Vesti

2023: Godina trijumfa i problema u gejming industriji

Posted on

Godina za nama je bila godina preporoda za industriju video igara. Nakon trome 2022. koja se i dalje lečila od posledica pandemije, industrija je dostigla potpuno novi nivo. Igre sa velikim budžetom i visokim profilom stigle su na tržište, obeležavajući 2023. kao godinu prekretnice. 

Godina je bila obeležena lansiranjem nekoliko AAA igara koje se smatraju najboljima u žanru. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom i Baldur’s Gate 3 bile su među igrama koje su dobile neke od najviših ocena na Metacriticu svih vremena. Ostala značajna izdanja uključivala su rimejkove klasika poput Resident Evil 4 i nove naslove poput Starfield. Ne smemo da zaboravimo ni sjajne nastavke poput Alan Wake 2, Mortal Kombat 1 (reboot), Spider-Man 2 ekskluzive za PlayStation 5 i Diablo 4. Takođe, kao i svake godine imamo dobar broj ”skrivenih dragulja”, igara nižeg profila. Jedna od takvih jeste i Hi-Fi Rush, koji na kraju ispade i najbolja igra ove godine iz Xbox Game Studios grupe.

Na ovaj rast uticalo je nekoliko faktora. Popuštanje problema sa lancem snabdevanja dovelo je do toga da je više konzola sledeće generacije dostupno gejmerima širom sveta. Na primer, Switch se i dalje prodaje izuzetno dobro iako naslednik, naime Switch 2, uskoro stupa na scenu. Ubedljivo najbolju prodaju ostvario je Sony sa PlayStation 5 konzolom, premašivši sva očekivanja. Ovo povećanje prodaja konzola najnovije generacije zauzvrat je podstaklo razvoj AAA igara i dalju progresiju rasta koja će se ostvariti u narednim godinama.

Razlike između AAA, AA i indie igara postale su izraženije u 2023. godini. Značaj umetnosti i budžeta u definisanju AAA igara kao vrhunskih iskustava pravi je kontrast u odnosu na indie igre koje se oslanjaju na kreativnost. AA igre su težile da balansiraju umetničku slobodu sa ”finansijskim realnostima”, nudeći jedinstveno iskustvo igranja.

Kad smo već kod budućnosti, ovaj period obeležila je i najava najiščekivanije igre decenije, čuvenog GTA 6. Posle gomile procurelih informacija u zadnjim godinama i mesecima i smeštanja hakera u ludnicu, Rockstar je zvanično najavio GTA 6 fantastičnim trejlerom koji smo nedeljama vrteli “na repeat”. GTA 6 nas vodi u moderniji Grad poroka, ali ćemo se malo načekati jer izlazi tek 2025. godine i to samo za konzole, dok će PC verzija doći godinu, dve kasnije, što je prilično razočaravajuće.

Uprkos uspesima industrije, 2023. je bila i godina izazova.

Otkazi i sindikalizacija su bili jedan od najvećih i najnegativnijih trendova u proteklih 12 meseci. BioWare je najavio masovne otkaze koji su uticali na sve odeljenja i doveli do gubitka starijih pisaca i tvoraca ikoničnih likova. Ovaj događaj je podstakao rastući radnički pokret u industriji video igara. Radnici u industriji video igara pokušavaju da se sindikalizuju već decenijama u pokušaju da poboljšaju radne uslove. Takođe, Embracer grupa, koja se proteklih godina nakupovala studijima i franšizama, nije uspela da sama podnese toliki rast, te je sprovela nekoliko talasa otpuštanja i gašenja studija čime je na hiljade radnika ostalo bez posla.

Uprkos brojnim blokbaster naslovima i dugoročnom održanju uspeha live service igara, otkaza je bilo na sve strane, od najmanjih do najmoćnijih studija. Procenjuje se da je preko 6000 ljudi ostalo bez posla u gejming industriji do jeseni 2023. godine, tako da je taj broj sada garantovano veći.

Industrija se i ove godine suočila sa velikim kontroverzama. Blizzard je branio svoju mobilnu igru Diablo Immortal i njene pay-to-win mehanike i ignorisao kritike. Destiny 2 polako tone zahvaljujući neispunjenim obećanjima, a Bungie je naravno još jedan studio pogođen ”talasom otkaza”.

Activision Blizzard je “na mišiće” kupljen od strane Microsofta, čime je kompanija iz Redmonda postala vlasnik ogromnog broja franšiza i time proširila svoj portfolio. Međutim, AB je doneo i dosta problema kroz kazne koje je bilo potrebno platiti, kao i gašenje Overwatch 2 lige, a Microsoft je sproveo čistku smenivši ljude na vrhu tih studija i novostečenih kompanija.

Možda i najkontroverznije po mišljenju vašeg autora jeste broj igara koje su izašle i koje se jedino mogu opisati kao čista katastrofa. Gollum, Redfall, The Day Before, Rise of Kong i druge, objavljene su kao čista uvreda za igrače i njihove novčanike. Ovo nisu čak ni polu-gotovi proizvodi, već samo ljuštura planova i problema koja nije smela biti prikazana, a kamoli objavljena sa cenom od 40+ dolara. No, te igre su objavljene brže nego što su najavljene, tako da je pravda barem donekle zadovoljena.

Ovo je bila godina i trijumfa i problema za industriju video igara. Godina koja je videla izlazak igara visokog profila i rast industrije, ali i godina obeležena otkazima, kontroverzama i regulatornim promenama. Dok gledamo ka 2024, biće zanimljivo videti kako će se ovi trendovi razvijati i oblikovati budućnost video igara.

Autor: Milan Janković

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.

Pretplatite se na Play! Newsletter

* indicates required


Comments

Najpopularnije vesti nedelje

Exit mobile version