila borbe sa svetlosnom sabljom. Pored već viđenih dvoručnih sablji i klasičnog stila borbe, sada je stil sa dve sablje odvojen od ostalih za razliku od prethodnika, a tu su i dva koja ćete naknadno otključati i koja ne bih ovde otkrivao radi vašeg uživanja. Mogu samo reći da su jako zabavni i definitivno unose svežinu u gejmplej, tako da nećete biti razočarani. Ono čime jesam razočaran međutim jeste mogućnost da samo dva od ovih pet stilova držite istovremeno aktivnim, što je po meni propuštena prilika za sulude kombinacije i znatno veću raznovrsnost borbe ”u trku”, pa i ne vidim logiku za limitaciju korišćenja različitih stilova osim možda potencijalnog balansiranja borbe.

Borba je takođe doživela blagu evoluciju ali je u svojoj srži ostala ista kao u prethodnoj igri, svodeći se na soulslike elemente sa nešto dinamičnijim i bržim tempom. Iako borba nije savršena i ume da bude veoma nezgrapna na trenutke baš kao i u Fallen Order, ne mogu poreći da sam se dosta zabavio sa okršajima u Survivoru, što zbog raznovrsnijih protivnika, što zbog raznovrsnijih opcija prilikom iste. Osećaj vitlanja svetlosnim mačem je odličan i animacije su jako dobre, osim kada hitbox ne krene da gličuje i da izranja generalna nezgrapnost, koja će ponovo učiniti da borba u Survivoru ima svoj neki lični pečat. Iako nisu popravili neke od ovih problema, Respawnu ne zameram previše, jer ipak nije toliko loše voditi se onim principom, ”ne popravljaj ono što ne moraš”. Sve u svemu, uživao sam u svakom trenutku tuče sa protivnicima i parkurisanju po raznoraznim zagonetkama.

Sami svetovi su prelepo odrađeni – imaju tu ”Star Wars atmosferu” i obiluju stvarima za raditi. Glavnu bazu ćete formirati na prvoj od ovih otvorenih planeta, te ćete nalaziti raznorazne NPC-eve koji će vam unaprediti naselje. Ovaj aspekat je veoma rudimentaran, gde ćete pri sretanju likova koje dovodite u bazu otključavati nove prodavnice ili neke sporedne elemente kao što je simpatična bašta na krovu glavne taverne. Tako postoji dosta sitnica za skupiti, kako valute za ove prodavnice, tako i biljke i ribe za vašu baštu i akvarijum, pa i brojne druge stvari koje neću sada otkrivati. Zagonetke koje Survivor plasira pred vas uglavnom kriju neki odevni predmet za Kala ili njegovog drugara BD-1, mada sada ima i nešto raznovrsnijih i boljih nagrada u vidu povećanja maksimalne Sile ili HP-a koju Kal poseduje, kao i takozvanih perkova, dodatnih pasivnih sposobnosti koje mogu bitno uticati na vaš stil borbe. Same zagonetke su poprilično lake, ali su i dalje dosta zanimljive i intuitivne zbog načina na koje koriste Kalove džedajske moći.

Muzička podloga je maestralna, što se može reći i za prethodnu igru. Numere su stvarno raznolike i uklapaju se u celokupni univerzum i gotovo svaki momenat u igri, pogotovu u narativne trenutke tenzije. Što se tiče grafike, Jedi Survivor ne pravi neki gigantski skok u odnosu na Fallen Order, međutim razlika jeste primetna i generalno skala same igre je drastično veća. Teksture su detaljnije, pogotovu kada pričamo o geometrijskim elementima, podlogama i materijalima, dok i svetlost i njen nedostatak igra znatno veću ulogu u ovim okruženjima. Glasovna gluma je odlična, za šta se stvarno mora pohvaliti ne samo Kameron Monahan, već i svi glumci uključeni u projekat. Priča prosto ne bi bila toliko zanimljiva da likovi ne prenose svoje emocije na ovako kvalitetan način. Facijalne animacije su generalno dobre, mada umeju biti nekonzistentne van sinematičnih sekvenci, pa će pojedini likovi nekada izgledati pomalo čudno.

Sve ovo je nažalost pošpricano jako lošim performansama koje sam pomenuo na početku. Iako je moj subjektivan osećaj znatno bolji nego od većine igrača jer sam prošao sa manjim padovima frejmrejta na PS5, stanje u kojem je Survivor izašao je svakako neoprostivo, pogotovu na PC-u. Ovo je bitno uticalo na moj finalni utisak i ocenu, i iako je Jedi Survivor jedna od najboljih Star Wars igara uopšte, sa inicijalnih 8,5 koje bih mu dao, moraću da srozam ocenu naniže i to dosta, s obzirom na to koliko ove niske performanse zapravo utiču na igračko iskustvo. Ipak, moram da pohvalim Respawn i njihovu strast koju pokazuju iz igre u igru, pa ako ste fan SW, sačekajte još malo da se ovi problemi ispeglaju, ali siguran sam da nakon toga nećete biti razočarani.

Star Wars Jedi: Survivor je dostupan za PC, PS5 i Xbox Series X/S