Gadgets

Da li ćemo dobiti Pro konzole nove generacije?

Posted on

Foto: Unsplash

Konzole za video igre su oduvek težile da korisnicima ponude pristupačan, jednostavan i praktičan uređaj za igranje video igara, najčešće na televizoru, a u poslednjih dvadesetak godina su u tome dobrim delom uspele. Međutim kako se bližimo nekoj logičnoj sredini životnog ciklusa PlayStation 5 i Xbox Series konzola, pogotovu sada kada ih je zapravo moguće najnormalnije kupiti u prodavnici, sve češće čujemo glasine o potencijalnim ‘’Pro“ modelima ovih uređaja koji će se pojaviti možda već i naredne godine. O čemu se tu tačno radi?

Istorijat Pro konzola

Tokom poslednje dve do tri decenije koliko su konzole i te kako aktuelne na svetskom tržištu, imali smo priliku da vidimo kako proizvođači postepeno, najčešće negde na sredini ‘’životnog ciklusa“ koji je okvirno 5 do 7 godina, izbace novi, manji, tanji, lakši, na bilo koji način unapređeni model. Videli smo to i kada se pojavio PS One, pa PlayStation 2 Slim, pa PlayStation 3 Slim, pa recimo i Xbox 360 sa svojim revizijama S ili E modela i slično. Uglavnom su to bila neka sitna poboljšanja – manje konzole, ispravke bagova, pogotovu vezano za hlađenje, povećan kapacitet diska i slično. Međutim, nešto se promenilo u PlayStation 4 generaciji, koja ove godine puni već deset godina, kada je Sony osim blage revizije najavio i poboljšani, takozvani Pro model. Sličan pristup je onda zauzeo i Microsoft, pa osim osveženja originalne Xbox One konzole najavio i Xbox One X model. 

Njihova logika je bila relativno jednostavna – sve igre će morati da rade i na osnovnim konzolama i njihovim slim redizajnovima, ali oni koji žele da daju nešto više novca za konzolu mogu da dobiju veću rezoluciju prikaza (gde je konkretno reklamirana 4K rezolucija), prosto će se pojačati grafičke kartice i na taj način će problem biti rešen. I to je donekle funkcionisalo, ali se relativno brzo uvidelo da je i procesor ograničavajući faktor novih konzola (koji je potpuno ironično isti AMD model i u Sony i u Microsoft proizvodima) i da će se polako prelaziti na novu generaciju. A nova generacija konzola koja je izašla krajem 2020. godine, PlayStation 5 i Xbox Series X, donosi 4K rezoluciju u stabilnih 60fps, raytracing, ultra brze SSD uređaje! Nažalost, u toku perioda pandemije je bilo jako teško uopšte doći do bilo kakvih konzola, ali se na svu sreću situacija stabilizovala, pa su sada dostupne. Međutim, s obzirom da je prošlo već skoro tri godine od lansiranja počele su sve jasnije glasine i govorkanja da bismo mogli da dobijemo i nekakve Pro modele već sledeće godine. Ali šta ćemo dobiti na Pro konzoli kada već sada imamo stabilnih 60fps u 4K rezoluciji u svim igrama?!

Foto: Unsplash

Izneverena očekivanja

Nova generacija konzola jeste donela značajna grafička poboljšanja, ali možemo primetiti iz poslednjih izdatih naslova da se dosta muče da postignu one stvari koje su marketing materijali zapravo obećavali. Uzmimo za primer najnoviji Star Wars: Jedi Survivor – igru koja po svim parametrima izgleda zaista fenomenalno, koristi raytracing funkcionalnosti na konzolama i zaista deluje kao da je taj pravi next-gen koji smo čekali. Međutim igra u podrazumevanim podešavanjima, to jest Resolution modu, na PlayStation 5 konzolama radi u 30fps, dok postoji i takozvani Performance mode koji vam donosi 60 sličica u sekundi na vašem televizoru. U teoriji, Resolution mode radi u 4K (2160p – oznaka p se koristi da kaže koliko ima horizontalnih linija piksela u nekoj rezoluciji – ako je rezolucija 3840×2160 onda je to 2160p, ako je 2560×1440 onda je 1440p, ako je 1920×1080 onda je 1080p), ali ono što developeri ne kažu, igrači najčešće i ne primete. 

Naime, u priči je AMD FSR2 tehnologija koja zapravo povećava rezoluciju slike i to radi vrlo dobro, ali samo ako ima dovoljno materijala u startu. Pa tako Jedi Survivor u Resolution modu najčešće radi u 1440p pa se preko pametnih AMD algoritama pretvara u 2160p (pravi 4K). Međutim ta rezolucija je dinamička pa nekada pada i samo na 972p (1728×972 – manje of Full HD) pa se dalje povećava, ali čak ni tada frejmrejt nije zakucan na 30 već može pasti i na 20, pa čak i manje, frejmova u sekundi. Performance mod obećava 60fps u 1440p, ali se zapravo igra nekada iscrtava i u samo 648p (manje nego Nintendo Switch u handheld modu), a ni frejmrejt nije baš uvek zakucan na 60. 

Od starta znamo da PlayStation 5 ima nešto slabiji grafički čip od Series X ali daleko od toga da su ove stvari rezervisane samo za Sony konzolu – i Xbox ima slične probleme, pa čak do nivoa da su zaključili da jedna od njihovih najnovijih ekskluziva, Redfall, prilikom lansiranja uopšte neće ni imati Performance, to jest 60fps mod. Možemo okriviti lenje developere koji ne žele da optimizuju igre, što verovatno u jednom delu i jeste tačno, ali sa druge strane ako imamo veliki broj igara koji pati od sličnih problema, onda prosto ne može sve biti do developera – ukoliko želimo igre koje izgledaju vrhunski, očigledno je da trenutna generacija konzola ne može baš da ispuni ono što je u startu obećano. Da ne pričamo o nekim drugim ludilima, tipa 8K rezolucija (stoji na PlayStation 5 kutiji) i 4K 120fps (stoji i na PlayStation 5 i Xbox Series X kutijama), koja su očigledno bila samo marketinški trik koji mogu da postignu samo neki stariji ili esports naslovi. 

Foto: Unsplash

Šta zapravo možemo očekivati od nekog budućeg Pro modela?

Da li zaista možemo očekivati da Jedi Survivor na primer radi u 4K 120fps? Apsolutno ne. Jedno od ograničenja potencijalnog Pro modela će biti i da mora da bude unazad kompatibilan sa postojećim PlayStation 5 i XSX konzolama. Može da se desi da grafički bude toliko superioran da zapravo dobijete grafički intenzivnu igru kao što je Jedi Survivor u 4K 60 fps, pri čemu i dalje nije isključeno da će morati da se koristi neki upscale rezolucije sa recimo 1440p, kao što to igra već sada radi u Resolution modu. U tom smislu će verovatno buduće igre na ‘’običnim“ konzolama raditi u rezolucijama koje bi sada bile za Performance mod, ali opet sa upitnim da li će to gurati u 60 fps ili manje (najverovatnije manje kako igre budu postajale grafički još naprednije). Međutim to će i dalje značiti da će kupci Pro konzola imati značajno bolji prikaz na svojim televizorima i da će igre izgledati bolje na ovim modelima. Ono što je izvesno pak jeste da procesor u novim konzolama izgleda više nije toliko ‘’usko grlo’’ kao što je bio u prethodnoj generaciji, tako da će povećanjem mogućnosti grafičkog čipa verovatno moći da se reši većina problema. 

Kada će se pojaviti i da li meni zapravo treba Pro konzola?

Pitanje kada će se neka verzija Pro konzola pojaviti je za sada samo u domenu spekulacija, jer nijedan od proizvođača nije zvanično tako nešto čak ni pomenuo. Ako se vodimo prethodnom generacijom gde se PS4 pojavio u decembru 2013. godine a PS4 Pro krajem 2016. godine, neko bi mogao da sračuna da ćemo Pro konzolu dobiti već ove godine, ali se to skoro sigurno neće desiti. Nestašice konzola prouzrokovane pandemijom, nestašica čipova, globalna inflacija, sve su to uzroci koji su doveli do toga da je Sony zapravo podigao cenu svoje konzole na velikom broju tržišta za oko 50 evra. Pri tome su konzole tek sada postale globalno dostupne pa sam Sony beleži rekordne prodajne rezultate za prvi kvartal bilo koje godine za konzole ikada. Samim tim je teško da će u skorije vreme odustati od svoje ‘’guske koja leže zlatna jaja“. S druge strane, neki nepotvrđeni izvori navode da bi Pro konzola mogla da se pojavi negde krajem 2024. godine, ali je moj utisak da je to i dalje prerano, opet imajući u vidu sve ove ostale tržišne faktore koji proizvođačima konzola zapravo idu na ruku. Jasno je da je PlayStation 5 i dalje nešto inferiorniji u odnosu na Xbox Series X, ali se do sada to nije pokazalo kao značajan problem – pre će biti da je mnogo bitniji sadržaj. Još jedna stvar koja ne ide na ruku ljudima koji kupuju konzole jeste što igre poprilično rastu u veličini – sada je AAA igra od oko 150GB skoro pa norma, dok PlayStation 5 ima efektivno disk od nekih 660GB, što je u praksi najviše 4 do 5 instaliranih igara, a što je opet poprilično malo. 

Foto: Unsplash

Opet se postavlja pitanje da li je realno za nekoga da ne kupuje sada konzolu i da čeka da se pojavi Pro varijanta? Ukratko, deluje da je odgovor na to pitanje prosto ne. Pro konzole su najčešće namenjene užem krugu entuzijasta koji zapravo žele da imaju vrhunski kvalitet od svog hardvera i znaju kako da na to obrate pažnju i to primete. S druge strane, većina igrača su oni casual tipa kojima te stvari neće biti toliko bitne, a baš ako im zafali mesto na disku sada su već dostupne i ekspanzije diskova za konzole po relativno pristojnijim cenama. Kod PlayStation 5 nije zanemarljivo ni to što je konzola poprilično velika, pa možda ima smisla sačekati neki ‘’slim“ model. 

Druga stvar koju treba imati u vidu jesu cene konzola. Pre svega u poređenju sa računarima konzole danas više nego ikada deluju kao vrlo povoljna kupovina jer koštaju oko 500 evra, što je u najboljem slučaju trenutna cena pristojne grafičke kartice za PC. Naravno, na to treba dodati sve ostale komponente koje su potrebne za igranje na računaru. Kao što smo već primetili PlayStation je čak povećao cene svojih konzola, s tim da ne očekujem da se taj trend nastavi, ali je teško očekivati da će doći do nekih značajnijih sniženja u doglednom periodu. S druge strane, kada se pojavio, PS4 Pro je koštao koliko i običan PS4 na lansiranju, 399 evra. Uzimajući tu logiku moglo bi se očekivati da i PS5 Pro bude iste cene kao PS5 na izlasku, ali bi se tu zanemario bitan aspekt – PS4 je do tada već pojeftinio na 299 evra, dok je PS5 u međuvremenu poskupeo. Samim tim nije nerealno očekivati da neki budući PS5 Pro bude izašao sa cenom od najmanje 600 ili 700 evra, a kako cene svega skaču ni više od toga nije nezamislivo. Tu naravno pričamo o preporučenim cenama u Evropi, kod nas obično budu i više, pre svega za iznos carine. Sve u svemu, PS5 Pro konzola će pre svega biti nešto što gađa one koji među prvima moraju imati najnoviji i najbolji uređaj, a rekao bih da su takvi korisnici već uveliko vlasnici običnog PlayStation 5 modela. A sve ovo što pričamo za Sony verovatno može u potpunosti da se preslika i na Microsoft logiku. 

Foto: Unsplash

Zaključak

Konačno, na pitanje da li vredi čekati neku novu tehnologiju svaki igrač mora da odgovori za sebe – deluje da će lista dobrih naslova ove i sledeće godine biti izuzetno dugačka, pa nema smisla čekati sa kupovinom konzole kada su već dostupne, a pojeftinjenja je isto nerealno očekivati u bližoj budućnosti. Da li će neke Pro konzole doneti poboljšanja u performansama – to je apsolutno sigurno, a da li će ih prosečan korisnik primetiti je već drugi padež. Činjenica je da će igre uvek morati da rade i na trenutnim PS5/XSX konzolama, s tim da će verovatno praviti još neke kompromise po pitanju rezolucije ili frejmrejta. Možemo samo da se nadamo da će se veliki studiji potruditi da, kako tehnologija dodatno sazreva, bolje optimizuju svoje naslove i da tako imamo bolje iskustvo od prvog dana igranja. Svakako ostaje činjenica da su konzole trenutno najisplativiji oblik gejminga i da PC računari u tom smislu prosto na neki način postaju luksuz.

Autor: Miloš Hetlerović

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.

Pretplatite se na Play! Newsletter

* indicates required


Comments

Najpopularnije vesti nedelje

Exit mobile version