Šodan blista u novom ruhu: System Shock Remake recenzija

Pre devetnaest godina izašao je System Shock, danas velikoj većini old skul igrača poznata igra. Učvršćeni klasik nam ove godine dolazi u obliku rimejka, najavljenog još pre sedam godina, koji je prošao kroz razvojni pakao, prekide razvoja, promene endžina i timova. Međutim, Nightdive se još i ranije petljao sa ovim igrama, izbacivši blagi remaster i optimizovanu verziju System Shocka još 2015. godine. Sada se definitivno pokazalo da je ovo iskustvo veoma značilo, s obzirom na to da je ovaj rimejk odličan u svakom smislu, ne praveći previše inovacija i držeći se originalnog ruha System Shocka, sa minimalnim brojem promena u gejmpleju.

Originalni System Shock je jedan od najvećih uzora za moderne akcione rpg-eve iz prvog lica, s time što je ova igra ipak više akciona horor avantura nego RPG za razliku od njenog naslednika koji je malo više zagrizao u te vode. Priča se isto odigrava – sumnjivi korpo lik odvlači vas, nedužnog hakera, na svemirsku stanicu iznad Jupitera kako biste uklonili zaštitne programe na Shodan, AI-u koji obitava i menadžuje poslove stanice u zamenu za sloboda i hakerske implante. Naravno to pođe po zlu, pa kada se probudite šest meseci kasnije vidite da je Shodan pretvorila celu stanicu u festival mutanata i planira da ispali ogroman biološki top koji će pretvoriti sva živa bića na Zemlji u iste te mutante, njene sledbenike i obožavaoce.

Odatle, igra vam jako malo pomaže i gotovo da vas uopšte ne drži za ruku, te su oznake za kvestove i ovde izostale na mapi. Često ćete morati da držite neki log pored sebe, bilo u vidu telefona ili papira i olovke kako biste zapisali sve pin kodove i ključeve za vrata po stanici, s obzirom da nećete imati nikakav suplement od igre. Ovaj nelinearni sistem istraživanja i bauljanja po stanici u potrazi za putem dalje i eventualnom begu je ono što čini System Shock prezabavnim i veoma imerzivnim. Na svim spratovima stanice ćete uništavati brojne mutante, kiborge, kao i kamere kojima će Shodan pratiti vaš napredak i često vam se obraćati. Priča je dostavljana kroz Shodanine monologe, kao i brojne audio logove i zapise koje ćete nalaziti po stanici, i izuzetno je dobra.

Ono što System Shock pozajmljuje od svog nastavka jeste tipičan mrežasto orijentisani sistem inventara, to jest moraćete da vodite računa o rasporedu predmeta u svojoj torbi. Često ćete kupiti tonu đubreta uz oružja i municiju koje ćete moći da reciklirate u zamenu za kredite i posle ih koristiti za unapređenja, što je takođe jedna od pozajmljenih mehanika iz nastavka. Pucanje je u velikoj meri ostalo slično, ali morate zapamtiti da je u pitanju igra stara skoro dvadeset godina. Ipak, iako se sama borba ne odlikuje nekim previše glatkim iskustvom i nekada joj može faliti malo tog ”udarca”, sasvim fino radi posao i ubrzo ćete zavoleti celokupni gejmplej ciklus.

Kada očistite spratove, to ne znači da se nećete više vraćati na njih, već ćete ubrzo ići kroz poznate predele stanice kako biste otključali nova vrata. Međutim mutanti i kiborzi redovno migriraju i često će se pojaviti tamo gde nisu bili do sada. Ovo pogotovu utiče na horor aspekat, jer System Shock ne gađa na tipične jumpscare momente (iako ćete ih doživeti, siguran sam), već na atmosferu skučenosti i psihološkog horora koji će vas uvek cimati i pitati da li ima nešto iza sledećeg ćoška, bilo da igrate igru prvi ili sto prvi put. Zagonetke su simpatične i uglavnom se svode na spajanju žica iza zidova broda, slično cevastim zagonetkama u Bioshocku sa nešto više težine, kao i smisla.

Vizuelni karakter System Shocka je nešto što je Nightdive, po mom subjektivnom mišljenju, u potpunosti pogodio. Igra se ne svodi na tipična hiperealistična okruženja, već ostavlja malo pikselizovanih iscrta po teksturama. Estetika nije na nivou boomer shootera, ali odiše jednim retro osećajem sa odličnom paletom boja, koja uprkos ogromnoj saturaciji kreira nešto unikatno, nadograđujući na atmosferu originala. Da ne govorim o muzici koja je ostala standardno odlična, i generalno ambijentalna, dok je glasovna gluma na pristojnom nivou uz povratak originalne ekipe, tako da ni ovde nećete biti razočarani.

Da igra ima bagova, ima, ali su sitnije prirode i neće vam preterano pokvariti igračko iskustvo. Optimizacija je na nivou, što zbog odličnog dizajna koji neće ni iziskivati previše performansa od vaše konfiguracije, što zbog odlično odrađenog posla developera, te igra veoma retko štuca.

Uprkos svim crvenim zastavicama, prekidanom razvoju i generalnom strahu od rimejkova, System Shock Remake je igra koju stvarno morate isprobati ako niste odigrali original. Ako ste još fan originala, onda je ovo tek poslastica za sebe.

System Shock Remake je dostupan za PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S i Xbox One

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.

System Shock Remake