Kolumne
Kad AI zavlada
Da li će veštačka inteligencija ikada pokoriti čovečanstvo? Iako ovaj scenario deluje sve izvesniji u 2025. godini, sumnjamo da ćemo u skorije vreme biti svedoci neke ”AI apokalipse”. Današnje AI tehnologije, ma koliko napredne, i dalje su strogo ograničene na specifične zadatke i nemaju sposobnost samostalnog donošenja odluka izvan onoga za šta su programirane. Međutim, ako malo promenimo ugao gledanja i udaljimo se od ideje da će nas veštačka inteligencija dovesti do istrebljenja u nekakvom globalnom masakru, možemo reći da je AI već zavladao svetom, tako da su naši strahovi u velikoj meri opravdani.
Ovaj strah se rodio sa dolaskom ranih računara, a različite interpretacije veštačke inteligencije smo imali priliku da vidimo u mnogim umetničkim delima, uključujući 2001: A Space Odyssey sa HAL 9000, Terminator sa Skajnetom i I Have No Mouth, and I Must Scream sa zlokobnim superkompjuterom AM. Kada je ova tematika u pitanju, Isak Asimov je postavio temelje razmatranja etike veštačke inteligencije kroz svoju opsežnu bibliografiju.
Video igre su takođe uspešno prikazale AI u negativnom svetlu, a u nastavku ćemo prikazati neke od najpoznatijih primera. Za ove igre ste sigurno čuli, ali ćemo vas kroz ovu listu možda inspirisati da ih ponovo odigrate ili da ih malo ”pogurate” na vrh vaše backlog liste. Pazite se spojlera!
The Patriots’ AIs – Metal Gear
Patriot iz Metal Gear serijala je moćna organizacija koja iz senke kontroliše čitavu Ameriku. Poznata i kao The System, ova grupa je kreirana kako bi Patriot nastavio svoje operacije i nakon smrti originalnih članova organizacije. Ukupno ih je napravljeno pet, od kojih svaki ima svoju specifičnu funkciju.
Najpoznatiji među njima je GW, koji u potpunosti kontroliše i reguliše protok svih informacija u zemlji, cenzuriše sav digitalni sadržaj, uključujući medije i upravlja celokupnim arsenalom američke vojske. Tokom serijala, igrači se više puta susreću sa ”veštačkim patriotama” koje uvek predstavljaju veliki izazov.
HADES – Horizon Zero Dawn
Horizon Zero Dawn prati avanture Aloy, devojke sa tajanstvenom prošlošću koja poseduje Focus, uređaj koji joj omogućava pristup posebnom virtuelnom interfejsu. U svetu kojim vladaju mašine, Aloy se suočava sa veštačkom inteligencijom poznatijom kao HADES.
HADES je prvobitno kreiran sa ciljem obnove živog sveta planete, ali je iz nepoznatih razloga krenuo putem uništenja. Na njenom dugom putovanju po ”novoj Zemlji”, Aloy će morati da se izbori sa hordom robotske faune, otkrije tajne HADES-a i signala koji ga je naveo na pogrešan put i spreči potpuno uništenje sveta.
WAU – SOMA
Prvi survival horor naslov ove liste preispituje suštinu svesti, ljudske prirode i identiteta. Posle velike katastrofe koja je izbrisala gotovo sav život na Zemlji, igrači se bude u podvodnom istraživačkom kompleksu PATHOS-II kojim vlada AI po imenu WAU, takođe poznat kao Warden Unit.
Prvobitno dizajniran sa zadatkom očuvanja čovečanstva, WAU nikada nije razumeo šta zaista znači biti čovek. Vođen potpuno pogrešnom interpretacijom svoje jedine misije, ovaj pomahnitali AI je preuzeo ekstremne mere kako bi očuvao život u stanici, uključujući groteskne eksperimente i potpunog transfera ljudske svesti u hladnu i ispraznu mehaničku ljušturu.
SHODAN – System Shock
WAU možda ”nije znao za bolje”, ali se isto ne može reći i za AI iz System Shock serijala. Poznata kao prva veštačka inteligencija u istoriji video igara koja predstavlja oličenje zla, SHODAN (Sentient Hyper-Optimized Data Access Network) ”iz dna duše” prezire čovečanstvo.
Vođena logikom i moralom, SHODAN je programirana da upravlja sistemima svemirske Citadel stanice. Međutim kada je igrom slučaja ostala bez svojih ”moralnih restrikcija”, SHODAN preuzima autonomiju i postaje samosvesna. U ovom slučaju to znači da se pretvara u okrutno biće puno mržnje, bez milosti i trunke empatije.
GLaDOS – Portal
Iako je daleko suptilnija u svojim ”sadističkim mahinacijama”, GLaDOS nije ništa bolja od SHODAN. Kao sinonim za pomahnitalu veštačku inteligenciju u novijim igrama, GLaDOS kontroliše Portal projekat u sklopu istraživačkog centra kompanije Aperture Science, uključujući igrače koji za nju predstavljaju najobičnije igračke.
Uz lažna obećanja, konstantne manipulacije i smrtonosne testove koji ne vode nikuda, GLaDOS se ističe kao jedan od najzlokobnijih AI sistema u igrama. Međutim zahvaljujući njenim duhovitim komentarima, vremenom nam je prirasla za srce. Zbog GLaDOS smo definitivno razvili stokholmski sindrom…
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.